همشهری آنلاین: ارائه طرح‌هایی برای تجمیع انتخابات درجهت کاهش هزینه‌های انتخاباتی و ایجاد انگیزه برای شرکت مردم درانتخابات با طرح 6 ساله کردن دوره سوم شوراها آغازشد.

درهمین رابطه شورایعالی استانها طرحی تهیه و به مجلس شورای اسلامی برای تصویب قانون آن ارائه کرده که براساس آن دوره 4 ساله شوراهای شهروروستای کشور به 6 سال افزایش می یابد تا زمان آن با انتخابات ریاست جمهوری یازدهم یکسان شود. افزایش دوره 4 ساله به 6 ساله تنها شامل دوره کنونی می شود و بقیه دوره ها کماکان 4 ساله خواهند بود.

درهمین رابطه مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران و رئیس شورای عالی استانها طرح مزبور را فراتر ازتغییر زمان برگزاری انتخابات آن عنوان کرده وگفته است: "طرحی را که در شورای عالی استانها تهیه شد و درحال حاضر نمایندگان مجلس نیز بروی آن کار می کنند چیزی فراتر از این است که اگر تصویب شود و به تایید برسد زمان برگزاری انتخابات شوراها عوض می‌شود."

وی نگفته که چه موارد دیگری دراین طرح وجود دارد که تغییر زمان درآن امری عادی است.
پیش تر وزیر کشور آذرماه سال 89 را زمان برگزاری انتخابات شوراها اعلام کرده بود. درصورت تصویب مجلس این زمان به سال 92 تغییر می کند.

پرویز سروری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی که این طرح درآن کمیسیون درحال بررسی است از احتمال تایید 6 ساله شدن عمر شورای سوم خبر داده است.

پرویز سروری در گفتگو با خبرگزاری مهر، درباره نظر هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهرمبنی بر برگزاری انتخابات شورای چهارم برای دوره دوساله در بهمن ماه سال آینده با هدف تجمیع انتخابات شوراها با ریاست جمهوری گفت: بنا بر استدلال های موجود برای یک دوره دو ساله هزینه های انتخابات  بسیار بالا بوده و علاوه بر آن تا اعضا جدید مستقر شده و شهرداران را عوض کرده و مدیران جدید در شهرداریها منتصب شوند، فرصت کار از بین می‌رود و دوره به پایان می رسد لذا انتخابات برای دوره دو ساله به صلاح نیست.

وی در ادامه به تشریح دیگر نظریات در این زمینه پرداخت و گفت: برخی معتقدند که این دوره را 6 ساله کنیم که به انتخابات بعدی ریاست جمهوری متصل شود. برخی دیگر می گویند که دوره بعدی را 6 ساله کنیم . در کنار این عده هم یک نظریه مطرح شده که دو سال را در خلا و بدون شورای شهر بگذرانیم که این به نظر ضعیف می آید.

نماینده مردم تهران در مجلس در پایان تاکید کرد: به نظر شخصی من نظریه 6 ساله کردن دوره شورای شهر از بقیه قوی تر است.

کد خبر 102059

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز