همشهری آنلاین: یک سخنگوی دولت چین گفت فراورده‌های لبنی آلوده به ملامین از قفسه‌های یک فروشگاه غذاهای آماده در جنوب این کشور خارج شده است

 بیش از یک سال پیش هزاران کودک در نتیجه رسوایی مربوط به لبنیات آلوده به ملانین در چین بیمار شدند.

به گزارش آسوشیتدپرس این اعلام کارآیی برنامه تنبیهی به راه افتاده بوسیله مقامات چینی برای بهبودی ایمنی فراورده‌های غذایی پس از شماری رسوایی‌ها، از جمله آلودگی شیر‌های خشک نوزادان در سال 2008 و کشف اخیر فلز سمی کادمیوم جواهرات بدلی را به زیر سوال می‌برد.

فراورده‌های منجمد شیر و کارتون‌های شیر مربوط به ابتدای سال 2009 پس از اینکه ناظران بهداشتی آنها را آزمایش کردند و ملامین در آنها یافتند، از قفسه‌ها بیرون کشیده شدند.

 سخنگوی دولت محلی ایالت گویی‌ژو در این باره گفت مقامات بهداشتی به دنبال این بررسی این موضوع هستند که تا ببینند چرا این فراورده‌ها زودتر از قفسه‌ها بیرون کشیده نشده‌اند.

به گفته این سخنگو فراورده‌های لبنی آلوده از سه شرکت غذایی در بیش از چند مغازه فروش مواد غذایی آماده کشف شد.

ملامین که می‌تواند باعث سنگ کلیه و نارسایی کلیه می‌شود، برای فریب‌دادن آزمایش‌های اندازه‌گیری پروتئین به شیرهای رقیق‌شده اضافه می‌شود.

سال گذشته به علت آلودگی مواد لبنی به ملامین، در چین چندین مدیر و کشاورز تنبیه شدند.

از هنگام رسوایی در مورد شیرهای آلوده به ملانین دولت چین قول داد که اقدامات ایمنی سخت‌تری را به کار برد و بازرسی بر صنعت لبنیات را افزایش دهد.

در ابتدای این ماه یک بررسی بوسیله آسوشیتدپرس نشان‌دهنده آلودگی جواهرات بدلی ساخت چین به کادمیوم است. این جواهرات چینی که در آمریکا به فروش می‌رسید دست کم 10 درصد کادمیوم داشتند،‌ و در برخی موارد میزان کادمیوم آن به 80 تا 90 درصد می‌رسد.

کادمیوم مانند سرب، می‌تواند در رشد مغز در کودکان کم‌سن مانع ایجاد کند. چین تا به حال در این مورد اظهارنظری نکرده است.

کد خبر 100468

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز