همشهری آنلاین: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه هیچ راهی جز سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ایجاد هولدینگ‌های بزرگ سلامت نداریم، گفت: بیمارستان‌های نیمه‌تمام و رها شده‌ای در کشور داریم که کلنگ ساخت آنها ۲۸ سال پیش خورده اما به علت نبود اعتبار واقعی و نبود تعرفه به حال خود رها شده‌اند.

به گزارش فارس، حسن قاضی‌زاده هاشمی در مراسم توسعه مرکز چشم پزشکی بصیر در تهران گفت: 3 دهه است که با عالم سیاست بیگانه بوده‌ام اما اکنون چند ماهی است که دوباره آلوده این عالم شده‌ام. همه تلاش من در این مدت این بوده که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یک وزارتخانه تخصصی باقی بماند و آلوده سیاست نشود و این رویکرد را در انتخاب روسای 26 دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی می‌توان مشاهده کرد.

وزیر بهداشت افزود: مردم خسته هستند و حوصله شنیدن حرف را ندارند، آنچه مهم است عزت و سربلندی و استقلال کشور است. باید هر کاری که می‌توانیم در این جهت انجام دهیم. در وزارت بهداشت هم موضوعی که می‌تواند به این هدف کمک کند، کاهش تصدی‌گری و واگذاری امور به خود مردم و بخش خصوصی واقعی است.

هاشمی ادامه داد: در حوزه سلامت پروژه‌های عمرانی زیادی داریم که با اعتبارات موجود تا 20 سال آینده هم نمی‌توانیم آنها را به سرانجام برسانیم. بیمارستان‌هایی در استان‌های مختلف داریم که 28 سال پیش ساخت آنها شروع شده است و نیمه‌تمام رها شده‌اند، حتی کمپانی‌های خارجی هم که برای ساخت و تکمیل آنها آمده‌اند گفته‌اند اگر اعتبار آن 18 ماهه تأمین می‌شود، اجرا می‌کنیم و اگر قرار باشد اعتبار 36 ماهه باشد، نپذیرفتند که این پروژه‌ها را به انجام برسانند.

وی گفت: راه حل داشتن نظام سلامت موفق داشتن بیمه قوی است که بتواند به صورت واقعی خرید خدمت کند، تنها در این صورت است که می‌توانیم ریل را عوض کنیم و سیاستگذاری و ناظر قوی برای نظام سلامت باشیم. باید اعداد و ارقام مربوط به تعرفه‌ها را واقعی ببینیم تا بتوانیم جلوی تخلف‌ها را بگیریم.

وی ادامه داد: در حوزه چشم پزشکی چون خوشبختانه در سال‌های گذشته تعرفه‌ها نسبت به بقیه رشته‌ها واقعی‌تر دیده شده است. ما به اذعان معاون درمان سابق وزارت بهداشت، پاک‌ترین گروه پزشکی را داریم اما باید کاری کنیم که این وضعیت در تمام رشته‌ها بوجود آید.

وزیر بهداشت اضافه کرد: واقعی نبودن تعرفه‌های پزشکی حاصلش این شده که عده‌ای تخلف می‌کنند، این واقعیتی است که وجود دارد و با سکوت و انکار نمی‌توانیم اشتباهات برخی را نادیده بگیریم. آرزو می‌کنم یک روزی قانون یکپارچه شدن و قوی شدن بیمه‌های کشور اجرا شود. باید بتوانیم از مردمی که تحت فشار هستند و عده زیادی از آنها به خاطر هزینه‌های سلامت فقیر می‌شود، حمایت کنیم، افرادی نیازمندی که هر روز تعدادشان روز به افزایش است.

هاشمی گفت: ما آمده‌ایم که تغییر ایجاد کنیم، اما لازمه آن داشتن بیمه‌های قوی و بخش خصوصی قوی است، باید هولدینگ‌های قوی بهداشتی و درمانی در کشور ایجاد کنیم.

کد خبر 248638
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز