دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۹:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه تسهیلات خرید مسکن افزایش نمی‌یابد، گفت:

 هموطنان مطمئن باشند که قیمت‌ مسکن در سال آینده تغییری نخواهد کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی نیکزاد در نشست خبری با بیان این که سیاست دولت در بخش مسکن افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن است، گفت: اگر تسهیلات خرید مسکن افزایش یابد مشکلاتی مانند افزایش قیمت مسکن خواهد داشت.

وی گفت: در کشور 52 میلیون نفر در شهرها و 22 میلیون نفر در روستاها زندگی می‌کنند و براساس آمار رسمی سال 87 تعداد خانوارهای شهری ایران 14 میلیون و 233 هزار خانوار است.

وزیر مسکن گفت: واحدهای مسکونی در شهرها 13 میلیون و 30 هزار و در روستاها 470 هزار واحد مسکونی است.

وزیر مسکن و شهرسازی گفت: یک میلیون واحد مسکونی نیاز انباشته داریم بنابراین باید با مدیریت این نیاز انباشته و نیازهای آینده تا سال 92 عرضه ساخت و ساز را افزایش دهیم تا قیمت مسکن افزایش نیابد.

وی گفت: در لایحه هدفمندی یارانه‌ ها دولت پولی را که در قالب یارانه پرداخت می‌کرد آزاد می‌شود و محل مصرف 80 درصد منابع آزاد شده، مشخص است و اگر این منابع مدیریت شود هیچ مشکلی از بابت افزایش قیمت مسکن وجود نخواهد داشت.

وزیرمسکن و شهرسازی تصریح کرد: اگر قیمت سیمان و آهن با اجرای هدفمندی یارانه ‌ها به درستی مدیریت شود نباید از بابت رشد قیمت مسکن نگران بود.

وزیر مسکن و شهرسازی گفت: 21 شهر جدید در کشور وجود دارد که 80 هزار نفر در 19 شهر جدید و 170 هزار نفر در شهرهای جدید پرند (110 هزار نفر) و شهر جدید هشتگرد     (60 هزار نفر) مستقر هستند.

وی در خصوص مسکن مهر هم گفت : مشکلات مسکن مهر در روستاها، شهرهای زیر 25 هزار نفر، شهرهای بالای 25 هزار نفر و در شهرهای جدید کلاً برطرف شده است و مشکلات قبلی مانند روند کند پرداخت تسهیلات و همکاری نامناسب شهرداری‌ها دیده نمی‌شود.

نیکزاد تاکید کرد: عزم دولت، پشتیبانی از طرح بزرگ مسکن مهر است و همه دستگاه‌های اجرایی کاملاً همکاری تنگاتنگی دارند، استانداران در استان ‌ها مسئول شورای مسکن مهر هستند و به طور مداوم در استان خودشان رصد می‌کنند و گزارش می‌گیرند.

وزیرمسکن گفت: دستگاه ‌های زیربنایی ، روبنایی ، سیستم بانکی، شورای شهر و شهرداری‌ها پشتیبانی می‌کنند تا کار با روند مناسبی پیش رود، چندین روش جدید از جمله ساخت روی طبقات فوقانی، ورود به بافت ‌های فرسوده و سپردن بخشی از کارها به انبوه ‌سازان برای سرعت بخشیدن به مسکن مهر به کار گرفته شده که خوب هم جواب داده است.

وی اظهار داشت: دولت تعهدی ندارد و در واقع دولت این پشتیبانی قوی و بی‌نظیر را انجام می‌دهد که مردم ، تعاونی‌ها و انبوه ‌سازان وارد گود شوند تا این کار بزرگ را انجام دهند اما درخصوص افق مسکن در برنامه پنجم توسعه که از سال 1389 آغاز می‌شود دولت ساخت 4 میلیون و 860 هزار واحد مسکونی شهری و یک میلیون و 300 هزار واحد مسکونی روستایی هدفگذاری شده است که این هدف کمی با بررسی روی هرم سنی جمعیت، نیاز کشور به نوسازی واحد مسکونی غیرمقاوم و سن ازدواج جوانان به دست آمده است.

نیکزاد گفت: در بخش روستایی کار از ساخت 200 هزار واحد مسکونی در سال اول برنامه آغاز می شود و در نهایت به یک میلیون و 300 هزار واحد مسکونی درسال پایانی برنامه می‌رسد و اگر 4 میلیون و 860 هزار واحد مسکونی شهری را با یک میلیون و 300 هزار واحد مسکونی روستایی در نظر بگیرید، حدود 6 میلیون واحد مسکونی شهری و روستایی باید در سال ‌های برنامه پنجم ساخته شود.

نیکزاد گفت: تا سال پایانی برنامه پنجم نوسازی کل واحدهای مسکونی روستایی غیرمقاوم به پایان می‌رسد و اگر پایه ساخت مسکن روستایی را از سالانه 200 هزار واحد مسکونی آغاز کنیم تا سال آخر برنامه پنجم می‌توانیم امیدوار باشیم که در مسکن روستایی به نقطه مقاوم خوبی برسیم.

 وی گفت: قیمت تمام شده یک متر مربع مسکن از 300 هزار تومان آغاز می‌شود و حتی به یک میلیون تا 2 میلیون تومان نیز می‌رسد اما آنچه متداول است و در طرح‌های مسکن مهر سراسر کشور نیز رعایت می‌شود متر مربعی 300 هزار تومان است که کلید آن تحویل داده می‌شود و بنابراین برای یک واحد مسکونی مهر با 75 متر زیربنا 27 میلیون تومان لازم است.

نیکزاد افزود: اما کسی که می‌خواهد با تسهیلات مسکن مهر صاحبخانه شود حتماً لازم نیست کل واحدش را به اتمام برساند، می‌تواند بعداً رنگ ‌آمیزی یا کابینت کند، فقط لازم است آن را تا حد قابل سکونت تکمیل کند یعنی با آورده حدود 5 تا 6 میلیون تومان هم می‌تواند صاحبخانه شود از سوی دیگر کسی که خودش می‌سازد می‌تواند با مدیریت خوب باز هم قیمت تمام شده واحدش را پائین‌تر بیاورد.

وی گفت: برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی شهری بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی باید صورت بگیرد و البته حدود یکهزار و پانصد میلیارد تومان تسهیلات اما در روستاها که به هر واحد 7 و نیم میلیون تومان تعلق می‌گیرد اگر قیمت تمام شده هر واحد مسکونی را حدود 10 میلیون تومان در نظر بگیریم برای 200 هزار واحد مسکونی باید 2 هزار میلیارد تومان سرمایه ‌گذاری شود و همچنین دولت باید حدود یکهزار و پانصد میلیارد تومان تسهیلات در اختیار روستائیان قرار دهد که سرجمع شهری و روستایی در طول برنامه پنجم معادل 180 هزار میلیارد تومان می ‌شود به شرط این‌که قیمت مصالح ساختمانی گران نشود و همه چیز ثابت بماند.

وزیر مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: قانون ساماندهی مسکن تأمین مسکن برای تمام اقشار جامعه را در نظر دارد و برنامه‌ریزی دولت جهت تأمین بیش از 6 میلیون واحد مسکونی در طول برنامه پنجم شامل تمامی اقشار جامعه می‌شود که مسکن مهر هم بخشی از این برنامه است.

وی گفت : تهران طرح جامع مصوب و سقف جمعیتی محدود دارد و اگر برای خرید هر واحد مسکونی در این شهر 100 میلیون تومان تسهیلات داده شود تهران نباید بیش از جمعیت پیش‌بینی شده در طرح جامع بارگذاری شود و مسکن مهر را یا در شهرهای جدید اطراف تهران بسازیم یا به بافت‌های فرسوده ورود کنیم که البته نوسازی بافت‌های فرسوده هم مشکلات خاص خودش را دارد.

وی گفت: در تهران 240 هزار متقاضی مسکن مهر یعنی 24 درصد یک میلیون متقاضی نهایی مسکن مهر سراسر کشور وجود دارد که از این تعداد 110 هزار نفر در شهر جدید پرند اسکان می یابند، 50 تا 60 هزار نفر دیگر در شهر جدید هشتگرد و مابقی به شهرهایی مانند دماوند و شهریار پیش‌بینی شده است.

نیکزاد افزود: در استان تهران به غیر از کرج و شهر تهران در همه شهرها زمین گروهی واگذار می‌شود و همزمان با احداث واحدهای مسکونی جدید، توسعه زیرساخت‌های شهرهای جدید نیز با جدیت در حال پیگیری است و اتصال ریلی شهر‌های جدید نیز در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: انتظار داریم در سال 1389 علاوه بر ساخت 200 هزار واحد مسکونی در روستاها حداقل 600 هزار واحد مسکونی مهر نیز در شهرها ساخته شود و به یاری خدا تا دهه فجر سال آینده حداقل کلید این 600 هزار واحد مسکونی مهر را به متقاضیان تحویل می دهیم و سهم ساخت بخش خصوصی هم جداست.

کد خبر 100795

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز