فریبا خانی: نوروز به تهران آمدیم. آن‌قدر از ترافیک و هوای آلوده‌اش ترسیده بودیم که باورمان نمی‌شد این‌جا تهران باشد. خیابان‌ها خلوت، آفتاب درخشان و زیبا.

تصميم داشتيم چندجاي ديدني در تهران را ببينيم. يكي باغ‌موزه‌ي هنر ايراني بود كه در خيابان دكتر حسابي است؛ جايي تقريباً روبه‌روي خانه‌ و موزه‌ي دكتر حسابي.

باغ خيلي زيبا بود و پر بود از نهرهاي زيبا. ماكت‌هاي زيبايي از بناهاي تاريخي مختلف ايران هم در گوشه و كنار باغ بود كه دوستش داشتيم؛ مثل  شمس‌العماره، سي و سه پل اصفهان، مقبره‌ي دانيال نبي در خوزستان، گنبدقابوس در استان گلستان و...

اين ماكت‌ها كار هنرمندان ايتاليايي است كه حدود 04 سال پيش ساخته شده است. درختان كهنسال باغ هم بازمانده‌ي باغ‌هاي شميران بودند. در اين باغ، در عمارت اصلي، نگارخانه‌اي است كه اين‌روزها نمايشگاه عكس «پدربزرگ و مادر بزرگ ايراني» در آن برپاست.

از نمايشگاه بازديد كرديم و خيلي خوشمان آمد. در اين نمايشگاه منتخب آثار «جشن تصوير سال» با حمايت سازمان فرهنگي‌هنري شهرداري تهران به نمايش درآمده است.

در این بخش عکس‌هایی که از مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌های ایرانی به صورت پرتره، زندگی روزمره، حضور در آیین‌ها و مراسم ملی و مذهبی و سایر جنبه‌های زندگی‌شان (از جمله محل سکونت با حضور و یا با یادگاری‌های به‌جا مانده از آن‌ها) گرفته شده باشند، ارائه شده است.

در این بخش، هر يك از10 اثر برگزیده، تندیس تصویر سال و دیپلم افتخار را دريافت كردند.

تصويرها خيلي جالب بودند و هركدام داستاني داشتند. پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را در خانه،  همراه نوه‌هايشان، همراه تنهايي‌شان،‌ همراه بافتني‌ بافتن و انتظاركشيدن و دعاكردن ديديم.

آن‌ها را هنگامي كه با عشق به نوه‌ها و بازي‌هاشان نگاه مي‌كردند و يا خود، هم‌بازي آن‌ها مي‌شدند ديديم. آن‌ها را موقع بيماري، خوردن قرص‌هاي رنگارنگشان، تب و خواب‌هاي طولاني‌شان ديديم. آن‌ها با همه‌ي مهر‌شان آن‌‌جا بودند.

 اين نمايشگاه از 13اسفند 95 شروع شده و تا 31فروردين96 ادامه دارد.

در فضاي باغ گردش كرديم و از درختان و حجم‌هاي چوبي گوشه و كنار باغ لذت برديم. صداي پرنده‌ها بود و گردش دم‌جنبانك‌هاي زيبا در كنار نهرها. هواي شفاف آبي رنگ و آفتاب زيبا‌ي تهران جاي قشنگي بود.

باغ موزه‌ي ايراني در میدان تجریش، خیابان شهید دربندی (مقصودبیگ)، خیابان دکتر حسابی، شماره‌ی 30 واقع است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha