سه‌شنبه ۶ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

گروه شهری: شهرداری تهران و شورای شهر گزارش مشترکی از عملکرد سال 88 شهرداری تهران و مناطق 22گانه آن تهیه خواهندکرد.

پس از پایان گزارش دیروز(6بهمن) شریفی معاون امور مناطق شهرداری تهران درباره عملکرد 9 ماهه امسال و بخشی از عملکرد 4 سال گذشته شهرداری به اعضای شورای شهر، مهدی چمران خواستار تهیه گزارش مشترکی از سوی شورا و شهرداری شد که در آن به لحاظ نقاط ضعف، قوت، اشتراکات، تناقضات و نقاط ارزش‌گذاری به یک نتیجه مشترک دست یافته شود.

به گزارش همشهری، اقدام شهرداری تهران مبنی بر توافقات نهایی برای تملک برخی از پادگان‌ها نظیر پادگان قلعه مرغی، جی و جنگ‌افزار‌سازی‌ و خرید بیش از یک هزار هکتار زمین متعلق به ارگان‌های دولتی با تحسین اعضای شورای شهر مواجه شد.

رسول خادم در این باره گفت: سال‌ها بود که مدیریت شهری برای تملک این اراضی و افزودن آن به سرانه‌های خدماتی شهر دچار مشکل بود که با پیگیری‌های شهرداری، این قضیه حل شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در مجموع گزارش ارائه شده از سوی معاون امور مناطق درباره عملکرد مناطق را مورد تایید دانست و افزود: اگر براساس این گزارش، بودجه غیرنقدی نسبت به آنچه پیش‌بینی می‌شده، بالا رفته است، باید استقبال کنیم.

احمد مسجدجامعی نیز خواستار ارائه گزارشی از سوی شهرداری برای میزان تعاملات مناطق با شورایاری‌ها شد و گفت: همه می‌دانیم که شهر تهران به لحاظ استانداردهای انسانی بسیار فقیر است. خوب است شهرداری گزارشی نیز در این باره تهیه کند که در آن شاخص‌های مربوط به خلأ‌ها و نیازهای شهر تعیین شود.

خسرو دانشجو نیز معاون امور مناطق شهرداری تهران را از نیروهای خدوم و زحمتکش شهرداری دانست و اظهار داشت: دکتر شریفی قطعا و یقینا بیشتر از من به موضوعات نگاه می‌کند و لازم می‌دانم از زحمات ایشان و همکارانشان و شهرداران مناطق تشکر کنم.

عضو کمیسیون توسعه و عمران شهری شورا با تاکید بر اینکه حضور معاون امور مناطق فرصت مغتنمی برای شهرداری است، تصریح کرد: برکت حضور ایشان، رایزنی با سپاه و نیروهای مسلح درخصوص تملک زمین است.

مرتضی طلایی نیز در واکنش به گزارش عملکرد 9 ماهه شهرداری، از رویکرد شهرداری در توجه به مسائل دینی و فرهنگی مناطق تشکر کرد. رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر گفت: اقدامات شهرداری در مناطق به‌گونه‌ای بود که علاوه بر حوزه فرهنگ، به مسائل دینی و احیای ارزش‌ها هم تاکید داشته است.

دیروز(6بهمن) اعضای شورای شهر بر سر لایحه اخذ عوارض و انتقال اموال غیرمنقول به جمع بندی نرسیدند. به گفته رئیس شورای اسلامی شهر تهران، هم‌اکنون ارزش معاملاتی املاک حدود یک درصد قیمت واقعی است. این درحالی است که براساس تصمیم وزارت اقتصاد و دارایی باید قیمت واقعی املاک نسبت به دفترچه سال 64، 25 برابر افزایش یابد.
چمران با تاکید بر اینکه این رقم بسیار جهشی است، افزود: مصوب شده تا ظرف 5 سال این قیمت‌ها به ارزش واقعی برسد.

وی گفت: دبیر، دانشجو و طلایی به‌عنوان نمایندگان شورا در کمیسیون ماده 64، با این مقدار افزایش مخالفت کردند تا اینکه هم‌اکنون به 7 برابر افزایش راضی شده‌اند تا در شیب 10 ساله، قیمت‌ها به 75 درصد واقعی املاک برسد.

رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران نیز در این باره گفت: به‌عنوان نمایندگان مردم نباید اجازه دهیم که به مردم فشار وارد شود.حمزه شکیب در جلسه دیروز(6بهمن) شورای شهر تهران گفت: هر عوارضی که در شهر وضع می‌کنیم، باعث فشار به برخی از اقشار مردم می‌شود. بنابراین باید جلوی وضع عوارض جدید، محکم بایستیم تا فشاری به مردم تحمیل نشود.

سخنگوی شورای شهر تهران نیز در این مورد گفت: بهتر است این موضوع از طریق شورای‌عالی استان‌ها پیگیری شود تا شاهد افزایش چندبرابری قیمت‌ها در این حوزه نباشیم.

دانشجو با اشاره به حضور 3 عضو شورای شهر تهران در کمیسیون ماده 64 برای تعیین قیمت منطقه‌ای املاک گفت: درصورتی‌که شورای شهر نیز عوارضی برای نقل و انتقال ملک تصویب کند، شاهد افزایش 100 تا 120 درصدی عوارض در این حوزه خواهیم بود.

دانشجو یادآور شد: می‌توانیم از طریق مکانیسم شورای‌عالی استان‌ها موضوعات را پیگیری کنیم. وی گفت: با این روندی که در کمیسیون ماده 64 در پیش گرفته‌اند، میزان مالیات، افزایش اجتناب‌ناپذیر خواهد داشت.

محمدعلی نجفی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در جریان بررسی این لایحه با تاکید بر اینکه نباید تکثیر اشکال کنیم، گفت: اگر در جایی کاری صورت گرفته که اشکال دارد، نباید این اشکال محل ارجاع ما باشد و به استناد آن اشکال، ما نیز مشکل دیگری برای شهر ایجاد کنیم.

مسجد جامعی هم پیشنهاد داد: 5 درصد مالیاتی که هم‌اکنون دولت برای نقل و انتقال ملک می‌گیرد، به حساب شهرداری واریز شود تا برای خدمات‌رسانی به مردم از آن استفاده شود. از سوی دیگر رسول خادم نیز معتقد است 5 درصد مالیات دولتی نقل و انتقال املاک حق شهرداری است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر گفت: 5 درصدی که هم‌اکنون دولت به‌عنوان مالیات نقل و انتقال ملک دریافت می‌کند، حق شهر است و باید محکم بایستیم تا حق شهر را برگردانیم.

خادم در جریان بررسی اخذ عوارض نقل و انتقال اموال غیرمنقول در شهر تهران با بیان این مطلب اظهار داشت: نگرفتن این عوارض برای شهر، به‌خود مردم شهر آسیب می‌زند و ما باید دریافت 5 درصدی  را که دولت به‌عنوان مالیات از این محل می‌گیرد، متوقف کنیم.

وی اظهار داشت: ما معترض به  دریافت مالیات دولتی برای نقل و انتقال ملک در تهران هستیم زیرا وزارت اقتصاد و دارایی از نقل و انتقال املاک در تهران عوارض گرفته ولی آن را برای تهران خرج نمی‌کند.در هر حال بررسی لایحه اخذ عوارض انتقال اموال غیرمنقول به‌دلیل بررسی عواقب این لایحه به هفته آینده موکول شد.

کد خبر 100360

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز