همشهری آنلاین: سلاح‌ها در عراق به تدریج در حال خاموش شدن است،‌ اما اکنون توجه‌ها به قاتلی پنهانی‌تر جلب شده است،‌ که ممکن است تا سال‌ها عراقی‌ها را گرفتار کند.

به گزارش  خبرگزاری رویترز مقامات عراقی می‌گویند میزان بروز سرطان، نوزادن ناقص‌الخلقه و سایر مشکلات بهداشتی به شدت افزایش یافته است و بسیاری تصور می‌کنند که آلودگی ناشی از سلاح‌های مورد استفاده در سال‌های جنگ و آلودگی زیست‌محیطی نادیده‌گرفته شده همراه آن عامل این وضعیت است.

جواد العلی،‌ متخصص سرطان در دومین شهر بزرگ عراق، بصره می‌گوید: " ما انواع جدیدی از سرطان را مشاهده کرده‌ایم که پیش از جنگ در سال 2003 ثبت نشده بودند، ‌انواعی از سرطان بافت نرم و سرطان استخوان. شیوع این سرطان‌ها آشکارا به پرتوتابی (اشعه رادیواکتیو) به عنوان عامل ایجاد بیماری اشاره می‌کند."
 
 در شهر فلوجه،‌ در غرب عراق که صحنه دو مورد شدیدترین جنگ‌ها میان نیروهای آمریکایی و شورشیان پس از تهاجم آمریکا در سال 2003 بوده است،‌ جهشی در تعداد مرده‌زایی، تولد نوزادان ناقص‌الخلقه و فلج‌شده توجه پزشکان را برانگیخته است.

 استفاده از اورانیوم ضعیف‌شده در سلاح‌های آمریکا و نیروهای متحدش در جنگ سال 1991 برای آزادی کویت و در تهاجم سال 2003 کاملا ثابت شده است،‌ اما به گفته مقامات بهداشت عراق اثبات رابطه میان این فلز رادیواکتیو و مشکلات بهداشت در میان عراقی‌ها کار سختی است.

تسهیلات پزشکی عراق محدود هستند،‌ و نگهداری دقیق آمار بهداشت در طول سال‌های کشتار قومی ناممکن بوده است.
 
 به خصوص در بصره که سال‌ها جنگ آن را مبتلا کرده بود، و در آلودگی صنعتی و کشاورزی آن را در بر گرفته است، برای دکترها مشکل است که علل خاص سرطان را شناسایی کنند.
 
مردم بصره در طول سال‌ها در میان توده‌های آهن‌قراضه از جمله پس‌ماندهای جنگ، زندگی کرده‌اند،‌ پوسته‌های زنگ‌زده با بادها کنده می‌شوند و به خانه‌ها، غذا و ریه‌های مردم وارد می‌شوند.

بشری علی، از اداره پیشگیری از پرتوتابی وزارت محیط  زیست عراق می‌گوید:‌ اطلاعات ما بیانگر آن است که بیش از 200 کیلومتر مربع زمین در جنوب بصره حاوی بقایای جنگی هستند، که برخی از آنه با اورانیوم ضعیف‌شده آلوده هستند.
 
یک گزارش ژورنال پزشکی دانشگاه بصره نشان داد که  "افزایش عمده‌ای" در میزان مرگ‌های ناشی از سرطان رخ نداده است، اما نسبت کودکانی بر اثر سرطان در بصره مرده‌اند، در مقایسه با سال 1989 در سال‌های 1997 و 2005 به ترتیب 65 و 60 درصد افزایش نشان می‌‌دهد.

کد خبر 96541

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز