گروه بورس: کارشناسان معتقدند با توجه به کاهش قیمت‌ها در طول ماه‌های گذشته و همچنین کاهش ریسک‌های سیستماتیک، سهامداران حقیقی و حقوقی شروع به سرمایه‌گذاری‌های جدید در بازار سهام کرده‌اند

به گزارش همشهری، در شرایطی که بورس تهران در نیمه دوم سال‌جاری با رکود نسبی مواجه شده بود اما همزمان با نزدیک شدن به پایان سال بار دیگر رونق به بورس تهران باز گشته و در طول 2 روز گذشته بار دیگر شاخص‌های بورس تهران با افزایش چشمگیری همراه شدند و حجم مبادلات بورس تهران نیز افزایش یافت.

کارشناسان معتقدند عوامل متعددی در رشد شاخص‌های بورس دخالت داشته‌اند و به‌نظر می‌رسد فصل سرمایه‌گذاری در بورس فرار رسیده است.

محمد رضا رهبر کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ در این باره به همشهری گفت: شرایط کلی بازار نشان می‌دهد که ریسک‌های سیستماتیک کاهش پیدا کرده و این موضوع اثر روانی مثبتی بر بازار سهام برجای گذاشته است.

وی افزود: هرچه به پایان سال نزدیک‌تر می‌شویم سهامداران می‌توانند از سود مضاعفی برخوردار شوند؛ چرا که سال مالی شرکت‌ها رو به پایان است و بیشتر شرکت‌ها سود عملکرد سال مالی جاری خود را پوشش داده‌اند و سهامداران می‌توانند با اطمینان به فکر سود سال آینده نیز باشند.

وی ادامه داد: حجم نقدینگی در کشور افزایش پیدا کرده است درصورتی‌که این نقدینگی، محلی برای سرمایه‌گذاری ندارد؛ چراکه بیشتر بازار‌های رقیب ازقبیل مسکن، طلا و ارز از انتظار بازدهی مناسبی برخوردار نیستند در حالی که میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس از ابتدای سال تاکنون بالای 40 درصد بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه، در ادامه توضیح داد: از سوی دیگر نسبت قیمت به درآمد شرکت‌ها (P/E)  در طول ماه‌های گذشته کاهش زیادی داشته و این به معنای آن است که فرصت سرمایه‌گذاری بیشتری روی سهام وجود دارد همچنین حضور شرکت‌های حقوقی و نهاد‌های مالی یکی دیگر از عوامل رشد معاملات بورس در روز‌های پایانی سال 88 است.

انتظار جهش

از سوی دیگر، هادی بیدختی کارشناس دیگر بازار سرمایه و مدیرعامل شرکت کارگزاری عمران فارس درباره رشد شاخص‌های بورس تهران به همشهری گفت: زمینه برای سرمایه‌گذاری در بورس مساعد است و اگر برخی ابهامات موجود در پرونده هسته‌ای و همچنین مسائل سیاست بین‌الملل حل شود بورس تهران با یک جهش مواجه خواهد شد.

بیدختی تاکید کرد: باید توجه داشت که نسبت قیمت به درآمد شرکت‌ها (P/E) کاهش یافته و این موضوع بیانگر این است که سود شرکت‌ها نسبت به عملکردشان قابل‌قبول است و قیمت سهام شرکت‌ها در طول 8 ماه گذشته کاهش یافته ضمن اینکه یکسال نیز از فعالیت شرکت‌ها گذشته و سود عملکرد این شرکت‌ها نیز در دل شرکت‌ها وجود دارد.

مدیرعامل شرکت کارگزاری عمران فارس تصریح کرد: از سوی دیگر، در حال حاضر فرصت‌های سرمایه‌گذاری چندانی در اقتصاد وجود ندارد و بیشتر بازار‌های رقیب فرصت چندانی برای سود آوری ندارند؛ بنابر این مردم نقدینگی‌هایی دارند که نمی‌دانند آن را در چه محلی سرمایه‌گذاری کنند.

کد خبر 102125

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز