ابن بابویه نخستین آرامگاه شهر ری و دومین آرامگاه تهران است که بسیاری از مشاهیر ایران در آن دفن هستند. نام این آرامگاه برگرفته از نام محمد بن بابُویه معروف به شیخ صدوق یکی از فقها و دانشمندان شیعه است که آرامگاه او در آنجا واقع شده‌است.

به گزارش همشهری آنلاین، ابن بابویه یکی از قبرستانهای معروف در شهرری است که اکثر تهرانی‌های قدیم آن را می‌شناسند. قبرستانی که براساس روایات و مستندات تاریخی، در زمان قاجار باغ وسیعی بوده تا اینکه جسد سالم فردی در سرداب آن باغ پیدا می‌شود. 

طبق روایات سنگی درون این سرداب پیدا شد که نشان می‌داد پیکر برای شیخ صدوق است که بیش از ۸۰۰ سال پیش درگذشته‌ و در این مکان دفن شده است،

البته کارشناسان معتقدند بنای نخستین آرامگاه ابن بابویه، به دوران سامانی برمی‌گردد و بعدها در اثر سیل تخریب شده‌است. آرامگاه ابتدایی شیخ صدوق نیز، در گذر زمان به خاطر حمله مغولان و جنگهای خوارزمشاهیان و تیموریان و همچنین به علت حوادث مختلف چندین مرتبه خراب و ویران شد به‌گونه‌ای که سرانجام - تا پیش از کشف  سالها در زیر توده‌های خاک پنهان می‌ماند.

بعد از بازسازی دوباره مقبره شیخ صدوق، افراد مشهور دیگری در این آرامگاه دفن شده‌اند که  می‌توان به غلامرضا تختی، ابوالحسن جلوه، شیخ رجبعلی خیاط، رحیم موذن زاده اردبیلی، محمدعلی فروغی، علی اکبر دهخدا، علی اکبر خوشدل تهرانی، محمد صادق فخرالاسلام افشار، علی اکبر غفاری، ابوالقاسم پاینده، حسین بهزاد، میرزاده عشقی، دکتر سیدحسین فاطمی، فخرالدوله، همسر امیر کبیر، شیخ زاهد، سید رضا دربندی، سرهنگ محمود ایروانی اعظم از موسسان مدرسه موسیقی ایران و ... اشاره نمود.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha