چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۵ - ۱۹:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: روسای جمهور فرانسه وآلمان برسر کاهش سطح مذاکرات با ترکیه به منظور الحاق این کشور به اتحادیه اروپا به توافق رسیدند.

به نوشته ال موندو، ژاک شیراک و آنگلا مرکل علت این امر را اختلافات  اتخادیه اروپا با ترکیه برسر جزیره قبرس عنوان کردند.کمیسیون اروپا نیز هفته گذشته پیشنهاد داده بود که اعضای اتحادیه اروپا 8 ماده از از 35 ماده  مورد گفت وگو با ترکیه را به حالت تعلیق درآورند. این 8 ماده منحصرا به مساله قبرس مربوط می‌شوند.

مرکل با اشاره به پیشنهاد کمیسیون اروپا گفت: به تعلیق درآوردن موادی از مفاد گفت وگو‌هایی که با ترکیه بر سر الحاق انجام می‌شود،می‌تواند مبنای مناسبی برای گفت وگو میان وزرای اتحادیه اروپا در هفته آینده باشد.

مرکل افزود: ترکیه به تعهدات خود در قبال معاهده آنکارا مبنی بر صدور مجوز ورود برای کشتی‌ها و هواپیما‌های قبرسی به بنادر و فرودگاه‌های ترکیه، عمل نکرده است.بخش یونانی نشین قبرس اکنون بخشی از اتحادیه اروپا محسوب می‌شود و برهمین اساس رفت و آمد بین این کشور و سایر اعضای اتحادیه اروپا باید آزاد باشد. این در حالی است که ترکیه هنوز به عضویت اتحادیه اروپا درنیامده است واختلافاتی را نیز به دلیل مسائل تاریخی با بخش یونانی نشین قبرس دارد.

در دیگر سو شیراک نیز که به همراه مرکل در کنفرانسی خبری حضور یافته بود موافقت خود را با تعلیق بخشی از مذاکرات با ترکیه اعلام کرد.

کد خبر 10282

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز