چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در حالی که عملیات گسترده نیروهای ائتلاف علیه شبه‌نظامیان طالبان در ولایت هلمند افغانستان همچنان ادامه دارد

27بهمن مقام‌های ارشد نظامی پاکستان از دستگیری ملاعبدالغنی برادر، از فرماندهان ارشد طالبان در شهر کراچی پاکستان خبر دادند

گفته می‌شود ملا برادر معاون ملامحمدعمر، فرمانده طالبان افغانستان است و پرنفوذترین مقام این گروه به حساب می‌آید که از سال 2001 تاکنون دستگیر شده است.

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده است که دستگیری این فرمانده ارشد طالبان چند روز قبل و در عملیات سری و مشترک سرویس‌ اطلاعاتی پاکستان(آی‌اس‌آی) و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) صورت گرفته است. گفته می‌شود این ماموریت مشترک بیانگر یک سطح جدید همکاری از سوی رهبران پاکستان است که پیش از این نسبت به حمایت کامل از تلاش‌های آمریکا علیه طالبان بی‌میل بودند.

یک مقام پاکستان27بهمن با تایید این موضوع اعلام کرد که دستگیری ملا برادر 10 روز قبل صورت گرفته است و او تحت بازجویی نیروهای اطلاعاتی پاکستان و آمریکا قرار دارد.

مقام‌های آمریکایی هم با تایید دستگیری این مقام طالبان اظهار امیدواری کرده‌اند که اطلاعات به دست آمده از وی بتواند باعث دستگیری ملا محمد عمر شود. براساس اطلاعات پلیس بین‌الملل(اینترپل) ملا برادر در زمان حکومت طالبان به‌عنوان معاون وزیر دفاع افغانستان فعالیت می‌کرده است.

گفته می‌شود وی مسئول تمامی راهبردهای بلندمدت نظامی طالبان در جنوب افغانستان بوده است و به همین خاطر دستگیری وی می‌تواند ضربه سختی برای این گروه همزمان با عملیات گسترده نیروهای ائتلاف موسوم به عملیات مشترک در منطقه مرجاه افغانستان باشد.

این در حالی است که27 بهمن ذبیح‌الله مجاهد، یک سخنگوی طالبان در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز خبرهای منتشر شده درباره دستگیری ملابرادر را شایعه دانست و اعلام کرد که وی هم‌اکنون در افغانستان در حال هدایت فعالیت‌های طالبان است. سخنگوی طالبان تاکید کرد: آنها(آمریکایی‌ها) می‌خواهند با پخش این شایعه‌ها توجه‌ افکار عمومی را از شکست خود در منطقه مرجاه منحرف کنند.

نام ملا برادر در فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد هم دیده می‌شود. این تحریم شامل مسدود کردن دارایی‌ها و ممنوعیت سفر و خرید و فروش اسلحه است. گفته می‌شود از زمانی که ملامحمد عمر، رهبر طالبان ناپدید شده است ملا برادر مسئولیت فرماندهی روزانه شبه نظامیان طالبان را در افغانستان بر عهده داشته است.

سازمان‌های اطلاعاتی چندین سال است که در تلاش برای دستگیری ملامحمد عمر هستند. با وجود اینکه آمریکا جایزه‌ای 10 میلیون دلاری را برای هر نوع اطلاعاتی که باعث دستگیری ملا محمد عمر شود تعیین کرده اما هنوز هیچ ردپایی درباره مخفیگاه وی به دست نیامده است.

مقام‌های آمریکا و پاکستان دستگیری ملا برادر را همزمان با عملیات مشترک در جنوب افغانستان یک پیروزی بزرگ می‌دانند و در تلاش هستند که بعد از 9 سال ناکامی بتوانند اطلاعاتی درباره رهبر طالبان به دست بیاورند.

با وجود اینکه غربی‌ها این دستگیری را ضربه‌ای سخت به طالبان می‌دانند اما 27بهمن حمید گل، رئیس سابق سازمان اطلاعات پاکستان در گفت‌وگو با شبکه الجزیره اعلام کرد که بازداشت این مقام طالبان نمی‌تواند در فعالیت‌های این گروه خللی وارد کند. وی اعلام کرد: طالبان یک سازمان یکپارچه نیست و من فکر نمی‌کنم بازداشت ملا برادر در توانایی طالبان برای مقاومت در برابر عملیات نیروهای خارجی تاثیر بگذارد.

این در حالی است که نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا اکنون با گذشت 4 روز از آغاز گسترده عملیات نظامی خود در استان هلمند با مقاومت سختی از سوی شبه نظامیان طالبان مواجه شده‌اند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که هدف قرار گرفتن نظامیان خارجی به وسیله تک تیراندازهای طالبان و تله‌های انفجاری شبه نظامیان کار نفوذ به منطقه مرجاه به‌عنوان یکی از پایگاه‌های اصلی شبه نظامیان طالبان را سخت کرده است.

تفنگداران دریایی آمریکا 27بهمن در تلاش برای در اختیار گرفتن یک بازار در شهر مرجاه 2 بار با حملات سنگین شبه نظامیان مواجه شدند. دولت افغانستان امیدوار است که دستگیری ملابرادر همزمان با عملیات گسترده در منطقه مرجاه، باعث تضعیف این گروه شود و راه را برای صلح با این گروه هموار کند.

کد خبر 101694

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز