مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۶
۰ نفر

با افتتاح تونل توحید روزانه 300 هزار خودرو از این معبر عبور می‌کند و 400 هزار ساعت در وقت مردم صرفه‌جویی می‌شود

حدود یکصد نفر  از نمایندگان رسانه‌های گروهی10بهمن با حضور در تونل توحید از آخرین وضعیت این تونل که بزرگ‌ترین پروژه مدیریت  شهری کشور   به‌شمار می‌آید، مطلع شدند.
به گزارش همشهری، فردا 12بهمن  و در آغاز ایام الله دهه مبارک فجر، روبان ورودی تونل توحید به دست یکی از جانبازان 8سال  دفاع مقدس  قیچی خواهد شد.

در همین هنگام 31 اتوبوس، حامل  شهردار تهران،  اعضای شورای اسلامی شهر تهران، خانواده‌های معظم شهدا و سایر شهروندان تهرانی از رمپ شمالی وارد تونل توحید می‌شوند.

از رمپ جنوبی نیز 10نفر از شهروندان تهرانی که به قید قرعه برای شرکت در مراسم گشایش تونل توحید انتخاب شده‌اند با خودروهای خود طول مسیر تونل را طی خواهند کرد.

به‌نظر می‌رسد این نخستین بار باشد که یکی از بی‌نظیرترین و مهم‌ترین طرح‌های عمران شهری نه به دست مسئولین که مستقیما توسط مردم به بهره‌برداری برسد.سیدمحمد هادی ایازی، سخنگوی شهرداری تهران که پیش از بازدید خبرنگاران از تونل توحید در یک مصاحبه مطبوعاتی با اصحاب رسانه شرکت کرد با توضیح اینکه در ساخت این تونل 25هزار تن فلز به کار رفته، به برخی شایعه‌ها در مورد عدم‌استحکام تونل خاتمه داد.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد که همه مسئولان با اعلام دقیق زمان بهره‌برداری طرح‌های خود، فرهنگ ایجاد تعهد را نهادینه کرده و درصورت دیرکرد مانند شهرداری تهران خود را در مقابل مردم پاسخگو بدانند. وی به‌عنوان نمونه به طرح احداث بزرگراه تهران - شمال اشاره کرد که بعد از سال‌ها هنوز زمان اتمامش اعلام نشده و کسی هم پاسخگو نیست.

ایازی افزود: ما درباره زمان احداث تونل توحید تعهدی 30ماهه به شهروندان دادیم اما به‌دلیل وقوع برخی اشکالات که در اجرای طرح‌های بزرگی از این دست کاملا طبیعی است وقفه‌ای 2ماهه پیش آمد و شهرداری تهران بابت آن عذرخواهی کرد و دلایل آن را نیز صادقانه با مردم درمیان گذاشت.

به گفته ایازی، درحالی‌که زمان ساخت تونل رسالت 120 ماه بود،  اما تونل توحید که 3برابر تونل رسالت است از زاویه زمان اجرا 27 سال زودتر تحویل مردم تهران شد ولی برخی رسانه‌ها که در نقد مشکلات تونل توحید قصد دیگری غیر از اطلاع‌رسانی داشتند به افتخاراتی که احداث این تونل به لحاظ مدیریت عمرانی در کشور به همراه داشت توجهی نکردند.

بازگشت 3ساله هزینه‌ها

به گزارش همشهری، با افتتاح تونل توحید روزانه 300 هزار خودرو از این محور عبور کرده و 400 هزار ساعت در وقت مردم صرفه‌جویی صورت می‌گیرد. ایازی در این باره اظهار داشت: مهم‌ترین مسئله برای ما وقت مردم است و معتقدیم صرفه‌جویی در وقت مردم بسیار ارزش دارد.

وی همچنین به ضرورت تامین سلامت شهروندان اشاره کرد و گفت: همه اقدامات ما باید منجر به کاهش آلودگی هوا و آلودگی‌های زیست‌محیطی شود  و درکنار آن، صرفه جویی در مصرف سوخت به‌گونه‌ای خواهد بود که با افتتاح تونل توحید پیش‌بینی می‌شود ظرف مدت 3‌سال هزینه احداث این تونل از راه همین صرفه جویی‌ها جبران شود.

بنابراین گزارش، همچنین قرار است به‌مدت 2ماه از ساعت 22 تا 6 صبح محدودیت ترافیک در این تونل درنظر گرفته شود. به گفته ایازی این محدودیت به‌منظور انجام یکسری اقدامات تکمیلی در حوزه زیبا‌سازی‌ تونل اعمال می‌شود.

سخنگوی شهرداری تهران اظهار داشت: پس از افتتاح تونل توحید،  شهرداری تهران درنظر دارد از تجربه موفق خود در ساخت تونل برای طرح‌های مهم دیگری نظیر تونل صدر- نیایش استفاده کند که کار اتصال یکی از بزرگرا‌ه‌های شرقی -غربی تهران را بر عهده خواهد داشت. 

وی در ادامه از انجام حدود 2هزار طرح در حوزه‌های مختلف تا پایان سال سخن گفت که به‌طور روزانه شاهد افتتاح آن توسط شهردارتهران هستیم.  ایازی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره حذف مدیریت واحد شهری از برنامه 5‌ساله پنجم توسعه گفت: در قانون ماده‌136 برنامه 5ساله سوم و ماده 137 برنامه 5ساله چهارم دولت موظف شده تا وظایفی را به شهرداری‌ها واگذار کند.

وی ادامه داد: هنگامی که ریاست محترم جمهوری، خود شهردار تهران بود همواره بر لزوم تحقق مدیریت واحد شهری تاکید داشت بنابراین امیدوارم با توجه به اهمیتی که آقای احمدی‌نژاد برای این موضوع قائل است در کنار نمایندگان محترم مجلس به این موضوع توجه ویژه شود.

نقش دولت در توسعه

سخنگوی شهرداری تهران همچنین بر لزوم همکاری دولت برای تامین اعتبار زیرساخت‌های شهر تهران تاکید کرد و ادامه داد: معمولا دولت‌ها در توسعه زیرساخت‌ها نقش ایفا می‌کنند اما در تهران عمده هزینه‌های مربوط به توسعه زیرساخت‌ها از سوی مردم تامین می‌شود.

ایازی در این باره حتی کمک دولت به مترو را نیز در مقایسه با کمکی که شهرداری به این طرح می‌کند کمتر اعلام کرد و گفت: از 230 میلیارد تومانی که در قانون سال 88 به‌عنوان پرداختی دولت به شهرداری لحاظ شده است تنها 167‌میلیارد تومان در اختیار شهرداری قرار گرفته است.

به گفته وی درصورت تامین مابقی این اعتبارات از سوی دولت، می‌توان به ترخیص قطارهای شهری که هم‌اکنون در گمرک معطل مانده‌اند و نیز تامین قطعات مترو امیدوار شد.

کد خبر 100611

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز