گروه سلامت: متخصصان علوم پزشکی ایران می‌گویند که ایران می‌تواند به قطب گردشگری سلامت خاورمیانه تبدیل شود

منوط به اینکه ظرفیت‌های کشور در این زمینه مورد توجه جدی سیاستگذاران قرار گیرد.

از دستاوردهای گردشگری سلامت می‌توان به پیشگیری از فرار مغزها به خارج از کشور و افزایش اشتغال کارکنان بخش سلامت، افزایش درآمد ارزی کشور به‌دلیل اقامت گردشگران و توانمندسازی نیروی انسانی پزشکی اشاره کرد.

نسرین شعربافچی‌زاده، دانشجوی دکترای مدیریت خدمات بهداشت درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران که در نخستین کنگره گردشگری سلامت در سالن همایش‌های رازی سخن می‌گفت،

تاکید کرد: امروزه تجارت خدمات حدود 22 درصد اقتصاد جهانی رادر برگرفته و نقش عمد‌ه‌ای در توسعه اقتصادی کشورها دارد؛ به‌طوری‌که بیش از دو سوم اشتغال و درآمد ناخالص ملی برخی از کشورهای پیشرفته را به‌خود اختصاص می‌دهد.

وی اضافه کرد: بنابراین، اگرچه ارائه خدمات بین‌المللی سلامت و جذب گردشگری پزشکی در ایران ممکن است پیامدهای مثبت و منفی برای نظام سلامت به همراه داشته باشد، اما آنچه مسلم است، توسعه صنعت گردشگری پزشکی برای ایران دارای توجیه اقتصادی است؛

چراکه به‌عنوان صادرات غیرنفتی و صادرات نوعی از خدمات در بهبود تراز اقتصادی کشور و رفع مشکل بیکاری و افزایش اشتغال نیروی انسانی بخش سلامت و به‌طور غیرمستقیم بر ایجاد اشتغال در سایر خدمات وابسته مؤثر است.

بدیهی است برای پیشگیری از پیامدهای منفی توسعه‌ گردشگری پزشکی نیز باید سیاست‌های مناسب اتخاذ شود.

تعرفه خدمات آزمایشگاهی ایران نسبت به کشور‌های خاورمیانه

عضو هیأت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی تولید مثل پژوهشگاه فناوری علوم زیستی ابن‌سینا گفت: میزان تعرفه خدمات آزمایشگاهی ایران نسبت به کشور‌های منطقه خاورمیانه کمتر است.

علی صادقی تبار افزود: همواره ایران به‌عنوان یک مزیت رقابتی در مقایسه با سایر کشورهای منطقه، می‌تواند مطرح باشد. عواملی همچون وجود متخصصان، پزشکان متبحر، آشنا به علوم و تکنیک‌های روز دنیا، نیروی انسانی کارآمد، وجود مراکز تخصصی و فوق‌تخصصی مجهز به انواع تکنولوژی‌های جدید در عرصه پزشکی، هزینه‌های اندک و قابل تأمین توسط گردشگران چه در زمینه خدمات پزشکی و پاراکلینیکی و چه در ارتباط با اقامت و مسافرت به نقاط مختلف کشور همگی شرایطی مطلوب و مناسب را در جذب گردشگران عرصه سلامت ایجاد می‌کنند.

صادقی‌تبار گفت: وجود طبیعتی زیبا و امکان دستیابی به فصول چهارگانه، حذف در یک دوره زمانی خاص و همچنین جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی این سرزمین می‌تواند زمینه‌ساز جذب گردشگران عرصه سلامت باشد.

وی افزود: پیشرفت‌های شگرف دانشمندان ایرانی در عرصه‌های مختلف پزشکی مانند خدمات آزمایشگاهی و پاراکلینیکی، درمان بیماری‌های قلب و عروق، چشم پزشکی، سیستم گوارش به‌خصوص پیوند کبد، پیوند اعضا، علوم سلولی و مولکولی و درمان‌های سلولی با استفاده از سلول‌های بنیادین و سایر حیطه‌های پزشکی توجه مجامع بزرگ علمی جهان را به خود جلب کرده است.

صادقی‌تبار اضافه کرد: هزینه‌های مناسب و پایین خدمات درمانی در کشور ما که در مقایسه با بسیاری از کشورها از تعرفه‌های بسیار ناچیزی برخوردار است، زمینه مناسبی را برای جذب گردشگر سلامت فراهم می‌کند.

وی گفت: براساس الزامات سازمان بهداشت جهانی مبنی بر آموزش و اجرای استانداردهایی از ایزو 15189در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی برای کشورهای عضو Emro تا پایان سال 2009میلادی، پیشروترین کشوری که در حال حاضر موفق به اجرای این برنامه شده است، ایران است.

جاذبه‌های توریسم درمانی در ایران

معاون پشتیبانی درمان پژوهشگاه رویان گفت: از جاذبه‌ها و امتیازات توریسم درمانی در ایران، پایین بودن هزینه‌های درمانی و خدمات پزشکی است. احمد وثوق دیزج افزود: در عرصه ارائه دستاوردهای پزشکی در درمان بیماری‌های صعب‌العلاج که تا زمانی نه چندان دور کابوسی برای مبتلایان به شمار می‌رفت،

ایران نیز در زمینه ناباروری به موفقیت‌هایی دست‌یافته است. وی خاطرنشان کرد: ایران براساس برنامه‌ریزی‌های خود تا پایان برنامه چهارم توسعه 30درصد از هزینه‌های درمانی و بهداشتی کشور را از طریق صدور کالا، خدمات بهداشتی و توریسم درمانی فراهم می‌کند.

درآمد این صنعت نیز بسیار چشمگیر است و براساس آمار بهداشت جهانی سالانه حدود50 میلیارد دلار صرف درمان بیماران منطقه در کشورهای اروپایی و آمریکایی می‌شود.

کد خبر 101836

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز