چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

صبح 26 اسفند نگارنده ستون در شهر چه خبر با دیدن کارگرانی که مشغول جمع‌آوری بقایای مراسم چهارشنبه‌سوری بودند

به خیال اینکه آرشیو تصویری مطبوعات مملو از عکس‌های حرفه‌ای از جمع‌آوری زباله‌های این  مراسم است، دوربین آماتوری خود را از کیف بیرون نیاورد‌ اما در کمال تعجب، آرشیو و حتی موتور جست‌وجوی  اینترنت نیز از تصویر زحمات این دوستان خالی بود یا دست‌کم وی چیزی نیافت. به هر حال غرض از این شرح حال این بود که کاش در کنار توجه به مراسم چهارشنبه‌سوری به زحمتکشان امروز نیز کمی توجه می‌کردیم.

در این صورت می‌توانستیم جشنی پاک و پاکیزه برگزار کنیم و کارگران نیز مجبور نبودند شب عیدی همچنان مشغول کار باشند. برای نمونه، امسال برخی ابتکار به خرج داده ‌ و زیر آتش‌ها سینی‌های فلزی بزرگ گذاشته‌ بودند. به همین دلیل کوچه‌های این شهروندان مبتکر پاکیزه‌تر از بقیه بود. همچنین برخی نیز بعد از جشن جلوی منزل خود را تمیز کردند و به این وسیله دعای خیر رهگذران و رفتگران را برای رفتگان خود خریدند. ‌

دید و بازدید‌ دلچسب

در ایام عید برخی به جای اینکه مدام شکایت کنند « چرا باید خویشاوندی را بعد از یکسال بی‌خبری، دوبار در دیدوبازدید‌های عید ببینم؟» به میهمانی‌ای می روند که برای تمام عمر در ذهن میزبان و میهمان خاطره‌انگیز می‌شود. این دوستان خوش‌فکر بعد از دیدن والدین به دیدار عزیزانی می‌روند که در خانه‌سالمندان و شیرخوارگاه‌ها کسی را ندارند که به دیدارشان بیاید.

یک شاخه گل، یک کتاب یا هر هدیه با ارزش دیگری می‌تواند برای آنها یادآور این لحظه‌های شیرین باشد. هنرمندان با هنرشان، نویسندگان با نوشته‌هاشان و هنرپیشه‌ها با چهره بی‌تکبر و شهرتشان می‌توانند خالق چنین لحظه‌های نابی باشند.

بهترین آرزو برای مسافران نوروزی

اگر فقط در جمع دوستان و خویشاوندان خود نگاهی به آمار حوادث منجر به جرح‌و‌مرگ نوروز سال پیش بیندازیم به خوبی متوجه این موضوع می‌شویم که نوروز امسال نیز بهترین آرزو می‌تواند آرزوی سلامتی برای آنها باشد.

البته عقل حکم می‌کند که این کافی نیست و باید برای آنها یادآوری کنیم که بدون رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و چاشنی احتیاط، این آرزو به حقیقت نمی‌پیوندد. سرنشینان خودرو نیز در حین سفر فراموش نکنند که حفظ سلامتی، رودربایستی و غیره بر نمی‌دارد. بنابراین در هر نقشی اعم از همسر و حتی فرزند می‌توان به راننده در مورد سرعت بالا یا تخلف‌های دیگر رانندگی تذکر داد.

راننده‌ نیز باید بداند که دلخوری از چنین خواسته‌هایی دور از شان افراد فهیم است. بنابراین چنانچه یادتان رفت به سرعت‌سنج خودرو نگاهی بیندازید و دیگران آن را برای شما یادآوری کردند از آنها تشکر کنید و با سرعت مجاز و در چارچوب مقررات رانندگی کنید. در غیر‌اینصورت تمام تعارف‌های معمول شامل قربانت، فدایت و غیره بی‌معنی می‌شود.

یادآوری‌های ضد سرقتی

از آنجا که به هیچ‌وجه قصد پند‌و‌اندرز دادن نداریم، شهروندان گرامی می‌توانند تمام مواردی را که بهتر از ما می‌دانند برای جلوگیری از سرقت منزل به کار گیرند. اما به هیچ‌وجه از یاد نبرید که هر چیزی ‌را ‌که شما پنهان کنید،  سارقان می‌توانند پیدا کنند. بنابراین به هوش و استعداد خود در این مورد خاص ( پنهان کردن اشیای با ارزش) اعتماد نکنید.

آنها را می‌توانید به بانک‌ها بسپارید یا در صورتی که قابلیت حمل آسان دارند آنها را همراه خود ببرید. هنگام مسافرت نیز هیچ‌گاه سوئیچ خودرو را به دست افراد ناشناس حتی مامور‌های پارکینگ ندهید. زیرا سارقان به هر ترتیب قصد دارند این وسیله را از شما بگیرند. در محل‌های شلوغ نیز حواس خود را معطوف به کودکان و اشیای با ارزش خود کنید،  زیرا هر سال در سفر‌های نوروزی بسیاری طعمه سرقت‌های اینچنینی می‌شوند.

کد خبر 103684

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز