دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: کمیسیون عالی انتخابات عراق قرار است نتایج اولیه انتخابات پارلمانی این کشور را پنجشنبه 20 اسفند اعلام کند. نتایج قطعی این انتخابات 18 مارس (27 اسفند) و نتایج رسمی پس از رسیدگی به شکایت ها اواخر ماه مارس اعلام خواهد شد.

 به گزارش واحد مرکزی خبر، بر اساس جدیدترین شمارش آراء که مقامات محلی اعلام کردند نوری المالکی نخست وزیر عراق در مناطق شیعه نشین و ایاد علاوی رقیب وی در مناطق سنی نشین پیش هستند.

ائتلاف دولت قانون وابسته به نوری المالکی در 9 استان شیعه نشین جنوب عراق در صدر است و ائتلاف العراقیه وابسته به ایاد علاوی در چهار استان الانبار، صلاح الدین، نینوا و دیاله که بیشتر ساکنانش سنی هستند پیش است.

فهرست ایاد علاوی نخست وزیر سابق عراق در سه منطقه شیعه نشین المثنی، بابل و بصره در مکان دوم قرار دارد اما در شش استان شیعه نشین دیگر، ائتلاف ملی عراق متشکل از شورای عالی اسلامی عراق و هواداران مقتدی صدر روحانی شیعه این کشور از ائتلاف علاوی پیش است.

مناطق شیعه نشین عراق صد و نوزده کرسی و مناطق سنی نشین هفتاد کرسی در پارلمان عراق دارند.

در استان کرکوک که دوازده کرسی در پارلمان عراق دارد و منطقه مورد مناقشه کردها و عرب‌های عراق است، ائتلاف کرد متشکل از دو حزب سنتی کرد در صدر است و پس از آن به ترتیب ائتلاف العراقیه،‌ائتلاف نوری المالکی و ائتلاف ملی عراق قرار دارند.

نتایج انتخابات دربغداد که تعیین کننده پیروز این انتخابات است هنوز اعلام نشده است.

از سوی دیگر، چهل و یک کرسی پارلمان بین سه استان کردنشین تقسیم می‌شود و پانزده کرسی دیگر هم به اقلیت‌های مذهبی اختصاص داده شده است.

کد خبر 102984

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز