همشهری‌آنلاین: رئیس شورای اسلامی شهر تهران، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف منطقه ۱۷، بر ساماندهی حریم خط آهن در این منطقه تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر تهران؛ احمد مسجد جامعی، صبح روز جمعه 15 آذر از مکان‌هایی چون امامزاده حسن (ع)، زورخانه هژبر، بنیاد علمی فرهنگی تعزیه و همایش‌های آئینی، موسسه خیریه بهشت امام رضا (ع)و بافت فرسوده در این منطقه دیدن و با برخی از بزرگان و اهالی دیدار و گفت و گو کرد.

آبادی شهر بهترین درآمد ماست

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در بازدید خود از محلات منطقه 17 و حریم خط آهن در این منطقه، با اشاره به ساماندهی خطوط راه آهن و حریم آن گفت: هدف اصلی بازدیدهای امروز ساماندهی و آبادانی این منطقه است. باید ساز و کاری را اندیشید که حریم خط آهن در این منطقه، سامان و مشکلات مردم منطقه پایان یابد.

وی افزود: باید برای ساخت و سازهای عظیم، زیرساخت‌های آن هم آماده باشد. با همین رویکرد می‌توانیم شهری آباد داشته باشیم. نباید هدف اصلی در آبادانی شهر کسب درآمد باشد. بهترین درآمد همان آباد کردن شهر است.

در ادامه این دیدارها، مسجد جامعی، از امامزاده حسن(ع) دیدن کرد و پس از زیارت آرامگاه این امامزاده، با زائران و خادمان این بقعه درباره تاریخچه این مکان مقدس و مشکلات و مسائل آن به گفت و گو پرداخت. امامزاده حسن(ع) از جمله امامزاده‌هایی است که نسب آن به امام حسن مجتبی (ع) می‌رسد.

زورخانه‌ها را احیا می‌کنیم

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در ادامه به زورخانه هژبر رفت و یاد و خاطره قهرمانان این زورخانه را گرامی داشت.

یکی از پهلوانان این زورخانه درباره ورزش پهلوانی در تهران گفت: تا پیش از آغاز جنگ تحمیلی حدود 40 تا 50 زورخانه خصوصی در تهران فعال بودکه از سازمان تربیت بدنی حقوق می‌گرفتند. با آغاز جنگ، سرانه این زورخانه‌ها قطع شد و بعد جنگ تا کنون خبری از حقوق‌ها نشده است و امروز زورخانه‌های تهران به حدود 17 زورخانه رسیده است.

مسجد‌جامعی نیز در این باره تصریح کرد: با توجه به مستنداتی که در این زورخانه وجود دارد، نشان می دهد که قهرمان زیادی در اینجا پرورش یافتند. حتی مرحوم تختی نیز به این زورخانه رفت و آمد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که ایران زادگاه ورزش باستانی است و این ورزش در 50 کشور جهان رایج است، کاهش تعداد زورخانه‌ها توجیه پذیر نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه تاکید کرد: متولی این اماکن، سازمان تربیت بدنی است. حال باید با یاری دولت ببینیم که چگونه می‌توانیم به این ورزش سنتی کمک کنیم. امیدواریم بتوانیم این ورزش را احیا کنیم. چرا که ذات این ورزش با جوهره ایرانی یکی است.

نامگذاری خیابان‌هایی به نام دو شخصیت بزرگ

منزل شهید ولی‌زاده محلی بود که مسجد جامعی دقایقی را به بازدید از آن پرداخت. این خانه قرار است در آینده نزدیک به کتابخانه عمومی تبدیل شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این دیدار تاکید کرد: بهتر است در کنار کتابخانه عمومی، یک موزه هم در این مکان دایر شود.

بنیاد علمی فرهنگی تعزیه و همایش‌های آئینی نیز میزبان احمد مسجد جامعی و همراهانش بود. در این دیدار، رئیس شورای شهر تهران، ضمن بازدید از بخش های مختلف این بنیاد، در جریان روند فعالیت‌های بنیاد تعزیه قرار گرفت. اما خبر درگذشت دکتر معتمدنژاد پدر علم ارتباطات و همچنین نلسون ماندلا، رئیس جمهور فقید افریقای جنوبی، این دیدارها را تحت الشعاع خود قرار داد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به شخصیت دکتر معتمدنژاد، به عنوان یک چهره موسس و اخلاقی افزود: وی به عنوان یک چهره شاخص در علم ارتباطات در سطح جامعه شناخته شده است که عمر خود را صرف این علم در کشور کرد.

مسجد جامعی اظهار داشت: تلاش می‌کنیم تا مکانی را به نام دکتر معتمدنژاد در تهران ثبت کنیم.

وی همچنین به شخصیت رئیس جمهور فقید افریقای جنوبی اشاره و خاطرنشان کرد: من از نزدیک محل زندان ماندلا را دیدم. اینکه فردی چندین سال در سخت ترین شرایط در زندان باشد و پس از آزادی هیچ کینه و نفرتی از عوامل شکنجه و زندان خود نداشته باشد، نشان از شخصیت والای او دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه تصریح کرد: او به عنوان شخصیت ویژه قرن بیستم از منظر انسانی و نماد افریقای مبارز و عدالتخواه بود، به همین دلیل در نظر داریم تا خیابانی را به نام نلسون ماندلا ثبت کنیم.

دیدار با قدیمی‌ترین پزشک منطقه

در ادامه این دیدارها، مسجدجامعی به مطب یکی از قدیمی ترین پزشکان در محله ابوذر شمالی رفته، دقایقی را به گفت و گو با این پزشک پرداخت. دکتر الیاس کدخدا، متخصص اطفال، از 52 پیش تا کنون در این منطقه مطب دارد و بیشتر اهالی این منطقه وی را به عنوان معتمد محل می شناسند.

در این دیدار رئیس شورای اسلامی شهر تهران، تاکید کرد: بزرگان هر منطقه، سرمایه های آن هستند و باید آنها را گرامی داشت.در این دیدار، دکتر کدخدا، احمد مسجد جامعی را معاینه کرد.

از نکات جالبتوجه، حضور عده ای از اهالی آن محل، در حوالی مطب این پزشک بود که مسجد جامعی با آنان گفت و گو و به درد دل های آنها گوش داد.

اهدای 130سفر مشهد مقدس و کربلا به کودکان

موسسه خیریه بهشت امام رضا (ع)، مقصد بعدی رئیس شورای اسلامی شهر تهران بود. این موسسه، محل نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست است؛ در ضمن این مرکز نخستین مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست جسمی حرکتی نیز محسوب می شود.

مسجد جامعی در این دیدار گفت: عده ای از انسان های علاقه مند وارد این عرصه شده اند و به فعالیت های خود ادامه می دهند. وی افزود: دلیل موفقیت این افراد، غیر دولتی و درونی بودن آن است که متکی به ابتکارات معنوی و هزینه‌های شخصی خود هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: نکته ای که در این دیدار قابل توجه بود، تحصیل این کودکان در مدرسه های معمولی و نمرات بالای آنها بود. علی رغم خستگی های روحی و جسمی که در آنها مشاهده می‌شد، می‌توان گفت نخبگان اینجا گرد آمده‌اند. در رویکردهای شهری باید به چنین مراکزی کمک کنیم.

مسجد جامعی خاطرنشان کرد: اگر ما رویکرد نرم افزاری به شهر داشته باشیم، روحیه و نشاط در جامعه گسترش پیدا می کند. احمد مسجد جامعی پای حرف کودکان و هیات مدیره این موسسه نشست و زمانی که از معدل بالا و وضعیت خوب تحصیلی این کودکان شگفت زده شد قول داد تا 130 نفری که در آن موسسه زندگی می کنند به مشهد مقدس و یک نفر به قید قرعه به سفر کربلا بروند.

پای صحبت روحانیون و معتمدان محل

در ادامه این دیدارها، رئیس شورای شهر به دیدار خانواده‌های معظم شهدا و روحانیون متنفذ منطقه رفت. در حجج اسلام مقدم، محبی و مطلبی از روحانیونی هستند که در این منطقه محبوبیت مردمی فوق العاده‌ای دارند.

احمد مسجدجامعی و همراهان ناهار را میهمان حجت الاسلام مقدم بودند، روحانی خوش‌مشرب و خنده‌رویی که دو فرزند خود را در راه دفاع از ایران عزیز به پیشگاه حضرت حق تقدیم کرده و خود نیز از رزمندگان دفاع مقدس بوده است. مسجد جامعی ضمن دیدار با این روحانیگفت: شما و شهیدان عزیزتان سرمایه های انقلاب هستید.

حجت الاسلام محبی نیز از روحانیون با سابقه و محبوب منطقه و مؤسس نخستین صندوق اقتصاد اسلامی در ایران است. این صندوق در سال 1356 تاسیس و تا چند سال پیش فعال بوده است. به گفته حجت الاسلام محبی این صندوق حدود 200 هزار وام ضروری ازدواج، اشتغال، مسکن و دیگر موارد به درخواست کنندگان داده است.

حجت الاسلام مطلبی، امام جماعت مسجد ابوذر نیز دقایقی میزبان رئیس شورای اسلامی شهر تهران و همراهان بود. حاج آقا مطلبی از رئیس شورا خواست که شورا و شهرداری هر چه سریعتر برای ساماندهی حریم راه آهن که مشکلات عدیده‌ای برای مردم به وجود آورده است چاره‌ای بیندیشند.

مسجدجامعی نیز ضمن قدردانی از نقش روحانیت در همگرایی محلی گفت: به خاطر دارم که 21 سال پیش نخستین روز از نخستین هفته کتاب جمهوری اسلامی در مسجد ابوذر برگزار شد و از این منظر نقش مسجد ابوذر در توسعه و ترویج کتاب مهم است. وی پیشنهاد کرد، نمادی که بیانگر این رویداد باشد در مسجد ابوذر طراحی و اجرا شود که این پیشنهاد با استقبال حاج آقا مطلبی روبرو شد.

دیدارهای دوره‌ای رئیس شورای اسلامی شهر تهران با عنوان کشف تهران هرصبح جمعه با هدف بازدید از هویت تاریخی فرهنگی تهران و آشنایی با مسائل ومشکلات مردم مناطق مختلف و دیدار با علما و معتمدان محلان جام می‌پذیردکه این هفته به منطقه 17 اختصاص یافته بود. ماهیت این دیدارها غیر رسمی، صمیمانه و و به دور از هیاهوی دیدارهای معمول برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۴