یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

گروه شهری: نرخ جدید کرایه انواع تاکسی، اتوبوس، مینی‌بوس و میدل باس در شورای شهر تهران به تصویب رسید

به گفته خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران، نرخ کرایه تاکسی‌های خطی، فرودگاه، تلفنی و ون به‌طور میانگین 15 درصد و نرخ تاکسی‌های گردشی و راه آهن و ترمینال 12 درصد افزایش خواهد یافت.

 این نرخ‌ها در حالی اعلام می‌شود که سخنگوی شورای شهر اظهار داشت:  اگر هدفمند کردن یارانه‌ها باعث تحمیل هزینه‌های اضافی به ناوگان حمل‌ونقل شود، شهرداری می‌تواند لایحه جدیدی برای بررسی نرخ حمل‌ونقل عمومی به شورای شهر ارائه کند.

به گزارش همشهری،   نرخ فعلی اعلام شده نشان‌دهنده  این موضوع است که در برخی خطوط 7 تا 15 درصد افزایش کرایه و در برخی موارد نیز هیچ‌گونه افزایش نرخی اتفاق نیفتاده است.

دانشجو در توضیح دلایل افزایش یا عدم‌افزایش کرایه‌ها از سوی شورای شهر اظهار داشت: افزایش نرخ در برخی خطوط به‌دلیل تغییراتی است که به‌دنبال یکطرفه شدن خیابانی، یا حذف تقاطعی طول خطشان افزایش‌یافته؛ به همین دلیل نرخ کرایه‌ها بالاتر رفته اما در عوض در بعضی از خطوط نیز به‌دلیل احداث پل یا تونل کاهش طول مسیر را شاهد هستیم که باعث شده کرایه آن خطوط افزایش نیابد.

سخنگوی شورای شهر با استناد به طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران از حذف تاکسی‌های نارنجی ظرف 5 سال آینده سخن گفت و افزود: تاکسی‌های نارنجی به خطی تبدیل خواهند شد. دانشجو در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: نرخ کرایه اتوبوس‌ها تا 7 کیلومتر یک بلیت،  7 تا 12 کیلومتر 2بلیت،  12 تا 16 کیلومتر 3بلیت و 16 کیلومتر به بالا 4بلیت خواهد بود.

به گفته سخنگوی شورای شهر، در سال‌های گذشته کسی که 4کیلومتر با اتوبوس می‌رفت با کسی که 18 کیلومتر می‌رفت هر دو یک بلیت می‌پرداختند اما با عنایت به هزینه‌های زیادی که روی دوش اتوبوسرانی بار شده، ادامه این روند دیگر غیرممکن بود.

وی گفت:  هزینه‌ای که هر مسافر شرکت واحد بدون درنظر گرفتن هزینه استهلاک و کمک دولت برای اتوبوسرانی دارد، حدود 300 تومان است که در گذشته از مردم 20‌تومان می‌گرفتیم ولی ادامه این روند دیگر ممکن نیست و امروز ما تصمیم به افزایش نرخ‌ها گرفتیم.
دانشجو در این باره از آمادگی اتوبوسرانی برای تجهیز اتوبوس‌ها به دستگاه کارتخوان خبر داد و افزود: شرکت واحد موظف شده به مرور تا 30 فروردین 89 تمامی اتوبوس هایش را به دستگاه کارتخوان تجهیز کند.

دانشجو همچنین به تبصره‌ای اشاره کرد که براساس آن نحوه برخورد با آن دسته از شهروندانی که از پرداخت کرایه اتوبوس خودداری کنند مشخص شده است؛ وی در توضیح این تبصره اظهار داشت: مسافرینی که هنگام سوار شدن به اتوبوس از ارائه بلیت‌الکترونیک خودداری کنند، برابر نرخ تمام شده هر مسافر در سال 89  (300‌تومان) از آنها کرایه اخذ خواهد شد.

به گفته وی، بازرسان شرکت واحد موظف خواهند شد به‌صورت موردی نسبت به کنترل بلیت‌ها اقدام کرده و درصورت برخورد با تخلف، مبلغ مورد اشاره را با ارائه رسید از مسافر خاطی دریافت و به حساب اتوبوسرانی واریز کنند.

افزایش 25 تومانی نرخ کرایه اتوبوس‌های بخش خصوصی

دانشجو در مورد نرخ جدید کرایه اتوبوس‌های بخش خصوصی گفت: این نرخ‌ها براساس مسافت تا 7کیلومتر 125 تومان، از 7تا 12 کیلومتر 175‌تومان، از 12‌تا‌16‌کیلومتر 200 تومان ودر خطوط بیش از 16 کیلومتر نیز 225 تومان درنظر گرفته شده است.

براساس اعلام سخنگوی شورای شهر تهران، اتوبوسرانی مکلف است تا برای خطوط طولانی نسبت به تراکم مسافر و درصورت نیاز، خطوط میانی تعریف کند و در این حالت باید نرخ متناسب با کیلومتر از شهروندان دریافت شود.

وی همچنین به افزایش 25 تومانی نرخ مینی‌بوس‌ها اشاره کرد و افزود: براساس طول مسیر، کرایه‌ها به‌ترتیب 125، 150، 200 و 225 تومان خواهد بود که این رقم برای میدل باس‌ها به‌ترتیب 25 تومان بیشتر می‌شود.

کد خبر 102953

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز