همشهری آنلاین: پنج دهه انزوا، حکومت نظامی و مراقبت‌های بهداشتی ناکافی در میانمار باعث شده است شمار نابینایان در این کشور به میزان فوق‌العاده بالایی برسد؛ اکنون یک جراح نپالی قصد دارد این پرده‌های تیره را کنار بزند.

به گزارش آسوشیتدپرس جراح نپالی، ساندوت رویت، یک شیوه جراحی گروهی بیماران مانند "خط مونتاژ" را ابداع کرده است که امکان می‌دهد عدسی کدرشده بیماران به علت کاتاراکت یا آب مروارید را با دو برش کوچک و بدون نیاز به بخیه بدون خطر از چشم آنها خارج کرد.

رویت بر حدود 1300 عمل که در دو ارودگاه بزرگ جراحی چشم در طول 10 روز در ماه اکتبر در میانمار نظارت داشت و چندین نفر از متخصصان چشم محلی نیز در این محل‌ها آموزش می‌دیدند و با او همکاری می‌کردند.

اغلب پزشکان با وجود پیشرفت‌های بسیار در این زمینه در طول دو دهه گذشت، هنوز از یک تکنیک جراحی با برش میکروسکوپی (میکرواینسیژن) استفاده می‌کنند که نیاز به دو بخیه دارد. پزشکانی که در این اردوگاه‌‌ها حضور داشتند مطمئن بودند که این عمل بدون بخیه که ارزان قیمت است، به سادگی قابل یادگیری است و در مدتی کمتر از 5 دقیقه قابل‌انجام است- به سرعت فراگیر خواهد شد.

دکتر تین وی، رئیس بیمارستان چشم یانگون، پایتخت میانمار، می‌گوید: "این شیوه نقطه عطفی در تاریخ کاتاراکت خواهد بود."

او گفت هدفش این است همه 60 مرکز چشم‌پزشکی در این کشور 60 میلیون نفری را وادارد تا پایان سال آینده از این شیوه استفاده کنند. او می‌گوید در یک کنفرانس بیماری‌های چشم در اوائل نوامبر اطلاعات در این مورد به همراه راهنماها و ویدئوهای آموزشی را در اختیار همه پزشکان قرار خواهد داد.

او می‌گوید: "اگر در این کار موفق شویم، می‌توانیم میزان جراحی‌های کاتاراکت‌مان را دوبرابر کنیم و شمار بیماران دچار کاتاراکت عمل‌نشده را کاهش دهیم."

رویت که با سفر به کشورهای در حال توسعه اردوگاه‌های جمعی درمان بیماری‌های چشم را برپا می‌کند، برای اولین بار بود که در میانمار به این کار اقدام می‌کرد.

او و گروه همکارانش در ابتدا قصد داشتند 1000 جراحی انجام دهند، اما به خاطر شمار فزاینده افرادی که بالقوه با این روش قابل درمان بودند، 300 بیمار دیگر هم تحت عمل قرار دادند.

برخی از این بیماران پس از انجام این عمل ابراز امیدواری کردند که بتواند دوباره به سر کارشان برگردند. گروهی دیگر مشتاق بودند که چهره‌های کودکان و نوه‌های‌شان را بار دیگر ببینند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۹ آبان ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۱