وجیه‌الله فردمقدم پیش‌کسوت انیمیشن، روز شنبه 17 فروردین در 68 سالگی و پس از 42 سال فعالیت هنری در حوزه‌ی جان‌بخشی به قصه‌ها برای کودکان و نوجوانان، جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

 

 

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این هنرمند سال‌ها هم به فیلم‌نامه‌نویسی و کارگردانی فیلم‌های پویانمایی و زنده می‌پرداخت و هم به آموزش و تربیت هنرمندان جوان در حوزه‌ی انیمیشن مشغول بود. او علاوه بر تدریس در دانشگاه هنر، تا پارسال (1390) برای آموزش به مربیان هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به شهرهای دیگر هم می‌رفت.

فرد مقدم سال 1324 در تهران به‌دنیا آمده بود و با پیشینه‌ی علاقه به نقاشی از نوجوانی، از سال 1350 در وزارت فرهنگ و هنر سابق با هنر پویانمایی آشنا شد. او فعالیت هنری خود را از سال 1352 با استخدام در آتلیه‌ی پویانمایی مرکز سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد و در یک دوره‌ی آموزش پویانمایی عروسکی در وزارت فرهنگ و هنر چک‌اسلواکی (سال 1352) و اولین دوره‌ی آموزش سینمای نقاشی متحرک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (سال 1353) شرکت کرد. فردمقدم فیلم‌های پویانمایی مزاحم‌ها (1357)، تقلید (1358) و لی‌لی حوضک (1371) را در کانون پرورش فکری ساخت. او با فیلم مزاحم‌ها، دیپلم افتخار جشنواره‌ی فیلم‌های دانشجویی اسپانیا را دریافت کرد.

انیمیشن‌های «در کنار هم با هم»، «جورجورک»، «بازگشت»، «لالایی عاشورا» و فیلم زنده­ی «مرد و قولش» از دیگر ساخته‌های این هنرمند به‌شمار می‌آیند. او هم‌چنین ساخت گردونه‌ی تصویر (برای آشنایی و تمرین‌هایی در نقاشی متحرک) در مرکز سرگرمی‌‌های سازنده‌ی کانون پرورش فکری و نوشتن فیلم‌نامه‌های «هم‌نشین»، «کوه جواهر» و فیلم‌برداری فیلم‌های «امیرحمزه گنج» و پویانمایی فیلم‌های «اتل و متل»، «دنیای دیوانه‌ی دیوانه»، «تداعی»، «آزادی آمریکایی»، «چرا و چه‌طور» و «اتحاد» و دبیری پنج دوره جشنواره‌ی فیلم کودکان و نوجوانان (قاصدک) را نیز در کارنامه‌ی خود دارد.

وجیه‌الله فرد مقدم مدرک درجه‌ی یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(معادل دکتری) دریافت کرده بود و چند بار از جمله در پنجمین جشن مستقل انیمیشن خانه‌ی سینما (15 شهریور 1390) و در هشتمین جشنواره‌ی بین‌المللی پویانمایی تهران (17 اسفند 1391) از این هنرمند پیش‌کسوت تجلیل شد. علاوه بر این، اسفند گذشته او به‌عنوان یکی از هنرمندان برجسته‌ی کشور جایزه‌ی ویژه‌ی بنیاد علمی نخبگان (جایزه شهید مرتضی آوینی) را نیز دریافت کرد.

امروز (دوشنبه 19 فروردین 1392) پیکر این هنرمند، با حضور خانواده‌ی این هنرمند، نورالدین زرین‌کلک، عبدالله علیمراد، محمدرضا صارمی، بهرام عظیمی، شهاب الدین عادل و شماری دیگر از هنرمندان، مدیران هنری و دوستداران هنر، از خانه‌ی هنرمندان ایران به سمت بهشت زهرا تشییع شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، استاد نورالدین زرین‌کلک در این مراسم گفت: «چگونه می‌توان به خود تسلیت گفت برای کسی‌که تمام عمرش را در خدمت مردم صرف کرد و زندگانی پر از رنج او در حد تحمل و طاقت جمعی چند ده نفری هم نبود. من به عنوان اولین فرزندم در هنر انیمیشن باید به خودم تسلیت بگویم. من نخست زاده‌ی خود را به جامعه‌ی هنری تقدیم کردم.»

زرین‌کلک با اشاره به داستان حضرت ابراهیم(‌ع) اضافه کرد: «خدا از ابراهیم (ع) خواست که نخست زاده‌اش اسماعیل را قربانی کند. وجیه الله هم در اولین مدرسه انیمیشن ایران تولد یافت و اولین قربانی این عرصه است.»

بنابه‌این گزارش هادی یقین‌لو، مدیر امور سینمایی کانون پرورش فکری، علیرضا گلپایگانی، به‌عنوان نماینده‌ی شاگردان این هنرمند، احمد ارغوانی، دوست و همکار فرد‌مقدم نیز از دیگر سخنرانان مراسم بودند و عاطفه فردمقدم، دختر این هنرمند نیز، شعری برای خداحافظی با پدرش خواند.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۸