سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دنیای حیوانات، دنیای پر از شگفتی، اسرار و زیبایی‌ها است. دنیایی که گاه توسط دانشمندان و محققان جانورشناس، گاه افراد عادی و گاه توسط عکاسان پرده‌ای از اسرار آن برداشته‌ می‌شود.

لانه سازی

انسان اولیه، نیاز و انگیزه ‌سر پناه و خانه‌سازی خود را از حیوانات الهام گرفته است. در حالیکه،امروزه خانه‌های مدرن و آسمان خراش‌های مدرن روز به روز با طراحی و تکنولوژی نوین ساخته و تجهیز می‌شوند. با این وجود، اندیشمندان و زیست‌شناسان بر این باورند که طراحی و معماری غریزی حیوانات در نوع خود پیشرفته‌تر معماری انسانها است. آنها نمونه‌های بارزی، برای اثبات این ادعا در طبیعت مثال می‌آورند. نمونه‌هایی از این معماری شگفت‌انگیز که بصورت پدیده در طبیعت وجود دارند

لانه سازی حشرات

درخت عنکبوتی

سال 2010، در اثر سیل پاکستان میلیون‌ها عنکبوت به بالای درختان پناه بردند. آنها هر کدام شروع به تارییدن خانه خود کردند که نتیجه تشکیل درخت و درختان عنکبوتی به شکل فوق شد. این در نوع خود یک پدیده جالب و در عین حال خطرناک برای درختان منطقه محسوب می‌شود. گفته می‌شود؛ سال 2012 مشابه این پدیده در واگا واگای استرالیا هم دیده شده است.

لانه سازی حشرات

لانه آلاچیقی

این آلاچیق در واقع توسط پرنده نر برای جلب توچه پرنده ماده ساخته می‌شود. این آلاچیق ساز با ساخت یک راه زیبا برای رسیدن به این آلاچیق کار را تمام می‌کند. ولی در پایان، برای هرچه زیبا‌تر شدن آن از حس رنگ شناسی‌اش استفاده می‌کند! او از رنگ‌های روشن و تند موجود در طبیعت برای تزیین و زیباترکردن اثر خود بهره می‌برد. تصویر را ببینید! باور کردنی نیست؟ انتخاب رنگ آبی!

لانه سازی حشرات

نمای بیرونی لانه یا قصر موریانه‌ها

لانه سازی حشرات

نمای داخلی یک قصر موریانه‌ای!

قصر‌های موریانه‌ای

این پدیده زیبا را که می‌بیند،یک اثر هنری با شن یا ماسه نیست، بلکه، لانه یا بهتر است بگوییم، قصر هزاران موریانه است. موریانه‌ها انواع و اقسام دارند.  اما طراحان این قصر از معماران زبده و موریانه‌های خلاق هستند که با ساخت چنین قصر‌هایی آن هم در مکان‌های خاص موجود، دمای هوا را به کنترل خود در می‌آورند. آنها با این طراحی از لاور‌ها و بچه موریانه‌ها در مقابل مورچه‌خوران حمایت کرده و فضا و محیط زیبای برای پرورش آنها خلق می‌کنند. گاهی بزرگی و بلندی این قصر‌ها به چندین برابر قد متوسط انسان شاید هم بیشتر می‌رسد! این قصر‌ها دارای معماری پیشرفته‌ای برای چرخش هوا و اکسیژن هستند که زیست‌شناسان را به تعجب و تحقیق وادار ساخته است.

لانه سازی حشرات

خرچنگ‌های دکوراتور

خرچنگ‌های دکوراتور، همانطور که از نامشان پیدا است در ساخت و خلق آشیانه با دکورهای زیبا و بی‌نظیر مهارت خاصی دارند. آنها بستر دریا یا رودخانه‌های زلال را برای این کار انتخاب می‌کنند. این خرچنگ‌های خلاق و رنگ شناس از هرچیزی برای ساخت آشیانه و دکوراسیون آن استفاده می‌کنند. از مواد ارگانیک  گرفته تا غیر ارگانیک...گاهی این آشیانه‌ها در نوع خود بی‌نظیر و مانند یک اثر هنری بزرگ به چشم می‌آید تا یک لانه برای زندگی خرچنگ‌ها... تصویر فوق دلیل روشنی برای این ادعا است. رنگ‌آمیزی و انتخاب مواد را ببینید! نظر شما چیست؟ این آثار تنها با قدم زدن خلق شده است.

لانه سازی حشرات

لانه زنبور کاغذی

این لانه زنبور‌های کاغذی توسط گیاهان فیبر‌دار که با بزاق دهان این حشره ترکیب شده است خلق شده است. دقیقا، خلق شده است نه ساخته شده است! این رنگ‌ها که می‌بینید، رنگ‌های طبیعی هستند. از نظر تئوری، تف یا بزاق دهان دارای نوع ناخالص از رنگ‌های است. ساختار نهایی اغلب شامل درجه بندی رنگی زیبا که منعکس کننده منابع گیاهی متنوعی است که زنبور از آنها تغذیه و استفاده می‌کند. لانه زنبور سمت چپ بخشی از یک تحقیقات آزمایشگاهی در دانشگاه ایلینوی - امریکا است. این لانه‌ای زیبا از مواد بنفش و نارنجی که با رنگ‌های آزمایشگاهی بی‌خطر ارائه شده تنها برای تولید و اثبات این نوع لانه سازی توسط این حشره است.

لانه سازی حشرات

نمایی از لانه‌های جواهر نشان

لانه سازی حشرات

لارو‌ها لانه را ترک می‌کنند

لانه‌های جواهرنشان

تاربالیان برای لارو‌های خود آشیانه‌ای از جواهرات می‌سازند که از هر نظر در امان باشند. تاربالیان بزرگسال شبیه پروانه کوچک با بال ابریشمی هستند. آنها شاخک‌های بلند مانند آنتن دارند. آنها در واقع از مواد گیاهی، شاخه، شن و ماسه، سنگریزه و یا باقیمانده مواد در طبیعت استفاده کرده وبا سلیقه عجیب خود آشیانه جالب لوله‌ای برای زندگی لارو‌هایشان می‌سازند.

یک هنرمند فرانسوی به نام هوبرت دوپرات با استفاده از نوع لانه سازی این حشرات دست به ابتکار جالبی زده است. او در آزمایشگاه شخصی خود برای این حشرات قطعه‌های از طلا و جواهر که شامل؛ مروارید، فیروزه، یاقوت و یاقوت کبود فراهم کرده و برای لانه سازی در اختیار آنها قرار می‌دهد. نتیجه بسیار جالب است! این حشرات با این جواهرات همانند شن، ماسه، شاخه درخت و.. لانه لوله‌ای زیبا و خیره‌‌کننده‌ای با چیدمان رنگی دقیق، برای حفاظت لارو‌های خود می‌سازند. نکته جالب اینجا است که وقتی لارو‌های این حشرات بزرگ شده و آماده ترک و رها کردن این لانه لوله‌ای می‌شوند، دوپرات هنرمند این لانه‌ یا لوله‌های متروکه را به یک اثر هنری ارزشمند و گرانبهای مصرفی یا زینتی تبدیل می‌کند که مشتریان و طرفداران بسیاری دارد.

لانه سازی حشرات

ساندویجی از گل

لانه همه زنبور‌ها کندو نیست. بلکه یک گونه‌ زنبوربومی خاص کشورهای ایران و ترکیه است که لانه و آشیانه‌ خود را به شکل ساندویجی‌ از گلبرگ، گل‌ها می‌سازند. لانه‌ای از گلبرگ‌های زیبای گل و مقداری گل برای پرورش لارو‌های آنها. این زنبورهای بومی داخل این ساندویج‌ها را پر از شهد و گرده کافی می‌کنند، آن هم برای نگه‌داشتن تنها یک تخم! همه اینها در مجموع به یک لانه زیبای گلبرگی تبدیل می‌شود که در نوع خود بی‌نظیر است. این لانه یک مهد کودک بی‌نظیر است.

لانه سازی حشرات

پیله‌های چوبی

آمیکتا از جنس حشرات، کرم‌ پیله‌ای است که با ایجاد پیله چوبی جالب به دور خود از لارو‌های خود محافظت می‌کند. این پیله چوبی با خطوط منظم و پاکیزه تامل برانگیز است. این حشره با پیله‌ای خود راه می‌رود. ایجاد پیله‌های چوبی با قطعه‌های منظم، مرتب و قرار دادن آنها کنار هم به شکل شکیل بسیار تماشایی و زیبا است. ساخت چنین سازه یا اثرهنری نیاز به زمان زیاد و محاسبه دقیق دارد. آیا این حشره از ذهن محاسبه برخوردار است. اگر چنین است، آنها می‌توانند برای فروشگاه IKEA  کار کنند. در‌امد خوبی دارد! نمونه‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد که در این مکان، امکان درج همه آنها وجود ندارد.

amazfacts.com

کد خبر 221432
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز