دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با آغاز روند شمارش آرای انتخابات پارلمانی عراق لحظه‌شماری برای اعلام نتایج اولیه این رای‌گیری حساس هم شروع شده است

از عصر روز یکشنبه و پس از بسته‌شدن حوزه‌های انتخاباتی در ساعت 5 بعد‌از‌ظهر به وقت محلی روند شمارش آرا شروع شده است و براساس گزارش‌های غیررسمی، ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی، نخست‌وزیر فعلی عراق پیشتاز این انتخابات است.

همچنین آمارها نشان می‌دهد که مردم عراق بدون توجه به تهدیدهای گروه‌های تروریستی و حملات آنها حضور گسترده‌ای در این انتخابات داشته‌اند. فرج حیدری، رئیس کمیسیون عالی انتخابات عراق17اسفند در نشستی خبری از حضور بیش از 60 درصد واجدین شرایط در این رای‌گیری خبر داد.

برخی منابع آگاه اعلام کرده‌اند که شمارش اولیه آرا نشان می‌دهد ائتلاف نوری مالکی در 9 استان از 18 استان عراق پیشتاز است. با وجود این هنوز هیچ خبری درباره نتایج شمارش آرا در پایتخت عراق منتشر نشده است که آرای آن می‌تواند تاثیر قابل توجهی در نتایج نهایی انتخابات داشته باشد.

خبرگزاری فرانسه 17اسفندگزارش داد که نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق هم‌اکنون در مناطق شیعه نشین پیشتاز است. این در حالی است که براساس تخمین‌های غیررسمی، علاوی نخست‌وزیر سابق عراق که سرلیست ائتلاف العراقیه است، در مناطق سنی‌نشین آرای بیشتری را به‌خود اختصاص داده است.

گفته می‌شود العراقیه در 3 استان شیعه در مکان دوم است اما در 6 استان دیگر در مکان سوم قرار گرفته است. مکان دوم را ائتلاف ملی عراق با حضور مجلس اعلا و گروه مقتدی صدر به‌خود اختصاص داده‌است.

هر چند گزارش‌های اولیه از پیشتازی مالکی خبر می‌دهد اما به احتمال زیاد جبهه وی درصورت پیروزی نهایی نخواهد توانست بدون ائتلاف با احزاب سیاسی دیگر عراق، دولت این کشور را تشکیل دهد.

گفته می‌شود نتایج اولیه این انتخابات به‌صورت رسمی از سوی کمیسیون انتخابات کشور در روز پنجشنبه اعلام می‌شود و به همین خاطر مقام‌های عراقی این گزارش‌های غیررسمی را تنها پیش‌بینی رسانه‌ها درباره این انتخابات دانسته‌اند.

رئیس کمیسیون انتخابات عراق در نشستی خبری از همه گروه‌های سیاسی و مردم عراق خواست تا زمان اعلام رسمی نتایج، از اعلام پیروزی خود در انتخابات خودداری کنند. وی با اعلام اینکه شمارش دقیق آرا زمان خاص خود را نیاز دارد، اعلام کرد که هنوز هیچ نتیجه قابل توجهی از شمارش آرا به دست نیامده است.

فرج حیدری از همه احزاب سیاسی خواست به نتایجی که از انتخابات به دست خواهد آمد، احترام بگذارند. وی هر نوع تردید درخصوص سلامت انتخابات را رد کرد. رئیس کمیسیون انتخابات همچنین اعلام کرد که به احتمال زیاد نتایج نهایی انتخابات حداکثر تا یک ماه دیگر اعلام می‌شود و پس از آن، به گروه‌های سیاسی برای اعتراض به دادگاه عالی قانون اساسی فرصت داده می‌شود که اعلام خواهد شد.

نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق هم 17اسفنددر پیامی خطاب به ملت عراق برگزاری موفق این انتخابات را یک حماسه ملی دانست و بر شکست تروریسم در این روز تاکید کرد. مالکی در پیام خود اعلام کرد: در روز انتخابات کسانی که در برابر اراده ملت ایستاده بودند و چشم دیدن دمکراسی و آزادی را نداشتند، شکست خوردند.

وی همچنین از نیروهای پلیس و ارتش عراق برای تامین امنیت و نقش مهم آنها در برگزاری موفق این انتخابات تقدیر کرد. در روز برگزاری انتخابات پارلمانی عراق حملات تروریستی در مناطق مختلف این کشور باعث کشته شدن حداقل 38 نفر شد اما گروه‌های وابسته به القاعده و حزب منحل شده بعث با تمامی تهدیدها و تلاش‌های خود نتوانستند مانع از حضور شجاعانه مردم عراق پای صندوق‌های رای شوند؛

هر چند کشورها و نهادهای غربی از جمله آمریکا، فرانسه، انگلیس و اتحادیه اروپا 17اسفند تلاش کردند با ارسال پیام‌های تمجید از پیشرفت در عراق این حضور غیرقابل پیش‌بینی را هم به نام خود تمام کنند.

کد خبر 103052

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز