همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بین افراد مختلف ممکن است اختلاف رای وجود داشته باشد اما افراد سیاسی باید در مسائل اساسی و استراتژیک با حفظ اتحاد صف خود را از دشمنان جدا کنند

به گزارش مهر ، دکتر علی لاریجانی پیش از ظهر پنجشنبه 15 بهمن در دهمین همایش روحانیان و ائمه جماعات غرب استان تهران در مصلای شهر کرج اظهار داشت: کشور در موقعیت حساسی قرار دارد و افراد مختلف با سلایق گوناگون باید در شرایط کنونی با حفظ اتحاد دستاویزهای بیگانگان را از بین ببرند.

وی افزود: اتحاد درونی کشور مهمترین مسئله کنونی است و اگر در طول 31 سال گذشته توفیقات بسیاری برای کشور حاصل شده به سبب اتحاد درونی بوده است همان مسئله که امام و رهبری نیز بر آن تاکید داشتند. افراد مختلف با سلایق گوناگون باید در مسائل مهمی همچون ولایت فقیه، اسلام، انقلاب، آرمان‌های امام بزرگوار و راه شهدا متحد باشند و از این طریق ماجرجویی‌های غربیان و تحریکات آن‌ها را خنثی کنند.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت: آنچه که ماموریت همه ماست این است که زمانی را که در آن قرار داریم به درستی بشناسیم و با بررسی موقعیتهایی که در این 31 سال حاصل شده و نیز خون‌های پر ارزشی که در راه پیروزی انقلاب نثار شده برای حفظ جایگاه و وحدت بکوشیم.

لاریجانی گفت: هر وقت انسان در جایگاهی قرار گرفت باید آن را بررسی کند و توجه داشته باشد که همپای حرکت ما دیگران نیز حرکت می‌کنند و اگر نقاط قوت و میراث کشور را به درستی نشناسیم کوچکترین رخنه‌ای می‌تواند به اسلام و انقلاب ضربه بزند.

وی عنوان کرد: شناخت موقف برای افرادی که می‌خواهند مسئولانه حضور داشته باشند بسیار پر اهمیت است و پس از گذشت 31 سال از انقلاب و حرکت عظیم امام ، کشور شرایط مختلف و فراز و فرودهایی را پشت سر گذاشته که نمی‌توان از آن‌ها غفلت کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش به مقایسه شرایط قبل از انقلاب و شرایط کنونی پرداخت و گفت: در قبل از انقلاب ایران کشوری تماما اسلامی بود اما یک دیکتاتور در مملکت حکومت می کرد و با نوکری برای آمریکا و صهیونیست و دنیای عرب از آرمان‌های حکومت اسلامی به دور بود.

لاریجانی ادامه داد: در آن زمان یکی از معضلات ایران به عنوان مهد تشیع با تجربیاتی گرانقدر، مسئله مئتلف شدن ایران با صهیونیست بود که این مسئله سرافکندگی سیاسی ایران را به همراه داشت.

وی خاطر نشان کرد: دوره‌ای از تاریخ سیاسی ایران اوج وابستگی ایران به انگلیس و آمریکا را نشان می‌دهد و مخصوصا در این میان اگر به کتب تاریخی و به ویژه خاطرات علم رجوع کنیم در آن کتاب دائما به مکالمات شاه با سفرای انگلیس و آمریکا اشاره شده در شرایطی که شاه به مسائل منطقه توجهی نداشته است.

رئیس مجلس همچنین در تشریح وضعیت داخلی دوران حکومت شاه بیان داشت: در داخل دیکتاتوری عجیب و غریب و خفقان مطلقی حاکم بود و دانشگاه‌ها به طور مداوم سرکوب می‌شدند و در مجموع وضعیت داخلی نابسامان بود.

لاریجانی در خصوص وضعیت اقتصادی نیز گفت: پس از آنکه درآمدهای نفتی برای ایران شرایط خاصی را به وجود آورد دربار، روستاها و شهرها را رها کرده و امر سازندگی متوقف شد و با وابستگی به درآمد نفتی یک اقتصاد کاملا وابسته و پوچ برای ایران به وجود آمد.

وی ادامه داد: آن زمان جمعیت ایران 36 میلیون نفر و استخراج نفت 6 میلیون بشکه بود که متاسفانه تمامی درآمدهای نفتی صرف کارهای غیر مولد و مصرفی می‌شد که همین مسئله به تولید، کشاورزی و دامداری کشور در آن مقطع لطمه زد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: وابستگی نفت همواره جزو نگرانی‌ها بوده و بر همین اساس رهبر معظم انقلاب نیز تاکید کردند که باید اداره کشور بدون نفت صورت گیرد. یعنی بریدن از وضعیت اقتصاد گذشته که بیشتر بر صنعت مونتاژ استوار بود که توان صنعتی و وضعیت سطح پایینی را داشتیم.

لاریجانی در خصوص فضای فرهنگی حاکم در پیش از انقلاب نیز یادآور شد: در آن زمان یک فضای فرهنگی غیر دینی و بلکه ضد دینی که از نظر رفتاری بسیار نامناسب بود در کشور حاکم شده بود که این نیز خود از ضعف های بزرگ فرهنگی آن زمان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به حرکت سه جریان در پیش از انقلاب این جریان‌ها را متفاوت از یکدیگر برشمرد و گفت: از میان این جریان‌ها یک جریان کاملا غرب زده وجود داشت که امثال تقی زاده‌ها در آن جای می‌گرفتند . جریان دیگر جریان منسوب به مارکسیست‌ها بودند که مثل دو لبه قیچی در بریدن سنت و فرهنگ ایرانی نقش ایفا می‌کردند و گاهی با فریب کاری و گاهی با صراحت با دین مبارزه می‌کردند. این افراد صاحب روزنامه‌ای نیز بودند و در این میان توده‌ای‌ها در برهه‌هایی وضعیت اسف باری را برای کشور ایجاد کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی جریان سوم را جریان روحانیت عنوان کرد که تا زمان پیروزی انقلاب نیز این جریان نقش مهمی را ایفا کرد و با مبارزات اصیل این جریان بود که انقلاب به پیروزی رسید و علمای نجف نیز جریان فکری آن را دنبال می‌کردند.

لاریجانی تاکید کرد: در دوران شاه تلاش می‌شد جریان منسب به روحانیون سرکوب شود و در همین راستا نیز روحانی نماهایی را به وجود آوردند که امام جمعه تهران در آن زمان یکی از این افراد بود.

وی گفـت: شاه دو حلقه غرب زده و مارکسیست را تشویق کرده و خود این دو جریان نیز علیه روحانیت بودند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب موجی علیه روحانیت به وجود آمد و برخی افراد و جریان‌ها شروع کردند با ادبیات انقلاب روحانیت را حذف کنند که خوشبختانه هوشیاری امام وضع را عوض کرد و این وضعیت شبیه همان انحرافی بود که در زمان مشروطه به وجود آمد و می‌خواست تکرار شود اما دو جریان غیر اصیل کنار افتاد.

لاریجانی خاطر نشان کرد: در آن زمان طبقه وسیع و فهیمی در اطراف امام (ره) بودند که توانستند انقلاب را هدایت کنند. شخصیت‌هایی مثل شهدای محراب و حضرت آیت الله خامنه‌ای و برخی دیگر از افراد از آن دسته بودند به گونه‌ای که دیگران به سادگی نمی‌توانستند تشخیص دهند نوع تصمیم سازی در ایران چگونه است همانطور که در حال حاضر عدم شناخت از ایران وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تصمیم شجاعانه و دقیق امام در عصر روز 21 بهمن اشاره کرد که این تصمیم شجاعانه و به موقع عمل کردن و تیز هوشی رهبر انقلاب بود که خروش مردم در 22 بهمن و پیروزی انقلاب را به همراه داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: جریان روحانیت در آن زمان در خدمت رهبری بود و دو جریان غرب زده و شرق زده به عنوان چالش وجود داشت و در تمامی دوران پس از انقلاب نیز آمریکایی‌ها پشت سر همین دو جریان اقدام به ترور کردند و در تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان اسناد زیادی کشف شد که نشان داد پشت سر تمامی ترورها آمریکایی‌ها حضور داشتند و حتی پشت صحنه فرقان را نیز آمریکایی‌ها تشکیل می‌دادند.

لاریجانی بیان داشت: طی 31 سال گذشته آدم های زیادی ترور شدند اما جای سئوال باقی است که تروریست‌های منافق الان کجا هستند و اینکه آن موقع حقوق بشر کجا بود، برخی کشورهای دلال سرنخ شان کجاست. و امروز ایران به عمق وابستگی برخی کشورها به آمریکا آگاه است و این مسئله که چرا نمی‌گذارند منافقین از پادگان اشرف عراق خارج شوند جای سئوال است.

وی تاکید کرد: منشا اصلی جریان ترور در آمریکاست و در ایران نیز همین‌ها جریان ترور را راه انداختند و قصدشان شکست کمر انقلاب بود اینکه رهبری تنها شود اما با هوشمندی امام و حضور در صحنه مردم نقشه‌های شوم دشمنان ناکام ماند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص پشت پرده جنگ عراق با ایران نیز به نقش آمریکایی‌ها اشاره کرد و نقش آنها را پر رنگ تر از کشورهای منطقه دانست و افزود: آمریکایی‌ها با ایجاد هراس نسبت به ایران و راه اندازی جریان عرب و فارس زمینه ساز بروز جنگ و تقویت درگیری‌ها شدند و متاسفانه خیلی کشورهای عربی نیز در دام عرب و فارس افتادند و پشت سر رژیم صدام قرار گرفتند در این میان برخی کشورهای اروپایی نیز به آن‌ها پیوستند و سلاح‌های شیمیایی را به عراق دادند.

لاریجانی گفت: این تجربیات، تجربیات تلخی است و در بعد از انقلاب جریان‌های متنوعی بودند که برخی از آن‌ها بعد از انقلاب راهشان را از انقلاب و امام جدا کردند در حالی که تا پیش از انقلاب همین عده بیان می‌کردند که با انقلاب هستند. گروه‌هایی که از رهبری و روحانیت جدا شدند به انحراف کشیده شدند.

وی گفت: عامل مهم انحراف‌ها در آن برهه گروه‌هایی بودند که راهشان را از امام (ره) جدا کردند و با این کار دیگر نمی‌توانستند خودشان را در صحنه سیاسی توجیه کنند و در تحلیل مسائل دچار ریزش می‌شدند و این تجربه عظیم تاریخ ایران است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز موقعیت ایران مهم و حساس است و جایگاهی که ما قبل از انقلاب به عنوان هم پیمان اسرائیل در آن بودیم الان به جایگاه یک کشور پیشرو و سازنده که در مقابل رژیم صهیونیستی و اسرائیل است تبدیل شده و از همین رو در صحنه مطالبات دیپلماتیک نیز نگاه دنیا معطوف به ایران است. امروز با رهبری هوشمندانه و اتخاذ تصمیمات درست ایران در مسئله هسته‌ای به پیروزی دست یافته و دارای تکنولوژی‌های نوین شده در زمینه ماهواره نیز پیشرفت‌های مهمی حاصل شده و همگی این موفقیت‌ها به دلیل سختی‌هایی است که ملت ایران در طول سالیان متحمل شده است.

لاریجانی گفت: امروز ایران در رشته‌های مهم دانشی قدم‌های استواری برداشته و از نظر فرهنگی نیز به ویژه در مسائل دینی رشد داشته، هر چند با فرازو فرودهایی در اقتصاد مواجه بوده است .

وی با اشاره به این نکته که اگر ایران جایگاهی پیدا کرده است به همان میزان نیز دشمنانش زیاد، است گفت: آمریکایی‌ها در مسائل سیاسی نقش‌های آشکار و پنهانی بازی می‌کنند که باید این نقش‌ها شناسایی شود و آن‌ها هرگز بدون داشتن منافع خواهان برقراری ارتباط با ایران نبوده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این 31 سال یک روز نبود که آمریکایی‌ها جلوی انقلاب نایستند و اگر لبخند می زنند باید بدانیم که چه دندان‌هایی را تیز کرده اند. و اگر می‌گویند در افغانستان نیازمند همکاری ایران هستیم دنبال منافع خودشان هستند.

لاریجانی همچنین توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب  در 13 آبان را برای همگان الزامی دانست و گفت: امروز دشمنان دام‌هایی را پهن کرده‌اند و در مسائل منطقه‌ای نیز با ایجاد هراس قصد سوء استفاده دارند که باید هوشیار بود .

وی همچنین با اشاره به سخنرانی اوباما در منطقه نسبت به فلسطین گفت: اوباما در یک سال گذشته برای فلسطین چه کرده است آن هنگام که گفت گوش من به اذان آشناست. مردم منطقه احتیاجی به موعظه اوباما ندارند. بلکه وی باید به گفته خویش در خصوص احقاق حقوق مسلمانان عمل کنند.

علی لاریجانی که روز پنجشنبه به شهرستان کرج رفته است در ابتدای ورود با حضور در گلزار شهدای 400 دستگاه با قرائت فاتحه‌ای با آرمان‌های شهدا تجدید میثاق نمود. وی قرار است در جمع خانواده‌های شهدا و ایثارگران همچنین در جمع اعضای شورای شهرستان کرج سخنرانی کند.

کد خبر 100981

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز