مراسم گلریزان و جمع آوری کمک برای سیل زدگان استان سیستان و بلوچستان به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و اتاق اصناف تهران در زورخانه باغ موزه قصر با حضور شخصیت های اجرایی خیران ،پیشکسوتان ورزش باستانی و نمایندگان صنف های مختلف برگزار شد.

همشهری آنلاین/ زینب زینال زاده: دستگیری از نیازمندان و کمک به همنوع، این روزها به یک فرهنگ در جامعه تبدیل شده است و مردم در حوادث اخیر از جمله سیل استان سیستان و بلوچستان ثابت کردند  همیشه برای کمک به همنوعان آماده‌اند.
در گذشته به چنین رفتار یا فرهنگ، منش پهلوانی می‌گفتند و اکثر کسانی که ورزش باستانی انجام می‌دادند، در انجام کارهای خیر پیشقدم بودند. این روزها هر چند ورزش باستانی در گذر زمان رنگ باخته و نشانه‌های کمی از آن یافت می‌شود اما هستند پیشکسوتانی که در روزهای سخت پا در زورخانه می‌گذارند و گلریزان می کنند. مانند مراسم گلریزانی که با هدف جمع آوری کمک برای سیل زدگان سیستان و بلوچستان در زورخانه باغ موزه قصر برگزار شد.

 «حجت الله فرهنگی» رئیس باغ موزه قصر با حمایت از برگزاری مراسم گلریزان در زورخانه این مجموعه فرهنگی و گردشگری گفت: «زورخانه ها در گذشته مکانی برای رفع مشکلات شهروندان بود که این کارکرد  در گذر زمان کمرنگ شده است و با برگزاری مراسم گلریزان برای سیل زدگان سیستان و بلوچستان قصد داریم، رسم و رسوم گذشته زورخانه ها را احیا کنیم.»او  باور دارد زورخانه چون مدرسه است: «در زورخانه علاوه بر حرکات ورزشی، رفتار و منش پهلوانی، از خودگذشتگی، ایثار، آموزش داده می‌شود و ورزشکاران می‌آموزند همیشه باید حامی مظلومان و یاور مستضعفان باشند.»
به گفته فرهنگی ترویج آیین نوعدوستی، گذشت و ایثار و دستگیری از مستمندان از اهداف برگزاری مراسم گلریزان در زورخانه باغ موزه قصر است: «براساس آمار خسارت‌های وارده به مردم استان سیستان و بلوچستان زیاد است اما قصد داریم با این گلریزان نشان دهیم که منش پهلوانی همچنان در جامعه وجود دارد و از سوی دیگر با کمک خیرین و پهلوانان، گوشه‌ای از خسارت‌های وارده را جبران کنیم.»
به گفته رئیس باغ موزه قصر، اسفند مراسم گلریزان به مناسبت سال نو و با هدف تقسیم کردن شادی‌ها برگزار می‌شود.

«عباس شیرخدا» پیشکسوت و مرشد زورخانه، مهمان ویژه این مراسم بود. او با ابراز خرسندی از برگزاری این مراسم به خبرنگار همشهری محله گفت: «در گذشته گلریزان در زورخانه رسم بود. پهلوانان برای کمک به نیازمندان و تهیه تجهیزیه برای نوعروسان این مراسم را برگزار می‌کردند. متاسفانه این روزها مراسم گلریزان کم شده است و برپایی این مراسم در واقع هویت بخشی به زورخانه محسوب می‌شود.»
 حجت الاسلام «میثم امرودی» رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، هم با حضور در این مراسم گفت: «مردم ثابت کردند همواره آماده امداد رسانی به آسیب دیدگان و محرومان هستند. پس از ابلاغ دستور شهردار تهران مبنی برای استفاده از همه امکانات برای امداد رسانی به سیل زدگان، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با مشارکت اصناف مختلف این مراسم را برگزار کرده است تا با جمع آوری کمک‌ها، التیامی برای درد سیل زدگان باشد.»

در این مراسم بیش از 200 میلیون تومان کمک نقدی جمع آوری شد و تمام اتحادیه ها و اصناف میزان کمک های غیرنقدی شمال محصولات لبنی، سرویس خواب، لباس بچگانه و مواد خوراکی را اعلام کردند. کمک های نقدی و غیرنقدی جمع آوری شده به زودی برای توزیع میان سیل زدگان به استان سیستان و بلوچستان ارسال می شود.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha