همشهری‌آنلاین: کتاب‌های اینک دین نوشته دان کپیوتو و دین در قرن بیست و یکم نوشته ماری پت‌فیشر با ترجمه مرضیه سلیمانی از سوی انتشارات علم به بازار کتاب عرضه شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین نویسنده کتاب «اینک دین» که با عنوان فرعی سرشت ایمان در عصر مدرن برگردان فارسی شده است، از متالهان و دین‌پژوهان برجسته و از شاگردان نامدار ژاک دریدا است که همانند استادش کوشیده، بر بستری ساختارشکنانه، پرسش‌ها و پرسمان‌های کلیدی دین در این عصر را مطرح کند و در کمال انصاف، در دل تاریک‌ترین ادوار و پیچیده‌ترین شرایط روانی و معنوی تاریخ بشر،روش‌ها و پاسخ‌هایی معتدل ارائه کند.

به نوشته مترجم در مقدمه کتاب« نویسنده نه اهل تجویز است و نه اهل تقدیس امور و شرایعی خاص،بلکه نگرش وی صرف‌نظر از قبول یا رد‌آن،نوعی مواجهه یاحضور در فرهنگ و زیست کثرت‌گرایانه‌ معاصر است. جهانی که کیفیت ارتباطات، اطلاعات، زندگی اجتماعی، سیاست،الهیات و علوم پایه و انسانی در آن به کلی با گذشته‌های دور و نزدیک متفاوت است و اگر چنین تلاش‌‌های خجسته و ژرفی نباشد، ظلمت بی اخلاقی، کدورت بی‌ایمانی، و فاجعه بی‌معنایی همچون گردابی انسان را در دوزخی خود ساخته فرو خواهد برد.

در کتاب علاوه بر متنی دقیق درباره نویسنده و جایگاهش در الهیات کنونی غرب که از سوی مترجم تدوین شده است،پانوشت‌های گره‌گشایی( برای عموم خوانندگان) فراهم آمده تا خواننده بتواند درک دقیق‌تری از مباحث داشته باشد.

کتاب در 5 فصل،عشق به خدا،چگونه جهان سکولار، پساسکولار شد،قوّت باتو باد،مردم غیر ممکن و درباره دین – بدون دین تدوین شده است.

اینک دین(سرشت ایمان در عصر مدرن):مولف:جان دی کپیوتو/مترجم:مرضیه سلیمانی/ناشر:نشر علم،چاپ اول،1388/قطع رقعی،جلد شومیز،قیمت:4500 تومان،240 صفحه.

کتاب دین در قرن بیست و یکم، در مجموعه«دین‌های جهانی» زیر نظر نینیان اسمارت، توسط انتشارات راتلج در سال 1999 منتشر شده است و در خصوص وضعیت دینی جهان در قرن بیست و یک و سنت‌ها و طریقت‌های مذهبی در آستانه هزاره جدید ، چشم اندازی مفید، منحصر به فرد و روشنگر به دست می‌دهد.

 همچنین ، کتاب به واسطه رهیافتی مردم-محور و مضمون-مدار در خصوص طیف گسترده نهضت‌های دینی جدید، درآمدی ارزشمند ارائه می‌کند و روابط دوستانه یا خصم آمیز درون-دینی، و برون-دینی از بنیاد گرایی و انحصار طلبی گرفته تا گفت‌وگوهای بین‌الادیانی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

نویسنده در عین حال می‌کوشد چگونگی تحول و انتشار ادیان در زمانه فناوری‌های پیشرفته ارتباطات را مورد واکاوی قرار دهد.

نینیان اسمارت هم در مقدمه کتاب خود آورده که این دسته از کتاب‌ها ، از جمله کتاب یاد شده را ،گروهی از دانشمندان برجسته وعموما جوانی نوشته‌اند که نماینده نسل جدیدی از نوینسدگانند و در زمینه مطالعات دینی قلم می‌زنند.

هدف این نویسندگان ضمن آگاهی بر تاثیرات سیاسی و تاریخی دین، ارائه بعد معنوی دین  به روشی تازه و پرکشش است.

در هر فصل مترجم در پانوشت‌هایی به توضیحات برخی نکات مبهم کتاب و اعلام و شخصیت‌ها پرداخته است.

کتاب در 4 فصل به همراه یک واژه‌نامه و یادداشت‌های مولف و نمایه تدوین شده است.
چهار فصل کتاب عبارتند از «فرآیند‌های جهانی»،سنت‌های دینی در جهان مدرن»،«نهضت‌های دینی جدید»،«ارتباطات بین ادیان»

دین در قرن بیست ویک/مولف:ماری پت‌فیشر/مترجم: مرضیه سلیمانی،ناشر: انتشارات علم،چاپ اول 1388 ، قطع رقعی شومیز،قیمت:4500 تومان،256 صفحه.

از این مترجم پیش از این تصحیح و تحشیه‌نویسی و تعلیق‌نگاری بر کتاب «اصطلاحات صوفیان» توسط انتشارات علمی و فرهنگی به بازار کتاب عرضه شد.[انتشار تصحیحی دقیق از اصطلاحات صوفیان]

کد خبر 101482

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز