چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: رقابت گروه‌های سیاسی عراق در انتخابات پارلمانی این کشور با وجود شمارش 80 درصد آرا هنوز بسیار نزدیک است

و با وجود شمارش بخش عمده آرا همچنان نمی‌توان به‌طور مشخص پیروز این انتخابات را معرفی کرد. در حالی که پیش از این، ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی نخست‌وزیر عراق پیشتاز این رای‌گیری حساس بود کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق روز گذشته درتازه‌ترین بیانیه خود که نتیجه شمارش بخشی دیگر از آرا بود، از جلو افتادن فهرست العراقیه به ریاست ایاد علاوی خبر داد.

براساس نتایج شمارش 80 درصد آرا، ائتلاف سنی العراقیه که ایاد علاوی شیعه رهبری آن را بر عهده دارد با فاصله 9 هزار رای از ائتلاف دولت قانون پیشی گرفته است. در حالی که رقابت نزدیکی میان این دو ائتلاف در استان‌های مختلف عراق وجود دارد این پیشتازی هنوز به معنای پیروزی العراقیه به حساب نمی‌آید و شمارش باقی آرا در هر لحظه ممکن است این نتیجه را تغییر دهد.

ائتلاف نوری مالکی در پایتخت عراق همچنان پیشتاز است و آخرین نتایج نشان می‌دهد دولت قانون موفق به کسب بیش از یک پنجم کرسی‌های پارلمان در این شهر شده است. فهرست العراقیه با کسب 594 هزار رای در بغداد در رتبه دوم قرار دارد و ائتلاف ملی عراق نیز با کسب کمتر از 410 هزار رای در بغداد، در رتبه سوم قرار گرفته است.

علاوه بر بغداد،  ائتلاف دولت قانون در 6 استان دیگر عراق پیشتاز است و این در حالی است که ائتلاف العراقیه آرای 5 استان از 18‌استان عراق را در اختیار دارد.

همه چیز نشان می‌دهد که بدون شک دولت قانون و العراقیه تا زمان شمارش آخرین رای این انتخابات رقابت شانه به شانه‌ای با یکدیگر خواهند داشت که راه را برای شکایت هر کدام از آنها علیه نتایج نهایی بازخواهد گذاشت. پس از اعلام نتایج نهایی این انتخابات از سوی کمیسیون انتخابات، دادگاه عالی عراق باید پس از رسیدگی به شکایت‌های نامزدها نظر خود را درباره صحت این رای‌گیری اعلام کند.

در حالی که پیش از این ائتلاف العراقیه نسبت به امکان تقلب در انتخابات هشدار داده بود روز گذشته ائتلاف دولت قانون هم خواستار بازشماری تمامی آرای انتخابات پارلمانی عراق شد. علی الادیب از نمایندگان کنونی پارلمان و از نامزدهای ائتلاف دولت قانون روز گذشته اعلام کرد که یک مقام دولتی در کمیسیون انتخابات با دستکاری اطلاعات، نتایج را به نفع نامزدهای دلخواه خود تغییر داده است.

الادیب تاکید کرد که ائتلاف دولت قانون شکایت خود از نحوه شمارش آرا را تسلیم کمیسیون عالی انتخابات کرده است. وی با ابراز تردید درباره پیش افتادن ائتلاف ایاد علاوی خاطرنشان کرد: برتری ائتلاف العراقیه بیشتر شبیه یک معجزه است.

رقابت نزدیک این دو ائتلاف نشان می‌دهد که بدون شک هیچ‌کدام از آنها که پیروز انتخابات شوند نخواهند توانست به‌تنهایی دولت عراق را تشکیل دهند و باید با گروه‌های سیاسی دیگر دست به ائتلاف بزنند.

نقش ویژه مقتدی صدر

در حالی که پیش از این مقام‌های کشورهای غربی از کمرنگ شدن نقش حامیان مقتدی صدر در آینده سیاسی عراق خبر داده بودند، نتایج انتخابات عراق نشان می‌دهد که مقتدی صدر می‌تواند اکنون نقش تعیین کننده‌ای در دولت آینده این کشور داشته باشد.

پس از ائتلاف‌های دولت قانون و العراقیه، ائتلاف ملی عراق که حامیان مقتدی صدر بخش مهمی از آن را تشکیل می‌دهند در رتبه سوم نتایج شمارش انتخابات پارلمانی قرار دارد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که نامزدهای حامی مقتدی صدر توانسته‌اند نتایج خوبی در این انتخابات به دست بیاورند.

طبق آخرین نتایج، ائتلاف ملی عراق توانسته است در استان‌های مختلف 67 کرسی را به‌خود اختصاص دهد که 40 کرسی آن را نامزدهای صدریون در ‌اختیار گرفته‌اند.

بسیاری اعتقاد دارند که حامیان مقتدی صدر با این نتیجه غیرقابل پیش‌بینی نقش مؤثری در آینده سیاسی عراق خواهند داشت که حتی مقام‌های کشورهای غربی هم دیگر نخواهند توانست آنها را نادیده بگیرند. با توجه به رقابت نزدیک 2 ائتلاف دولت قانون و العراقیه، هرکدام از این دو برای تشکیل دولت به یک شریک ائتلافی نیاز دارد که این شریک می‌تواند ائتلاف ملی باشد.

کد خبر 103685

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز