همشهری آنلاین: پرندگان و هواپیما‌ها هر یک به تنهایی آسمان را حریم شخصی خود دانسته و حاضر نیستند آن را با دیگری شریک شوند!

زمانی آسمان تنها از آن، پرندگان بود و بس. اما به تدریج این انسان زمینی جایگاه آنها را غصب کرد و هر جور که خواست در آن جولان داد. در این میان، پرندگان خشمگین از دست تاخت و تاز این پرندگان غول پیکر آهنین هر بار به نوعی به جنگ با آنها برخاستند.

در این جنگ‌ها، هر دو طرف خسارت و تلفات بسیاری دیده‌اند با این وجود، جنگ‌ها همچنان ادامه دارد.

البته با تدابیری که انسان زمینی در این میان انجام داده‌ است، میزان تلفات و خسارات را کمتر و کمتر کرده است. ولی هنوز راه‌حلی برای پایان دادن کامل به این جنگ‌ها پیدا نکرده است.

از نظر علمی یک پرنده با وزن 900  گرم، هنگام برخورد با هواپیمای که 370 کلیومتر در ساعت سرعت دارد، می‌تواند وزنی برابر با 4.5  تن را به هواپیما وارد سازد! وحشتناک است، این یعنی خسارت و تلفات بسیار برای این غول‌های آهنین که میلیارد‌ها دلار هزینه شده‌اند.

پرندگان گاهی به صورت گروهی و گاهی به صورت انتحاری به یک هواپیما حمله می‌کنند. شاید هم تصادف می‌کنند. در هر دو صورت،این حمله‌ها و برخوردها بسیار خطرناک و زیان‌بار است. از نظر پرندگان، آسمان از آن آنها است و این غول‌های آهنی در آسمان آبی با آن برق خاص، یک غریبه متجاوز محسوب می‌شوند به همین خاطر، به طور غریزی از قلمروی خود یعنی آسمان دفاع می‌کنند.

پرندگان بلند پرواز چون؛شکارچی‌ها، عقاب‌ها، هماها و... بیشتر از سایر پرندگان برای هواپیما‌ها بخصوص هواپیما‌های نظامی خطرناک هستند.

البته با تدابیر امنیتی چون؛ نصب چشم لیزی و سیستم لیزری در فرودگاه‌ها انسان زمینی توانسته‌ است تا حدودی از این برخوردها، چه عمدی و چه به صورت غیر عمدی جلوگیری کند. با این وجود، هنوز توانایی مقابله کامل با این تصادف و برخوردها از نوع پرنده‌ای را ندارد.

kowave

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۷ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۵