جمعه ۱۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: زنگ پایان جشنواره بیست‌وپنجم موسیقی فجر با تجلیل از عبدالوهاب شهیدی، عاشیق یوسف اوهانس، منوچهر صهبایی و آذر هاشمی به صدا درآمد

به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، مراسم اختتامیه بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر شب گذشته با حضور حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین ایمانی خوشخو معاون هنری وزیر، محمدعلی خبری مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد، بابک رضایی مدیرعامل انجمن موسیقی، عبدالوهاب شهیدی خواننده، حسن ناهید، فریدون حافظی و تنی چند از هنرمندان موسیقی کشور در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم بعد از پخش سرود جمهوری اسلامی و قرائتی آیاتی از قرآن مجید گروه تواشیح به رهبری هادی آرزم به روی صحنه آمدند و به ذکرخانی و تواشیح‌خوانی پرداختند.

پس از این اجرا گروه موسیقی مهتاب‌رو به سرپرستی وصال عرب‌زاده قطعاتی از موسیقی سنتی را اجرا کردند که بلافاصله با حضور وزیر ارشاد، ایمانی، خبری، پورتراب، ریاحی به روی صحنه لوح تقدیر، تندیس زرین و جایزه ویژه به عاشیق یوسف اوهانس از آذربایجان، منوچهر صهبایی رهبر ارکست سمفونیک تهران، آذر هاشمی نوازنده سنتور و عبدالوهاب شهیدی اهدا شد که در این بخش آذر هاشمی گفت‌ موفقیتم را به تمام زنانی که پابه‌پای من در عرصه هنر کار کرده‌اند تقدیم می‌کنم. وی ادامه داد: من افتخار می‌کنم که یک بانوی هنرمند ایرانی هستم.

در ادامه این مراسم سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبریک میلاد حضرت رسول (ص)‌ و امام صادق (ع) گفت: می‌دانم شنیده‌اید و شاید هم ظرافتش را شنیده‌اید اما این‌بار دل بدهیم به جای گوش به موسیقی کلام شیخ اجل.

وزیر ارشاد با شعرخوانی خود ادامه داد: هنرمند آن است آنی جدید در ذکر پنهانی. هنر در انقلاب و انقلاب در هنر را می‌طلبید.

وی بیان داشت: موسیقی مسیر تازه یافت و امام خمینی (ره)‌ چون سرود مجاهد ای شهید مطهر درباره استاد مطهری را شنیدند مهر تأییدی بر آن موسیقی فاخر زدند که همان سند حلیت آن شد. موسیقی آن است که دلت را بلزاند و چهره جانت را به سمت خود بگرداند. کلام و نوا، فرم و محتوا چونان دو بال هماهنگ باید باشند که روح را به پرواز درآورند.
وزیر ارشاد بیان داشت: در بیست‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر تنوع، تکثر، جوان‌گرایی و تجربه‌افزایی و ابتکار عمل از وقایع مهم بود. حضور کشورهای مختلف مخصوصاً‌ کشورهای عضو اکو جامیعت و شمول انواع موسیقی کلاسیک، سنتی، پاپ و اجرا در شهرستان‌ها از دیگر ویژگی‌های جشنواره امسال است. من به شخصه از تمامی کسانی که نقش‌‌آفرین بودند سپاسگزاری می‌کنم که نگاهمان را به موسیقی وسعت بخشیده‌اند. موسیقی حامل و محول است و باری باید باشد برای فرهنگ و هنر که کمتر با موسیقی ارتباط برقرار می‌کند.
وی ادامه داد: آنچه می‌تواند به تعالی روح کمک کند بیشتر از هر پدیده‌ای در معرض خطر است. پوسته روح از پوست تن نازکتر است و دفتر موسیقی می‌بایست بیشتر از چشم به محتوا توجه کند و بخش موسیقی باید همتی مضاعف بگیرد از آنچه صورت گرفته و آنچه صورت خواهد گرفت.

وزیر ارشاد در پایان صحبت‌های خود از دفتر موسیقی ارشاد و پدیدآورندگان جشنواره بیست‌وپنجم موسیقی فجر، هیئت داوران، هیئت انتخاب و همه دست‌اندرکاران قدردانی کرد.
به گزارش فارس، در مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی فجر به مناسبت ثبت جهانی نوروز، عاشیق اوهانس از آذربایجان، محمد حبیبی از تالش، حاج محمد طاهونی از خراسان و ناصر وحدتی از گیلان در قسمت‌های مختلف تالار وحدت به نوروزخوانی پرداختند و سپس ارکستر بزرگ به رهبری محمدرضا عقیلی و خوانندگی نیما مسیحا قطعاتی چون «نمی‌تونم» به آهنگسازی امین قباد و با شعری از بابک صحرایی «مرد تنها» و «وحدت»‌ از فرهاد مهراد را اجرا کرد.

مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی فجر با پخش نماهنگی از سفر ارکستر سمفونیک تهران به اروپا و اعلام برندگان این دوره در تالار وحدت به کار خود پایان داد.

کد خبر 102751

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز