یکشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۵
۰ نفر

اکران نوروزی به عنوان یکی از مهمترین موسم‌های نمایش‌عمومی، موردتوجه اغلب سینماگران است و به نوعی همه دوست دارند فیلمشان را در این ایام اکران کنند.

به خصوص اینکه تجربه این سال‌ها نشان داده که مردم در روزهای تعطیلات‌نوروزی بیشتر از زمان‌های دیگر سینما می‌روند. ترکیب فیلم‌های اکران نوروز89  در حالی نهایی شد که مروری بر فیلم‌ها از تنوع ژانر حکایت دارد؛ ترکیبی از فیلم‌های جنگی، کمدی، اجتماعی و... . سینمای موسوم به بدنه 3 نماینده در اکران نوروزی دارد؛ «تسویه‌حساب»،‌«پوپک و مش ماشاءالله» و «سلام برعشق». «شب واقعه» اثری در سینمای دفاع مقدس است. «طهران، تهران» که با سرمایه سازمان فرهنگی-  هنری شهرداری ساخته شده، تصویری از تهران ارائه می‌دهد  و «هیچ» هم نماینده جریان سینمای متفاوت در اکران نوروزی است. با این توضیح که اکران «به رنگ ارغوان »و «عیار14» نیز در این ایام ادامه می‌یابد.

طهران، تهران

«طهران، تهران» فیلمی دواپیزودی است؛  اپیزود اول «طهران: روزهای آشنایی» به کارگردانی داریوش مهرجویی ساخته شده و همراه گروهی گردشگر و اعضای یک خانواده  با لحنی سرخوشانه به خیابان‌های تهران می‌رود و داستانی را با لحنی که کمی یادآور «مهمان مامان» است روایت می‌کند. پانته‌آبهرام، کتایون امیرابراهیمی، فریده سپاه‌منصور، پرویز نوری، قربان نجفی و اکبر مشکاتی از جمله بازیگران این اپیزود هستند. اپیزود دوم «تهران: سیم آخر» به کارگردانی مهدی کرم‌پور،  مشکلات یک گروه موسیقی را روایت می‌کند که وقتی پس از مدت‌ها دوندگی موفق به دریافت مجوز کنسرت می‌شوند، کمی قبل از اجرای برنامه، اجازه اجرا در سالن را از دست می‌دهند و در فرصتی محدود به دنبال جایی برای اجرای برنامه هستند.

رضا یزدانی، رعنا آزادی‌ور، برزو ارجمند، طناز طباطبایی، سروش صحت، فرهاد هاشمیان، مجید جوزانی و محمد باغبانی بازیگران این اپیزود هستند. برخلاف لحن سرخوش و حال‌و هوای امیدوارکننده «طهران: روزهای آشنایی»، اپیزود «تهران: سیم آخر» حال و هوایی تلخ و معترض دارد. هر دو اپیزود قرار است تصویری از شهر تهران ارائه دهند و هر کارگردان با دید و ذهنیت خود این کار را انجام داده است. «طهران، تهران» با شادی آغاز و با تلخی ادامه می‌یابد. کلیپ انتهای «تهران: سیم آخر» با بازی و صدای رضا یزدانی پایان‌بندی جذاب و مناسبی برای فیلم است.

سلام بر عشق

دومین ساخته بلند سینمایی اصغر نعیمی پس از فیلم «بی‌وفا» که توسط پویا فیلم تهیه شده است. نام فیلم از یک فیلم‌ قدیمی فارسی به کارگردانی عزیز‌الله بهادری گرفته شده ولی داستان «سلام برعشق» ربطی به این فیلم یا هر فیلمفارسی دیگری ندارد.
این بار منبع اقتباس فیلم «زمانی که دزد بودم» با بازی آلن دلون است. فیلم چنان‌که  سازندگان گفته‌اند اثری‌ است اجتماعی با رگه‌های طنز. فرح‌بخش، تهیه‌کننده سلام برعشق در حالی این فیلم را در پاییز کلید زد که «آقای هفت‌رنگ» آخرین محصول پویا فیلم نتوانست انتظارات را برآورده سازد. فروش پایین آقای هفت‌رنگ باعث شد تا برخی بگویند دوران کمدی‌هایی از این  جنس به سر رسیده است و همزمان خبر رسید که فیلم تازه فرح‌بخش دیگر کمدی نیست.

با تاکید بر مضمون اجتماعی با رگه‌هایی از طنز، احتمالا باید منتظر ترکیبی از مضامین و مایه‌های مختلف باشیم که یک بار آرش معیریان آن را با  مهارت در «کما» انجام داده بود. اصغر نعیمی، کارگردان سلام بر عشق سال‌ها تجربه حضور در مطبوعات و نقد نویسی را دارد و فیلم اولش نیز از سوی منتقدان یک فیلم آبرومند تجاری ارزیابی شد. ترکیب بازیگران سلام‌برعشق نیز جالب توجه است؛ امین حیایی، نیکی کریمی و  الناز شاکر دوست بازیگران اصلی فیلم هستند. پویا فیلمی‌ها پس از یک شکست غیرمنتظره، انگیزه بالایی برای اثبات توانایی‌هایشان در فتح گیشه دارند.

شب واقعه

تنها فیلم جنگی اکران نوروزی که البته در دقیقه90 به ترکیب فیلم‌ها اضافه شد. «شب واقعه» روایتگر ماجرای دریاقلی‌سورانی‌ است که در روزهای آغازین جنگ وقتی که خانواده‌اش را از شهر آبادان راهی می‌کند، به اوراق‌فروشی خود در حاشیه بهمنشیر بازمی‌گردد و درگیر جنگ می‌شود. شهرام اسدی، کارگردان شب واقعه اولین تجربه‌اش را در زمینه سینمای جنگ انجام داده و فیلمنامه را هم همایون شهنواز، کارگردان سریال «دلیران تنگستان» نوشته است. شب‌ واقعه ازجمله فیلم‌های جنگی سال‌های اخیر است که در ساخت و پرداخت سکانس‌های جنگ، وقت و انرژی صرف شده است. فیلم از نظر فنی جالب‌توجه است و چندین سیمرغ هم در جشنواره فجر دریافت کرد.

شهرام اسدی هم که پس از «روز واقعه»، حضور موفقی در سینما نداشت پس از سال‌ها بار دیگر نشانه‌هایی از یک کارگردان مسلط بر ابزار را بروز می‌دهد. هر چند ریتم فیلم زیادی کند است که این برای یک فیلم جنگی ایراد بزرگی است. مهم‌ترین امتیاز شب‌واقعه بازی حمید فرخ‌نژاد در نقش دریا قلی سورانی است که به فیلم گرما و شور بخشیده است. هرچند داوران جشنواره فجر ترجیح دادند باز هم او را نادیده بگیرند ولی قطعاً برای تماشاگران بازی فرخ‌نژاد می‌تواند جالب‌توجه‌ترین نکته شب واقعه باشد.  برای شب واقعه پیش‌بینی فروشی فراتر از متوسط نمی‌توان کرد.

هیچ

عبدالرضا کاهانی در نوروز88، فیلم متوسط «بیست» را روی پرده داشت که فروش‌اش هم متوسط بود؛ فیلمی اجتماعی، با لحن غمخوارانه نسبت به طبقه فرودست و با ریتمی تقریبا کند. «هیچ» تازه‌ترین ساخته این فیلمساز که پس از کش‌وقوس‌های فراوان و با جرح و تعدیل‌هایی موفق به کسب پروانه نمایش شده در حالی در ترکیب اکران نوروزی قرار گرفته که نمایش محدودی را هم در جشنواره فجر تجربه کرد. هیچ،  فیلم محبوب منتقدان و نویسندگان سینمایی در جشنواره فجر، طرح داستانی متفاوتی دارد. فیلم ماجرای مردی است که هرچقدر می‌خورد سیر نمی‌شود و این ماجرا اطرافیانش را به ستوه آورده ولی یک اتفاق عجیب به ماجرا رنگ دیگری می‌دهد. مرد دچار یک بیماری عجیب شده. او هر چند روز یک بار کلیه درمی‌آورد؛ کلیه‌هایی که می‌تواند برای خانواده پرجمعیتش سودآور باشد!

عبدالرضا کاهانی در به‌تصویرکشیدن آدم‌های پایین‌شهر، خوب عمل کرده و درواقع شناخت و تسلط‌اش بر کاراکترها را باید مهم‌ترین حسن هیچ دانست. فیلم به زندگی نزدیک است و از این نظر یکی از فیلم‌های مثال‌‌زدنی سال‌های اخیر به‌شمار می‌آید. بازی‌های فیلم خوب و در مواردی مانند مهدی هاشمی و نگار جواهریان درخشان است. پیش‌بینی وضعیت گیشه هیچ کمی دشوار است ولی می‌توان اطمینان داشت که در صورت اطلاع رسانی مناسب کمتر از بیست نفروشد.

تسویه حساب

از جمله فیلم‌های اکران نوروزی که با قاطعیت می‌توان از فروش بالایش گفت.  فیلم‌های تهمینه میلانی معمولا تماشاگران پرتعدادی می‌یابند. «آتش‌بس» و «سوپراستار» از جمله اعضای باشگاه میلیاردری‌ها هستند و کلا در یک دهه اخیر و مشخصا از «دو زن» به این‌سو، تقریبا همه فیلم‌های میلانی با توفیق تجاری همراه بوده‌اند. «تسویه حساب» پس از 2 سال توقیف، موفق به دریافت پروانه نمایش شد. نمایش فیلم در جشنواره، بیشتر، انتقاد به همراه داشت تا تحسین و بیشتر منتقدان به لحن شعاری، پرداخت گل‌درشت و البته نگاه مغرضانه به مردان (ایرادی که همیشه به فیلم‌های میلانی گرفته شده) اشاره کردند. با این همه می‌شود حدس زد که فیلم با خط داستانی جذاب، پرداخت گرم و بازیگران سرشناس بیش از بقیه فیلم‌های اکران نوروزی شانس فتح گیشه را دارد.

مهناز افشار، اکبر عبدی، لادن مستوفی، محمدرضا شریفی‌نیا و بهاره افشاری ازجمله بازیگران فیلم هستند. فیلم داستان چند زن بزهکار را روایت می‌کند که با سرپرستی زیور گروهی را برای تلکه‌کردن مردها تشکیل می‌دهند؛ زن‌هایی که در واقع با این کارشان انتقام خود را از جامعه می‌گیرند. زمانی که تسویه‌حساب در توقیف به‌سر می‌برد محمد نیک‌بین، تهیه‌کننده‌اش گفت این فیلم می‌تواند رکورد «اخراجی‌ها»‌را بشکند؛ اتفاقی که البته کمی بعید است رخ دهد ولی تسویه‌حساب‌ چشم‌انداز روشنی در گیشه دارد.

پوپک و مش ماشاءالله

باورش کمی سخت است ولی حقیقت دارد. «پوپک و مش ماشاءالله» که پوستر و عکس‌هایش نشان از یک کمدی سرخوشانه تجاری دارند را سازندگان فیلم متفاوت «صداها» ساخته‌اند. صداها باوجود ستایش منتقدان در مرحله اکران به شکلی به نمایش درآمد که اعتراض گسترده تهیه‌کننده و کارگردانش را به همراه داشت. اعتراض به ندادن فضای کافی برای اکران صداها، نداشتن سالن‌های مناسب و نمایش فیلم به صورت تک سانسی، آن موقع منیژه حکمت و موتمن به اینکه کسی توجهی به فیلم‌های هنری ندارد و پرده سینما در اختیار کمدی‌های مبتذل است اشاره می‌کردند که البته اعتراضشان بی‌پاسخ ماند. دلیل کلید زدن پوپک و مش ماشاءالله به عنوان فیلمی کمدی را شاید بتوان جبران ساخت ضرر و زیان‌های صداها دانست.

فیلم براساس فیلمنامه‌ای از سروش صحت جلوی دوربین رفت و ماجرای مردی میانسال به نام ماشاءالله را روایت می‌کند که با دختر جوانی به نام پوپک مواجه می‌شود. پوپک به تازگی از خارج به تهران آمده وماشاءالله باید مدتی مراقبش باشد  و این مقدمه‌ای برای رخ دادن وقایعی خنده‌دار است. امین حیایی، مهناز افشار، فرهاد آییش، سروش صحت، بهاره رهنما و مریم امیرجلالی بازیگران فیلم هستند. پوپک و مش ماشاءالله اولین تجربه فرزاد موتمن در زمینه سینمای کمدی‌ است؛ فیلمی که برای جذب تماشاگر پرتعداد ساخته شده و از همین  حالا می‌توان با قاطعیت گفت پرفروش‌ترین فیلم موتمن خواهد شد.

کد خبر 103421

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز