دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

گروه بورس: با تصویب انتشار اوراق قرضه طلا در کمیته فقهی سازمان بورس و همچنین صدور مجوز پذیره نویسی نخستین صندوق‌زمین و ساختمان بزودی زمینه به‌کارگیری این ابزار‌های جدیدمالی در بورس فراهم می‌شود

به گزارش همشهری، رضاکیانی، رئیس اداره امور نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار از آغاز پذیره نویسی نخستین صندوق زمین و ساختمان از بهار سال آینده خبر داد و گفت: تاکنون مجوز تأسیس 2 صندوق زمین و ساختمان به نام‌های صندوق چشمه و صندوق آسمان شهر اردبیل صادر شده و قرار است پذیره‌نویسی صندوق زمین و ساختمان آسمان شهر اردبیل حد اکثر از فروردین سال آیند ه آغاز شود.

وی افزود: صندوق زمین و ساختمان آسمان شهر اردبیل توسط شرکت تامین سرمایه نوین به ثبت رسیده و میزان پذیره نویسی این صندوق در حدود 15‌میلیارد تومان است. وی تاکید کرد: براساس پیش‌بینی انجام شده واحد‌های سرمایه‌گذاری این صندوق بازارگردانی خواهد شد تا نقد شوندگی آن افزایش یابد و به احتمال زیاد این واحد‌ها در بازار فرابورس ایران قابل دادوستد خواهند بود. 

کیانی تصریح کرد: صندوق‌های زمین و ساختمان به کسانی که از سرمایه کافی برخوردار نیستند این امکان را می‌دهد که در پروژه‌های بخش مسکن مشارکت کنند.

رئیس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس در پاسخ به این پرسش که میزان سود واحد‌های سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها چقدر است؟ تاکید کرد: نحوه فعالیت این صندوق‌ها نیز مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس است و میزان سود بستگی به شرایط ساخت و وضعیت فروش پس از اتمام پروژه ساختمانی دارد اما هر صندوق موظف است طرح توجیهی را قبل از فعالیت منتشر کند که در آن میزان سود واحد‌های سرمایه‌گذاری محاسبه شود. 

به گفته کیانی صندوق‌های زمین و ساختمان نیز همانند همه صندوق‌های سرمایه‌گذاری براساس قانون جدید ابزار‌ها و نهاد‌های مالی بورس از مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

کیانی همچنین از تصویب انتشار اوراق قرضه طلا در کمیته فقهی بورس خبر داد و گفت: مقررات انتشار این اوراق هنوز به تصویب نرسیده اما موضوع انتشار این اوراق در کمیته فقهی بورس به تصویب رسیده است. 

وی با بیان اینکه اوراق قرضه طلا برگه‌هایی مبتنی بر طلا هستند ادامه داد: هر یک از این اوراق معادل میزان مشخصی طلاست که قابل خرید و فروش در بورس یا فرابورس خواهد بود که پس از تدوین مقررات آن قابلیت معامله پیدا خواهد کرد.

انتشار اوراق قرضه طلا

 دبیر کمیته فقهی سازمان بورس از تصویب خرید یا قرض وکالتی طلا توسط این کمیته و امکان انتشار اوراق قرضه طلا خبر داد و مزایا و ریسک‌های این ابزار جدید را اعلام کرد.  سیدعباس موسویان در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه دستور آخرین جلسه کمیته فقهی سازمان بورس طراحی اوراق قرضه طلا و انطباق با موازین فقه امامیه و اسلامی بود خاطرنشان کرد: اوراق قرضه طلا عمدتا برای مواردی طراحی می‌شوند که طی آن گروهی از افراد جامعه به‌دلیل افزایش تورم و کاهش ارزش پول با کاهش قدرت خرید مواجه می‌‌شوند.

به‌طور مثال اگر فردی 10 میلیون تومان سرمایه‌ داشته باشد با تورم 20درصدی 2 میلیون تومان از ارزش پول خود را از دست می‌دهد.  موسویان ادامه داد: در اینگونه موارد برخی از فعالان اقتصادی به‌منظور پوشش ارزش سرمایه خود در برابر تورم اقدام به انتشار اوراق قرضه طلا می‌کنند که این روش توسط دیگر کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این روش گروهی از افراد دیگر نیز وجه خود را به مدیر ناشر اوراق قرضه می‌دهند. ناشر نیز با استفاده از وجوه به‌دست آمده اقدام به خرید طلا می‌کند و در برابر آن به صاحبان پول اوراق قرضه یا همان سند بدهی اوراق قرضه طلا در سررسید مشخص یا عندالمطالبه می‌دهد. 

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: در این حالت افرادی که در برابر پرداخت وجوه به ناشر اوراق قرضه طلا وجهی را پرداخت کرده‌اند می‌توانند در سررسید مشخص شده یا در هر لحظه‌ای که بخواهند اقدام به دریافت طلا یا وجه نقد خود متناسب با قیمت روز طلا کنند.

کد خبر 100789

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز