شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

سیف‌الله علی‌نیا* یکی از بسترهای مهم رفاه و آسایش در زندگی بشری از آغاز تا به امروز فعالیت‌های مهندسی بوده است

با یک تأمل و بررسی کوتاه در تاریخ زندگی بشری، می‌توان دریافت که انسان‌ها سعی کرده‌اند با ساختن ابزارهایی زمینه رفاه و پیشرفت خود را فراهم کنند. به جرأت می‌شود گفت خلاقیت‌هایی که در حوزه مهندسی اتفاق افتاده است، بسیاری از نگاه‌ها را برای زندگی بهتر و ایمن‌تر متوجه خود ساخته است.

تأثیر دانش مهندسی را به وضوح می‌توان در بسیاری از عرصه‌های زندگی از بخش کشاورزی، پزشکی، صنعت، مسکن، آموزش تا مسائل امنیتی اجتماعی ،  فرهنگی و زیست‌محیطی نیز به تماشا نشست.

به عبارتی می‌شود گفت  مهندسی یعنی خلاقیت، زایش، ساختن و سازندگی. پویایی و نشاط در  هر جامعه‌ای که در آن علم مهندسی جایگاه  خود را پیدا کرده باشد،امنیت، رفاه و آسایش اهل آن جامعه خواهد بود. البته زمانی این حالت محقق خواهد شد که اخلاق مهندسی به‌همراه خود‌کنترلی و ارزیابی منصفانه مبنای فعالیت‌های حرفه‌ای قرار گیرد.

برخورداری از ارزش‌های انسانی و اخلاق مهندسی می‌تواند برای مهندسان آرامش خاطر و رضایت باطن و در نهایت برای مردم شادی وافر بیافریند که آرزوی هر انسانی در
 جامعه است.

از جمله رشته‌های مهندسی که تحت عنوان رشته‌های 7 گانه در قالب سازمان نظام مهندسی ساختمان در استان ما،مازندران   فعالیت می‌کنند، رشته‌های عمران، تأسیسات برقی و مکانیکی، معماری، نقشه برداری و شهرسازی و ترافیک است که با یک فعالیت وسیع و هماهنگ مسئولیت هر‌گونه ساخت و ساز را در استان پیگیری می‌کند.

سازمان نظام مهندسی مازندران با بیش از 10هزار عضو از مؤثر‌ترین و بزرگ‌ترین نهاد‌های حرفه‌ای استان است که می‌تواند با به‌کارگیری دانش مهندسی و حسن ارائه خدمات فنی نقش بسزایی در حفظ سرمایه‌های ملی داشته باشد و جامعه را به این باور برساند که زندگی مدرن بدون خدمات مهندسی امکان‌پذیر نیست.

با نیم نگاهی به پیشینه پر بار تاریخی‌مان تلفیق فن و هنر با چنان آمیختگی در آثار ایران کهن وجود دارد که جداسازی و تمایز آن ممکن نیست و با مقایسه‌ای کوچک می‌توان دریافت که مهندسی ایران در ایجاد فضاهای مناسب و زیبا برای فرزندان این مرز و بوم در کجا ایستاده است، یا اینکه دچار چه سرگشتگی‌ای شده است که باید برای رهایی از آن تدبیری اندیشیده شود تا سیمای شهری مناسب برای فرزندان خویش خلق کرد.

انتظار این است که مسئولان ذی‌ربط با همکاری سازمان نظام مهندسی از ورود مجریانی که هیچ سنخیت و شناختی با موضوع ساخت و ساز ندارند و صرفاً نگاه تجاری و منفعت‌طلبانه به این حوزه دارند، جلوگیری کنند،

ضمن آنکه مهندسان هم باید با رعایت انصاف و حضور فنی مؤثر و کارشناسانه شرایط اعتماد عمومی را در جامعه ایجاد کنند و با پذیرش نقد‌های صادقانه، خطا‌های خود را اصلاح کنند و در تمام فعالیت‌های مهندسی خود صداقت، دقت، نظم، عدالت، سرعت عمل، حفظ منابع و منافع ملی و سلامت و ایمنی آینده انسان‌ها را مد نظر داشته  باشند و همواره سود خویش را در منافع عمومی جست‌وجو کنند.

*نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران

کد خبر 102429

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز