سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

تصویری که حمید بهرامچی برای ما ارسال کرده نیمرخی از تخلف‌هایی است که هر یک از ما ممکن است چند وقت یکبار مرتکب شویم.

پیش از تخلف کوتاه مدت راننده‌های خودرو‌های پارک شده، باید سراغ تخلف بلند‌مدت نگارنده‌ هشدار روی دیوار برویم. وی به خود این اجازه را داده است که روی دیوار این هشدار را بنویسد که ممکن است برخی رهگذران هر روز از جلوی آن عبور کنند و این منظره زشت را ببینند.

گویا شهروند یاد شده به قدری به خوش‌خطی خودش اعتماد داشته که برای آن یک قاب رنگی نیز طراحی کرده است. حال باید تخلف راننده‌ها را بررسی کنیم که به قول معروف چشم دیدن همین باریکه را نیز برای رهگذران نداشته‌اند.

از سوی دیگر قوانین راهنمایی و رانندگی را نیز زیر پا گذاشته‌اند. البته هشدار‌های دیواری به طور معمول نه برای دفاع از پیاد‌ه‌رو و حق رهگذران و نه برای دفاع از قوانین راهنمایی و رانندگی نگاشته می‌شوند بلکه منظور اغلب آنها این است که این فضای عمومی را اشغال نکنید تا توقفگاه خودرو‌های خود ما باشد.

نشانی گنج

نشانی برخی جوی‌های شهر را می‌توان به عنوان نقشه گنج به پلاستیک‌ جمع‌کن‌های شهر داد. برای نمونه تصویری که مشاهده می‌کنید محل جمع شدن انواع بطری‌هایی را نشان می‌دهد که تعدادی از شهروندان بدون توجه داخل جوی انداخته‌اند و تعداد آنها به حدی می‌رسد که برای کار یک روز کارگران یاد شده کفایت می‌کند.

به هر حال از آنجا که تعداد این گنج‌های پنهان در شهر زیاد شده است باید برای تغییر رفتار زندگی شهری از خودمان شروع کنیم؛ زیرا ممکن است کارگران یاد شده تا چند روز از این محل عبور نکنند. از سوی دیگر نباید صحنه‌ای را که در آن کارگران زحمتکش شهرداری برای جمع کردن زباله‌ها تا زانو وارد آب سرد می‌شوند فراموش کنیم.

جا صابونی هوشمند

این روز‌ها نوع هوشمند بسیاری از کالا‌ها هم به بازار آمده است و در بسیاری موارد علاوه بر تسهیل امور ویژگی‌های مثبت دیگری هم هنگام استفاده از این کالا‌های هوشمند نصیب کاربران می‌شود.

برای مثال جا صابونی هوشمند یکی از این کالا‌هاست که روز به روز استفاده از آن رواج بیشتری پیدا می‌کند. مزیت استفاده از این جاصابونی‌ها این است که نه تنها دیگر نیازی به فشردن دکمه برای بیرون ریختن چند قطره صابون مایع نیست، بلکه به علت تماس نداشتن دست با جاصابونی بهداشت هم بیشتر رعایت می‌شود.

استفاده از این جاصابونی‌های هوشمند که به چشم الکترونیکی مجهز هستند به خصوص در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که درصد انتقال بیماری‌ها بیشتر است توصیه می‌شود. البته اخیرا در بسیاری از سرویس‌های بهداشتی عمومی هم از این جاصابونی‌های هوشمند استفاده شده است که اقدام بسیار خوبی محسوب می‌شود.

توقف در تقاطع

توقف در نزدیکی تقاطع‌ها یکی از نمونه‌های بارز قانون‌شکنی به شمار می‌رود. این اقدام موجب می‌شود که بار ترافیکی که به خودی خود سنگین است دوچندان شود و بسیاری از خودر‌و‌ها، پشت خودرویی که سر تقاطع توقف کرده، گیر کنند.

البته ماموران راهنمایی و رانندگی در صورت مشاهده چنین مواردی با آن برخورد و راننده متخلف را جریمه می‌کنند. اما متاسفانه برخی از رانندگان از فرصت حضور نداشتن ماموران در برخی از چهارراه‌ها سوء استفاده کرده و به هر دلیلی از جمله انتظار برای سوار کردن شخصی دیگر در این مکان توقف می‌کنند.

راننده‌های مسافربر نیز در برخی میدان‌های شهر توقف‌های طولانی دارند. بهتر است در شرایط پرترافیک فعلی، رانندگان با اقداماتی از این دست، به بیشتر شدن بار ترافیکی شهر دامن نزنند.

کد خبر 100881

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز