مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر کل اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک گفت: تعداد جای پارک در تهران کم است، اما پارکینگ‌های فعلی هم خالی هستند.

فضل‌الله اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وجود 10 هزار پارکینگ در شهر تهران، افزود: پارک خودرو زمینه‌ای برای ایجاد ترافیک بیشتر است و ما قصد نداریم در جهت افزایش تعداد پارکینگ‌ها در حاشیه خیابان‌ها اقدامی داشته باشیم، بلکه ساماندهی پارکینگ‌ها را به وسیله پارکبان و یا دستگاه‌های پارک خودرو انجام می‌دهیم.

وی با تاکید بر این که طرح پارکبان از ابتدا موقت نبوده و در چند سال اخیر برخی از ایرادات آن برطرف شده است، ادامه داد: در حال حاضر پارکبان‌ها با لباس و اتیکت و قبض و شرح وظایف منظم و نیز بازرسی‌های روزانه فعالیت می‌کنند.

مدیر کل اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک اضافه کرد: در حال حاضر برای هر 60 تا 70 جای پارک یک پارکبان در محل حضور دارد و محل‌های قرار گرفتن این پارکبان‌ها با هماهنگی نیروی انتظامی برای شرکت‌های خصوصی به مزایده گذاشته می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شرکت‌های انتظامی که صلاحیت کار پارکبانی‌ آنها تایید شده در مزایده شرکت می‌کنند و برگزاری مزایده محل پارک نیز از طریق بنیاد تعاون ناجا به عنوان بهره‌بردار این طرح انجام می‌شود.

اسلامی در پاسخ به سوالی در رابطه با موضوع تکمیل نبودن ظرفیت پارکینگ‌های احداث شده در برخی از نقاط شهر و به عکس اشباع بودن ظرفیت‌ها در نقطه دیگر، اظهار کرد: متاسفانه ظرفیت‌ پارکینگ‌ها عموما تکمیل نمی‌شود و به عبارتی مردم عادت ندارند که از پارکینگ به جای پارک کنار خیابان استفاده کنند. از سوی دیگر پلیس همیشه در خیابان حضور نداراد و اعمال قانون در همه ساعات روز امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به شرایط مناسب در نظر گرفته شده برای احداث پارکینگ توسط بخش خصوصی از سوی شهرداری تهران، بیان کرد: در حال حاضر و طبق تشویق‌های پیش‌بینی شده، سرمایه‌گذار می‌تواند دو طبقه تجاری و یک طبقه رستوران را در مجموعه پارکینگ طبقاتی لحاظ کند و عوارض ساخت آن نیز به حداقل ممکن می‌رسد، اما متاسفانه باز هم از این طرح و تشویق‌های داده شده استقبال نمی‌شود.

مدیرکل اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک دلیل استقبال نشدن از احداث پارکینگ توسط بخش خصوصی را پایین بودن تعرفه آن اعلام کرد و ادامه داد: در حال حاضر ورودی پارکینگ 250 تومان است و به ازای هر ساعت 70 تومان به این مبلغ افزوده می‌شود اما این رقم برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی ندارد و نیاز به کمک و تغییر مقررات برای استقبال بیشتر وجود دارد.

وی با بیان این که شهرداری سال‌هاست موضوع الزام احداث پارکینگ خانگی را توسط مالک الزام کرده و پیگیری می‌کند، خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از سازمان‌های و شرکت‌های دولتی و خصوصی پارکینگ برای خودروهای خود ندارند، به عبارتی یا ساختمان بدون پارکینگ خریداری شده و یا در زمان احداث بدون در نظر گرفتن فضای پارک ساخته شده است و در شرایط فعلی با کمبود پارکینگ رو‌به‌روست.

اسلامی از بهره‌برداری دو پارکینگ طبقاتی «طالقانی» و «کاوه» در آینده‌ای نزدیک خبر داد و به ایسنا گفت: پارکینگ «ایرانشهر» نیز تا پایان سال بهره‌برداری خواهد شد.

وی عنوان کرد: این سه پارکینگ با هزینه شهرداری برای مردم شهر تهران احداث می‌شود و بخش خصوصی آن را مدیریت می‌کند. 

کد خبر 102755

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز