مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

گروه شهری: در اسفند ماه هر سال به‌دلیل نزدیکی سال نو حجم ترافیک افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند

که موضوعی طبیعی به‌نظر می‌رسد اما تسری آن به سایر ایام سال به عدم‌پایبندی به انجام تعهدات در قبال حمل‌ونقل عمومی بر می‌گردد.

یک کارشناس ارشد حمل‌ونقل و ترافیک با اعلام این مطلب خواستار پایان دادن به کش و قوس بر سر اعتبارات حمل‌ونقل عمومی شد و گفت: عقلایی‌ترین راه این است که هیچ بخشی از زیر بار وظایفش شانه خالی نکند و همه بخش‌ها به تعهدات خود نسبت به حمل‌ونقل عمومی عمل کنند.

محمد حسن شهیدی افزود: ترافیک اسفند «ترافیک تجاری» است، زیرا در این ماه همه مردم به نوعی درگیر با مسائل خرید پیش از سال یا انجام امور مالی خود هستند و از حجم بالای ترافیک اسفند چندان نمی‌توان تعجب کرد. وی با تاکید بر اینکه مطابق مصوبه مجلس، دولت موظف است 50 درصد هزینه‌های بخش حمل‌ونقل عمومی را تامین کند، اظهار کرد: متأسفانه این موضوع اجرایی نشده و طبیعی است مردم به حمل‌ونقل عمومی که نیازهای ایشان را به‌طور کامل برطرف نمی‌کند، اعتماد نکرده و با وسیله نقلیه شخصی در سطح شهر عبور و مرور کنند.

در آستانه بحران

در همین ارتباط، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز، سیستم حمل‌ونقل عمومی تهران را هم از لحاظ کمبود اتوبوس‌ها و هم از نظر تعداد قطارها و نوع خدمات رسانی آنها بحرانی خواند و تصریح کرد: اگر دولت سال آینده کمک مؤثری به شهرداری در مورد حمل‌ونقل عمومی نداشته باشد قطعا مشکلات بیشتر خواهد شد.

محمد علی نجفی به طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و افزایش قیمت بنزین نیز اشاره کرد و ادامه داد: با افزایش قیمت بنزین در پی اجرایی شدن هدفمند کردن یارانه‌ها، مردم باید دسترسی بیشتری به حمل‌ونقل عمومی داشته باشند و اگر این دسترسی فراهم نشود ازدحام جمعیت را هم در بخش اتوبوسرانی خواهیم داشت و هم در مترو.

عضو شورای شهر با اشاره به اینکه همه چیز در ارتباط با کمک به مترو و اتوبوسرانی، بستگی به سیاست‌های دولت دارد، خاطرنشان ساخت: اگر دولت سهمش را پرداخت کند، مبلغ بلیت باید 100تومان باشد اما چون این افزایش قیمت از 25تومان زیاد است و قابل دفاع نیست، کمیسیون عمران مبلغ 50تومان را پیشنهاد داده است.

دولت، قانون حمل‌ونقل عمومی را اجرا نکرد

یکی از نمایندگان مردم در مجلس نیز با بیان اینکه سهم یارانه حمل‌ونقل عمومی متروی تهران 250میلیارد تومان بوده است، گفت: دولت فقط 13میلیارد تومان آن را پرداخت کرده است.

این درحالی است که به گفته موسی‌‌الرضا ثروتی نماینده مجلس، طبق قانون جامع حمل‌ونقل عمومی، دولت باید 40درصد بودجه را به بخش درون‌شهری و 60درصد را به بین شهری اختصاص دهد.

وی افزود: با وجود اینکه قانون جامع حمل‌ونقل عمومی در سال86 در مجلس تصویب شده اما دولت آن را کامل اجرا نکرده است. ثروتی با اشاره به اینکه 60درصد از بودجه سال آینده شهرداری تهران صرف حمل‌ونقل عمومی می‌شود،

گفت: اگر دولت کمک نکند شهرداری با درنظرگرفتن افزایش هزینه‌ها امکان سرویس‌دهی مطلوب به شهروندان را ندارد.  وی در عین حال میزان کمک‌های دولت به شهرداری تهران را قابل‌قبول ندانست و به‌عنوان نمونه به پرداخت نشدن مبالغ یارانه مترو به‌طور کامل، اشاره کرد.

ثروتی درباره افزایش قیمت بلیت اتوبوس از 20‌به‌50تومان گفت: شهرداری تهران دچار مشکلات مالی است و ناگزیر باید قیمت‌ها را افزایش دهد.  شدت محدودیت‌ها به حدی است که اگر دولت هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی را نپردازد احتمال افزایش مجدد قیمت بلیت وجود دارد.

کد خبر 102607

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز