شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۶:۰۰
۰ نفر

ترجمه کیکاووس زیاری: صنعت سینما در سال2009 در سطح بین‌المللی وضعیت خوبی داشت و محصولات سینمایی در کشورهای مختلف جهان با استقبال خوب تماشاگران روبه‌رو شدند.

گزارش‌های موسسات مختلف هنری از وضعیت فروش محصولات داخلی و خارجی در جدول گیشه نمایش سینماهای کشورهای مختلف جهان، حکایت از این می‌کند که فیلم‌های سینمایی بهترین سرگرمی برای مردم عادی این کشورها بوده و هجوم رسانه‌های سرگرم‌کننده جدید مثل دی‌وی‌دی و ماهواره نتوانسته اشتیاق مردم برای تماشای فیلم‌های سینمایی در سالن‌های تاریک نمایش را کم کند؛ البته تحلیل‌گران اقتصادی سینما افزودن عناصر جذب تماشاچی همچون سه بعدی شدن سالن‌های نمایش و فیلم‌های سینمایی  را در این رابطه بی‌تاثیر نمی‌دانند.

کانادا که در همسایگی آمریکاست و همراه با این کشور، آمریکای شمالی را روی نقشه جغرافیایی ترسیم می‌کند، همیشه در خبرهای رسانه‌ای هالیوود در کنار آمریکا قرار دارد و فروش آخر هفته سینماهای آمریکا‌ با فروش سینماهای آن جمع شده و در جدول گیشه فروش اعلام می‌شود. اما سینمای کانادا استقلال خود را همچنان حفظ کرده و گزارش سالانه فروش خود را به صورت مستقل اعلام می‌کند. تحلیل‌گران اقتصادی سینمای این کشور،  سال 2009 را سال خوب و پرباری برای هنرمندان داخلی و سینماداران ارزیابی کرده و خبر از یک رکوردشکنی تازه می‌دهند. در حقیقت ماجراجویی روبات‌های مایکل‌بی و
شعبده بازی‌های هری‌پاتر و دوستانش به سینماهای کانادا کمک کرد تا به رقم فروش 970میلیون دلاری دست پیدا کنند.

این رقم یک رکورد تازه برای سینمای این کشور به حساب می‌آید. پولی که تماشاگران کانادایی برای دیدن محصولات خارجی خرج کردند، بیشتر برای ساخته‌های عظیم و پرسروصدای کمپانی‌های فیلمسازی بود تا شرکت‌های مستقل و کوچک. استقبال خوب تماشاگران کانادایی از فیلم‌های سینمایی در شرایطی بود که اقتصاد این کشور شاهد یک رکود و کسادی بزرگ بود. فروش 33میلیون دلاری قسمت دوم «تغییر شکل دهندگان»  آن را تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم سال سینماهای کانادا کرد.

مقام دوم و سوم را «هری‌پاتر و شاهزاده دورگه» و «ماه تازه»(قسمت دوم مجموعه فیلم «گرگ و میش») با فروش‌هایی31 و 27میلیون دلاری از آن خود کردند. «آواتار» جیمز کامرون که همزمان با کریسمس در کانادا اکران عمومی شد، در مدت زمان کوتاهی 26میلیون دلار فروش کرد. نمایش موفقیت‌آمیز این فیلم در سال جدید میلادی ادامه دارد و به همین دلیل، تحلیل‌گران اقتصادی سینما هنوز نام آن را وارد فهرست فیلم‌های پرفروش سال2009 نکرده‌اند.

‌کشور نروژ هم با یک فروش کلی 185 میلیون دلاری در سال2009، رکورد فروش سینمایی کل تاریخ سرزمین خود را شکست. این رقم فروش، یک رشد14درصدی را نسبت به سال 2008 سینماهای این کشور نشان می‌دهد. نسخه‌های سه بعدی «آواتار» با بلیت گران‌تری در نروژ به نمایش عمومی درآمد و همین نکته از سوی تحلیل‌گران اقتصادی سینما،
 به عنوان دلیل و عامل اصلی موفقیت کلان جدول گیشه نمایش سینماهای نروژ معرفی شده است.

محصولات داخلی در سال 2009رقابت سختی با فیلم‌های پرسروصدای هالیوودی داشتند ولی «مکس مانوس» با فروش 11 میلیون دلاری خود، این رقابت را به انیمیشن «عصر یخبندان:ظهور دایناسورها» باخت و مقام دومین فیلم پرفروش سال را کسب کرد. قسمت سوم «عصریخبندان»13میلیون دلار در نروژ فروش داشت. «دختری با تتوی اژدها» با فروشی5/8میلیون دلاری در ردیف سوم قرار گرفت. «آواتار» در مدت زمان کوتاه نمایش خود در نروژ 8میلیون دلار فروش کرد‌ و این نمایش موفقیت‌آمیز همچنان ادامه دارد.

بقیه فیلم‌های موفق سینماهای نروژ اینها هستند:«هری‌پاتر و شاهزاده دورگه»
(8میلیون دلار)، «دختری که با آتش بازی کرد»(8/7میلیون)، «فرشتگان و شیاطین»(5/5میلیون)،«بالا»(5/4میلیون)، «شب کریسمس در کوه آبی»(3/4میلیون) و «ماه تازه» (3/4میلیون). 4فیلم از 10فیلم پرفروش سال2009 سینماهای نروژ، محصولات داخلی این کشور اروپایی هستند.

جدول گیشه نمایش سینماهای هنگ‌کنگ در سال2009 یک رشد 5/6درصدی داشت. این رشد، رقم کلی فروش فیلم‌ها در سینماهای این کشور آسیای دور را به 152میلیون دلار رساند. سینماهای هنگ‌کنگ در این سال ملغمه‌ای از فیلم‌های چینی، هنگ‌کنگی و هالیوودی را به نمایش گذاشتند.

مسئولان سینمایی این کشور علت رشد فروش فیلم‌ها در سال گذشته میلادی را در این نکته می‌دانند که در این سال، تعداد بیشتری فیلم‌ سینمایی روی پرده سینماها رفت. بخش مهمی از این فیلم‌ها، اختصاص به نسخه‌های سه بعدی آنها داشت. سینماهای هنگ‌کنگ در سال2009 شاهد نمایش عمومی 268 فیلم سینمایی بودند‌ که در مقایسه با سال قبل از آن حکایت از این می‌کرد که تعداد23فیلم بیشتر در این کشور اکران عمومی شده است. «آواتار» و «عصریخبندان3» موفق‌ترین فیلم‌های سینمایی در جدول گیشه نمایش سال2009 سینماهای  هنگ‌کنگ بودند. استقبال عمومی از هر دو نسخه‌های دو بعدی و سه بعدی فیلم بالا بوده است.  سینماهای کره جنوبی هم سال2009 را با یک رشد 5درصدی در جدول گیشه نمایش به پایان رساندند. منتقدان سینمایی می‌گویند طبق یک سنت نانوشته، جدول گیشه نمایش سینماهای این کشور هر سال یک رشد 5درصدی دارد!

در سال گذشته میلادی حدود 157میلیون بلیت سینما در این کشور فروخته شد و درام فاجعه‌ای «هائوندایی»(که درباره سونامی چند سال قبل آسیای دور است) با فروش حدود 5/11میلیون بلیت سینما، لقب موفق‌ترین فیلم سال سینمای کره جنوبی را از آن خود کرد. دومین فیلم پرفروش سال 2009 سینمای کره جنوبی یعنی «تیک‌آف» هم یک محصول داخلی است. این فیلم 5/8میلیون بیننده را جذب کرد. قسمت دوم «تغییر شکل دهندگان»،‌«2012»،‌«آواتار» و «رستگاری ترمیناتور» با جذب 5/7، 5/5، 5 و5/4میلیون تماشاچی فیلم‌های موفق بعدی سینماهای کره‌جنوبی هستند. البته نمایش عمومی «آواتار» تازه شروع شده و فروش آن ادامه دارد.

4فیلم کره‌ای دیگر که ردیف‌های هفتم تا د هم جدول گیشه نمایش سال 2009 سینماهای کشور را اشغال کرده‌اند، عبارتند از:7- «دوستم یک مامور مخفی است»(4میلیون بیننده)، 8- «رسوایی سازان»(4میلیون)، 9- «گل یخ زده» (5/3میلیون)،‌10- «همراهی با لاک‌پشت»(3میلیون).تحلیل‌گران اقتصادی سینما می‌گویند اگر چین در سال 2009 یک رشد 44درصدی فروش در جدول گیشه نمایش را تجربه کرد، جای تعجب نیست. این کشور بیش از یک میلیارد جمعیت دارد‌ که این جمعیت به هیچ‌وجه قابل مقایسه با کشورهای کوچکی مثل کره‌جنوبی و هنگ‌کنگ نیست.

‌کل فروش جدول گیشه نمایش سینماهای چین در سال گذشته میلادی 910میلیون دلار شد. به گفته اهل فن، سینماهای چین از سال2003 به این سو، هر سال با یک رشد متوسط 30درصدی در جدول سالانه گیشه نمایش روبه رو بوده‌اند. سینماهای چین سال گذشته میلادی را در شرایطی به پایان می‌بردند که «تغییر شکل دهندگان2» با یک فروش 63میلیون دلاری، می‌رفت خود را به عنوان موفق‌ترین فیلم سال سینماهای چین معرفی کند. اما «2012» که در آخرین ماه سال2009 در این کشور اکران عمومی شد، توانست یک فروش سرسام‌آور5/67میلیون دلاری را تجربه کند و صدرنشین جدول گیشه نمایش سال سینماهای چین شود.

فیلم محلی «تاسیس یک جمهوری»‌ با فروش 5/61 میلیون دلار به ردیف سوم جدول رضایت داد. ‌ هند هم مثل چین کشور پرجمعیتی است و سینما در آنجا طرفدار زیادی دارد. مهمترین نکته درباره جدول گیشه نمایش سینماهای این کشور در سال2009 این است که چند فیلم خارجی پرسروصدا( یعنی «آواتار»،‌«2012» و «ماه تازه») با فروش‌های بالای خود،‌به صورت رقیبی جدی برای محصولات بالیوودی درآمده‌اند.«2012 » هم توانست عنوان پرفروش‌ترین محصول هالیوودی کل تاریخ سینمای هند را از آن خود کند. ولی این  فیلم همین روزها توسط «آواتار» به پایین کشیده  شد. «3احمق» فیلم جدید عامرخان که در آخرین هفته سال گذشته میلادی ‌روی پرده سینماها رفت، غوغایی در جدول گیشه نمایش هند به پا کرد و با فروش کلان خود می‌رود تا تبدیل به یکی از 3فیلم پرفروش کل تاریخ سینمای هند شود.

سال 2009 سال غیبت شاهرخ‌خان و هرییتک روشن در جدول گیشه نمایش بود و با وجود شیوع آنفلوانزای خوکی و اعتصاب دو ماهه تهیه‌کنندگان هندی، وضعیت فروش فیلم‌ها در سالن سینماها بد نبود. تا قبل از اکران عمومی فیلم عامرخان، کمدی درام حادثه‌ای سلمان خان به نام «تحت تعقیب» با فروش 75کروری، پرفروش‌ترین فیلم سال سینمای هندبود.

اسکرین

کد خبر 100046

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز