دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: مقدمات انتخابات سرنوشت‌ساز پارلمانی عراق که روز یکشنبه آینده برگزار می‌شود، با شروع وضعیت فوق‌العاده در سراسر کشور مهیا شد

مطبوعات عراقی 10 اسفندبه نقل از وزارت کشور اعلام کردند که وضعیت فوق‌العاده در عراق به‌مدت 8 روز و به‌صورت صد در صد، جهت حمایت از برگزاری انتخابات اعلام شده است و براساس آن رفت‌ و آمد موتور و دوچرخه در خیابان‌های بغداد نیز تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

کمیته‌ امنیتی عالی انتخابات در پیامی فوری به تمامی نیروهای نظامی و امنیتی، از آنها خواسته که تا ظهر سه‌شنبه هفته آینده (9 مارس) در حالت آماده باش باشند.
براساس این طرح امنیتی، تمامی ورودی‌ها و خروجی‌های استان‌های عراق از ساعت 10شب شنبه 6مارس تا ساعت 5صبح روز دوشنبه بعد از انتخابات بسته خواهد بود.

درحالی‌که زمینه‌سازی‌ها برای برگزاری انتخابات پارلمانی عراق با مبارزات داغ انتخاباتی در این کشور و افزایش درخواست‌ها برای مشارکت فعال در این انتخابات همراه شده است.
کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که حدود یک میلیون عراقی در خارج از کشور در انتخابات شرکت کنند.

از سوی دیگر، ولید الزیدی، رئیس اداره عملیات در کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق، 10اسفند  گفت: بیش از 78 هزار ناظر و 330 سازمان بر انتخابات پارلمانی عراق نظارت خواهند کرد.

وی افزود: تعداد ناظران بین‌المللی که تاکنون برای نظارت بر انتخابات عراق نام‌نویسی کرده‌اند، 926 نفر است و 78 هزار نفر نیز ناظر داخلی هستند.این مقام عراقی تاکید کرد: همچنین 30سازمان بین‌المللی و بیش از 300سازمان داخلی بر انتخابات نظارت خواهند کرد.
از سوی دیگر وزیر دفاع عراق نیز 10اسفند در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفت: نیروهای عراقی برای برگزاری انتخابات در آماده باش کامل هستند.

وزیر دفاع عراق که نامزد انتخابات پارلمانی از ائتلاف نوری مالکی نخست‌وزیر عراق نیز هست در ادامه این مصاحبه عنوان کرد: ما آمادگی بدترین شرایط را داریم. شکی نیست که مناطقی هستند که حجم عملیات‌ها در آنها بیشتر است و باید تمرکز بیشتری در این مناطق صورت گیرد. به گفته او نیروهای امنیتی روی استان‌های خشونت‌خیز نینوا و دیاله و بغداد تمرکز خواهند کرد.

عبدالقادر جاسم در بخش دیگری از مصاحبه‌خود گفت که نیروهای مسلح عراق تا سال 2020 برنامه مدرن‌سازی‌ را تمام نخواهند کرد. این در حالی است که طبق برنامه‌ریزی اعلام شده، نظامیان آمریکایی از سال 2011 عقب‌نشینی از عراق را آغاز می‌کنند. پیش از این ژنرال‌های آمریکایی گفته‌بودند که درصورت لزوم برنامه‌ زمان‌بندی شده عقب‌نشینی از عراق کند می‌شود یا به تعویق می‌افتد.

کاهش نیروهای آمریکایی در عراق پس از انتخابات پارلمانی بیشتر خواهد شد و تا سال 2012تمام سربازان آمریکایی باید از عراق خارج شوند. ارتش عراق اکنون 179هزار سرباز دارد.

واشنگتن تاکنون نظامیان خود را از شهرهای بزرگ عراق خارج کرده و انتظار می‌رود که تعداد آنها را تا پایان ماه اوت و قبل از خروج کامل در سال 2011 به 50‌هزار نفر برساند.
از سوی دیگر نوری مالکی نخست‌وزیر عراق، که با احتمال کاهش آرا در انتخابات هفته آینده رو‌به‌روست،10اسفندگفت: برای تشکیل دولت آینده عراق تشکیل ائتلاف ضروری است. او گفت که احتمال ائتلاف با عمار حکیم یا کردها وجود دارد.

مالکی بر ضرورت شرکت همه گروه‌ها بدون اعمال سهم‌خواهی تاکید اما اضافه کرد که ضرورتی ندارد هر که در انتخابات پیروز می‌شود عضو قوه‌اجرایی باشد.ائتلاف مالکی در انتخابات استانی سال گذشته نتایج خوبی به دست آورد اما انفجارهای خونین ماه‌های اخیر در شهرهای مختلف، بر افکار عمومی عراقی‌ها نسبت به دولت بغداد تاثیر منفی گذاشته‌است. تعداد قربانیان خشونت دو برابر شد

10اسفنددر عراق گزارشی منتشر شد که نشان می‌دهد آمار تلفات خشونت‌ها در این کشور در ماه میلادی گذشته در مقایسه با ماه قبل دوبرابر شده‌است.  به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این گزارش آمده است که در نتیجه خشونت‌ها در ماه فوریه حدود 352 عراقی کشته شده‌اند که از این تعداد 211 نفر غیرنظامی، 96 نفر پلیس و 45نفر نظامی بوده‌اند.

این در حالی است که در ماه ژانویه در کل 196 نفر کشته شده‌اند. همچنین در این ماه 684نفر از جمله 414غیرنظامی، 155 پلیس و 115 نظامی زخمی شده‌اند. همچنین مقامات عراقی اعلام کردند که در ماه فوریه در کل 52 شورشی کشته و 661 نفر بازداشت شده‌اند

کد خبر 102594

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز