گروه بورس: مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران اعلام کرد: شرکت‌های بورس در سال‌جاری 78 درصد از سود شان، معادل 5/7میلیارد دلار را بین سهامداران تقسیم کرده‌اند.

حسن قالیباف اصل16 اسفند در آخرین نشست خبری خود در سال‌جاری ضمن تشریح عملکرد بورس در سال 88 گفت: سود عملکرد شرکت‌های بورس در سال‌جاری بیش از 10 هزار میلیارد ریال معادل 10 میلیارد دلار بود که از این میزان 6/7 هزار میلیارد ریال معادل 5/7 میلیارد دلار بین سهامداران تقسیم شده است.

او افزود: حجم معاملات بورس تهران در سال‌جاری رشد بی‌سابقه‌ای داشت به‌طوری که از ابتدای سال‌جاری تاکنون 1/18هزار میلیارد ریال سهام در بورس تهران داد و ستد شده است که این مقدار در مقایسه با سال قبل 33 درصد رشد نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه بازده بورس تهران با توجه به رشد شاخص هم‌اکنون به 53 درصد رسیده است، عنوان کرد: متوسط ارزش روزانه معاملات نیز با 30 درصد افزایش از 60 میلیارد تومان در سال گذشته به 77 میلیارد تومان در سال‌جاری رسید.

حضور پررنگ سهامداران حقیقی

قالیباف اصل به وضعیت معاملات سهامداران حقیقی و حقوقی اشاره کرد و گفت: میزان خرید سهامداران حقیقی در سال‌جاری بیشتر از فروش‌شان بوده به‌طوری که سهامداران حقیقی در سال‌جاری 330 میلیارد تومان پول جدید وارد بازار کرده‌اند. به گفته وی، حجم خرید سهامداران حقوقی نیز در سال‌جاری نسبت به فروش‌شان بیش از 10 هزار میلیارد تومان  بوده است.

افزایش سهم بورس از تولید ناخالص ملی

سخنگوی بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه نسبت بازار سرمایه به تولید ناخالص ملی هم‌اکنون 5 درصد است، خاطرنشان کرد: سهم بورس از تولید ناخالص ملی باید در پایان برنامه 5 ساله به 10 درصد برسد؛ این در حالی است که در حال حاضر این نسبت در بورس‌های در حال توسعه 15درصد است.  وی تاکید کرد: در این رابطه راه‌حل‌هایی را به بانک مرکزی و سازمان بورس ارائه کرده‌ایم.

افزایش سرمایه

قالیباف اصل در ادامه در مورد پیش‌بینی سود هر سهم شرکت بورس در سال‌جاری گفت: سود هر سهم شرکت در ابتدای سال 30تومان پیش‌بینی شده بود که این میزان به 42 و نهایتا 53 تومان افزایش یافت و پیش‌بینی ما این است که این میزان سود برای سال‌جاری محقق شود.

به گفته وی، شرکت بورس برای سال آینده برای هرسهم 45 تومان سود پیش‌بینی کرده است. وی در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت بورس سرمایه خود را افزایش خواهد داد، افزود: با توجه به برنامه‌ریزی شرکت که برای خرید یک ساختمان جدید برنامه داریم پیشنهاد افزایش سرمایه را به مجمع ارائه می‌کنیم.

اهداف هفت گانه

مدیرعامل شرکت بورس در بخش دیگری از اظهارات خود به برنامه 5 ساله شرکت بورس اشاره کرد و گفت: برای سال آینده براساس برنامه 5 ساله شرکت بورس 7 هدف در نظر گرفته شده است که این اهداف شامل ارتقای سهم بازار سرمایه در تأمین مالی طرح‌های مولد اقتصادی،

به‌کارگیری مقررات و رویه‌های مؤثر برای حفظ سلامت بازار و رعایت حقوق سهامداران، تعمیق و گسترش بازار با به‌کارگیری فناوری اطلاعات و تکنولوژی، توسعه دانش ملی و گسترش فرهنگ سهامداری در کل کشور، اصول پاسخگویی و شفافیت در همکاری و افزایش تعاملات با ذینفعان و توسعه مستمر دارایی‌های فکری و سرمایه‌های انسانی شرکت بورس است.

کد خبر 102952

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز