همشهری آنلاین: دکتر کامل شادپور یکی از بنیان‌گذاران شبکه مراقبت‌های اولیه بهداشتی کشور درگذشت.

به گزارش ایرنا دکتر شادپور که یکی از دو بنیانگذار شبکه مراقبت‌های اولیه بهداشتی کشور بود، بعداز ظهر یکشنبه ۱۱ اسفند درگذشت.

دکتر  سیروس پیله‌رودی دیگر بنیان‌گذار شبکه بهداشتی درمانی کشور که از همراهان نزدیک دکتر شادپور در طراحی نظام شبکه مراقبت‌های اولیه بهداشتی بود، نیز اوایل سال جاری درگذشت.

دکتر کامل شادپور (متولد ۱۳۱۶)  نخستین 16 سال خدمتش (از 1341 تا 1357) را به پزشکی پیشگیری، مبارزه با بیماری‌ها و خدمت‌رسانی به روستاها و شهرهای کشور گذزاند

او با تجربه‌هایی که آموخته بود در 16 سال دوم خدمتش ( از 1357 تا 1373 سال بازنشستگی) با تشکیل تیمی سه‌نفره به طراحی «شبکه‌های مراقبت‌های بهداشتی اولیه» (PHC Networrks) و سپس با مشارکت گروهی وسیع‌تر از کارشناسان به راه اندازی و گسترش شبکه‌های طراحی‌شده پرداخت. 

دکتر شادپور در 16 سال سوم خدمتش (از 1373 تا 1379) در ادامه همین روند در زمینه اصلاح نظام سلامت فعال بود.

فعالیت‌های او از جمله شرکت در 29 گردهمایی بین المللی یا ملی، ارائه مقاله در 15 سمینار خارج از کشور، تالیف20 کتاب (به طور مستقل، همراه دیگران یا به صورت فصلی از کتاب)، ترجمه 28 کتاب، نوشتن و چاپ یا توزیع 46 مقاله و سازماندهی، برگزاری و تدریس در 53 کارگاه آموزشی در راه شناساندن مدل ایرانی شبکه‌های مراقبت‌های بهداشتی اولیه و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز شبکه‌ها یا ظرفیت‌سازی در آنها بوده است.

دکتر شادپور سال 1384 به خاطر مشارکت موثر در توسعه سیاست‌های ملی بهداشت، ارائه خدمات سلامت در سطح اجتماعی و کمک به ارتقای خدمات بهداشت همگانی در منطقه شرق مدیترانه سازمان جهانی بهداشت جایزه و مدال دکتر شوش  (Dr A.T. Shoush Medal) را دریافت کرد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درگذشت این استاد فرهیخته را به مدیران و کارکنان حوزه بهداشت کشور تسلیت گفته است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز