گروه شهری: با به کارگیری 10 سیستم پیشرفته مدیریت ترافیک، تونل توحید به یکی از بزرگ‌ترین تونل‌های هوشمند خاورمیانه تبدیل می‌شود.

به گزارش روابط عمومی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، با توجه به برآورد حجم ترافیک عبوری از تونل توحید، اتخاذ تدابیر ویژه‌ای در جهت مدیریت و نظارت بر ترافیک این تونل از اهمیت بالایی برخوردار است.

طبق استانداردهای روز دنیا برای تونل‌هایی با طول بیش از یک کیلومتر، سیستم‌های هوشمند بسیاری طراحی می‌شود و برای تونل توحید به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و در عین حال پرترافیک‌ترین تونل‌های خاورمیانه، طیف وسیعی از تأسیسات و تجهیزات ترافیکی هوشمند در نظر گرفته شده است.

«سیستم کنترل روشنایی تونل» به‌منظور کنترل هوشمند سطح نور در تونل توحید طراحی شده که میزان روشنایی داخل تونل را براساس پخش لحظه‌ای شدت نور و متناسب با نور داخل و خارج تونل تنظیم می‌کند.

«سیستم هوشمند تهویه تونل» به‌گونه‌ای طراحی شده که آثار کیفیت هوای محیط خارج از تونل بر محیط داخل تونل را با توجه به تفاوت‌های 2 محیط به حداقل برساند و شامل زیر سیستم‌های سنجش سرعت حرکت هوا و 3 نوع شناسگر منواکسید کربن، اکسید نیتروژن و برد دید محیطی و نیز حسگر جریان هواست.

«سیستم تلفن اضطراری (SOS)» به‌منظور اطلاع‌رسانی سریع رویدادهای احتمالی طراحی شده و به این منظور به فاصله هر 200 متر یک دستگاه تلفن اضطراری و در فضای بیرونی در مجاورت هر یک از ورودی‌ها نیز یک دستگاه تلفن نصب می‌شود که از طریق علائم مشخص شده‌اند و از قابلیت ارتباط دوسویه برخوردارند.

«سیستم نظارت تصویری» با هدف ایجاد پوشش کامل نظارت تصویری از طریق دوربین‌های دیجیتال در داخل تونل در فواصل 150 متری و نیز در مسیرهای ورودی و خروجی آن مستقر شده است.

«سیستم خودکار تشخیص سوانح» از الگوریتم‌های پردازش تصویری برای استخراج اطلاعات از تصاویر دوربین‌های نظارت تصویر استاندارد برخوردار است و ضمن تشخیص تصویری و خودکار تصادفات، خودروهای با حجم بار غیرمجاز را هم شناسایی می‌کند.

«سیستم اطلاع‌رسانی و هشدار تونل» رانندگان را از وضعیت لحظه‌ای تونل یا وقوع تصادفات احتمالی آگاه می‌کند.  «سیستم کنترل و تشخیص ارتفاع غیرمجاز» ، «سیستم تشخیص ترافیک تونل» ، «سیستم تشخیص حریق تونل»  و «سیستم اطلاع‌رسانی صوتی تونل» نیز  از دیگر سیستم‌های کنترل هوشمند تونل توحید  است که این تونل را به بزرگ‌ترین تونل هوشمند خاورمیانه تبدیل می‌کند.

کد خبر 100614

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز