همشهری‌آنلاین: احمد مسجد جامعی در بازدید از منطقه ۷ تهران، بر حفظ بافت تاریخی این منطقه تاکید و پیشنهاد داد نام باغ موزه لرزاده به خانه معمار تغییر کند.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر تهران، رئیس شورای اسلامی شهر در روز جمعه 13 دی با حضور در منطقه 7، از مکان‌هایی چون مزار شهدای گمنام، مسجد امام حسین (ع)، موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب، عمارت تاریخی عشرت آباد، باغ موزه لرزاده، ورزشگاه شهید شیرودی (امجدیه)، کلیسای نیکلای مقدس، موزه رضا عباسی، عمارت کلاه فرنگی بیسیم و موسسه فرهنگی امیرکبیر بازدید کرد.

مسجد جامعی در اولین بخش از برنامه کشف تهران این هفته، صبح روز جمعه پس از زیارت مزار شهدای گمنام در میدان امام حسین(ع) به مسجد امام حسین(ع) رفت. این مسجدیکی از مساجد مهم با ویژگی های معماری خاص و معماری آن اثر استاد لرزاده است. طراحی ایرانی اسلامی و مصالح به کار رفته در این مسجد و آجرکاری و مقرنس های این بنا آن را به عنوان یکی از شاهکارهای معماری در عصر جدید مطرح می‌کند.

مقصد بعدی رئیس شورای شهر حضور در یکی از قدیمی ترین اغذیه فروشی‌های تهران در ابتدای خیابان شریعتی (جاده قدیم قصران) و صرف صبحانه در این مکان بود. این اغذیه فروشی در روزهایی نه چندان دور و حتی امروز محل وعده کوهنوردانی است که صبح های تعطیل پس از صرف صبحانه در این محل راهی کوه های شمال تهران می شوند.

مسجد جامعی سپس به موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب رفت و از قدیمی ترین موسسه کارتوگرافی ایران دیدن کرد. در این موسسه چند نسل است که معتبرترین نقشه‌های جغرافیایی آماده و چاپ می‌شود. تعدادی از نقشه‌های بسیار قدیمی و کتاب‌های منحصر به فرد در گنجینه این موسسه نگهداری می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این بازدید گفت: این موسسه اولین‌بار نقشه‌های خلیج فارس را جمع آوری و به عنوان اطلس خلیج فارس به 2 زبان فارسی و انگلیسی چاپ کرد.در این برنامه قرار شد اطلس خلیج فارس پس از تکمیل، با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و شهرداری منطقه 7 تجدید چاپ شود.

مقصد بعدی مسجد جامعی، منزل یکی از پژوهشگران حوزه مطبوعات بود. سید فرید قاسمی، پژوهشگر و مورخ مطبوعات که در دو حوزه تخصصی کتاب و مطبوعات فعالیت و آثار ویژه ای دارد. استاد قاسمی اخیرا بیش از 2300 عنوان و منبع نفیس پژوهشی از نشریات ادواری گرفته تا کتاب‌های تخصصی و کمیاب این حوزه را (که در طول چند دهه فعالیت فرهنگی جمع آوری کرده بود) وقف آستان قدس رضوی کرده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران سپس به عمارت تاریخی عشرت آباد رفت و از این بنای تاریخی بازدید کرد. در این بازدید که با حضور مسئولان سازمان میراث فرهنگی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شد، بر حفظ و مرمت بنای تاریخی عشرت آباد تاکید و قرار شد بر اساس تفاهم نامه مشترکی میان سپاه پاسداران (که عمارت مذکور در محوطه آن قرار دارد)، میراث فرهنگی و شهرداری مقدمات تعمیر و نگهداری این بنا در قالب یک گنجینه تا ابتدای سال آینده فراهم شود.

مسجد جامعی سپس به باغ موزه لرزاده رفت و پس از بازدید از خانه مرحوم لرزاده اظهار داشت: مرحوم لرزاده از معماران و هنرمندان بنام ایران است که هنر وی فقط محدود به معماری نبود و دستی هم در نقاشی و شعر داشت و بسیاری از بناهای مهم امروزی از جمله مسجد امام حسین حاصل هنر اوست و بهتر است خانه این هنرمند به خانه معمار تغییر نام دهد.

رئیس شورای شهر در ادامه این برنامه به ورزشگاه شهید شیرودی رفت و از قدیمی ترین زمین چمن کشور، تنها استخر استاندارد روباز ویژه مسابقات بین المللی و آثار تاریخی به جای مانده از ورزشگاه امجدیه از جمله دو ستون سردر ورزشگاه که اثر معمار برجسته گرجی آقای مارکف است دیدار کرد.

وی گفت: ورزشگاه شهیدشیرودی قدیمی ترین مجموعه ورزشی کشور به شمار می آید که شاهد رویدادهای تاریخی ورزشی بوده استو باید به عنوان قدیمی ترین مجموعه ورزشی کشور ثبت ملی شود. وی همچنین از کاشی های دروازه محمدیه که در قالب تابلو دیو سفید در ورزشگاه امجدیه نگهداری می شود بازدید کرد و از مسئولان این مجموعه درخواست کرد که با وجود قدمت 150 ساله این کاشی ها، در حفظ و نگهداری آن اهتمام بورزند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران سپس به مناسبت آغاز سال نو میلادی در کلیسای نیکلای مقدس و آسایشگاه سالمندان متعلق به این کلیسا حضور یافت و ضمن تبریک سال نو مسیحی به برخی از سالمندان در این آسایشگاه، به توضیحات مسئول کلیسا و تاریخ مهاجرت مسیحیان از روسیه و چگونگی احداث این کلیسا گوش داد. آسایشگاه سالمندان کلیسای نیکلای مقدس، نخستین آسایشگاه سالمندان در ایران است که پذیرای سالمندان مسیحی، مسلمان و دیگر ادیان است.

موزه رضا عباسی مقصد بعدی مسجدجامعی بود: وی از بخشی از آثار موجود در این موزه به ویژه از آثار چند هزار ساله ای که حاصل حفاری و اکتشاف در تپه های قیطریه تهران بود دیدن کرد و بعد به عمارت معروف به کلاه فرنگی یا بیسیم رفت و از نخستین اسناد و دستگاه های رادیو در ایران بازدید کرد.

موسسه فرهنگی امیرکبیر که این روزها به عنوان موزه دکتر حسن حبیبی در حال آماده سازی است و مجموعه ای از تابلوهای هنری، تابلوفرش، کتابها و اسناد ارزشمند و هدایای دوران معاون اولی مرحوم دکتر حبیبی را دربر می گرفت از دیگر مکان هایی بود که رئیس شورای شهر در آن حضور یافت. در این بازدید، سرکار خانم دکتر رهیده(همسر مرحوم دکتر حبیبی)، فرزند دکتر حبیبی و حجت الاسلام والمسلمین دعایی از اعضای هیئت امنای موزه دکتر حبیبی حضور داشتند. در این دیدار برای نخستین بار گنجینه این مجموعه بر روی یک مقام رسمی گشوده شد تا مقدمات افتتاح رسمی آن در دوازده بهمن سال جاری فراهم آید.

رئیس شورای شهر در آخرین بخش از برنامه کشف تهران به منزل شهید علی طلایی رفت و با مادر این شهید بزرگوار دیدار کرد. در این دیدار مادر شهید طلایی چند شعر از سروده های خودش و مرحوم پدرش را با احساساتی خاص قرائت کرد و جمع حاضر را تحت تأثیر روحیه خویش قرار داد. مسجد جامعی همچنین از اتاق این شهید که از سال 65 با اهتمام مادر بزرگوارش بدون تغییر باقی مانده بود دیدن کرد. شهید علی طلائی نوه دختری شاعر مشهور اهل بیت، مرحوم پیروی است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۳