همهشهری آنلاین: اخترشناسان ناسا که در پروژه تلسکوپ فضایی جیمز وب حضور دارند می‌گویند تلسکوپ‌ وب که جانشینی برای هابل و اسپیتزر خواهد بود، در نهایت پاسخ سوالی بنیادین که نسل‌ها است برای بشر مطرح شده‌است را پاسخ خواهد داد: آیا انسان در جهان تنها است؟

بر اساس گزارش گیزمگ، این سوال طرح اصلی بحث و گفتگو در فستیوال تعاملی South By South West در آستن تگزاس بود، جایی که نسخه‌ای در ابعاد حقیقی از تلسکوپ جیمز‌وب به نمایش گذاشته شد.

مت ماونتین دانشمند ارشد ناسا در پروژه وب، در این کنفرانس اعلام کرد تلسکوپ جیمز وب نقشی کلیدی در پاسخ دادن به این سوال به عهده دارد. به گفته وی وب سه برابر بزرگتر از تلسکوپ هابل است و برای شناسایی ردپاهای نوری با طیف‌های مختلف از سیاره‌های زنده، تجهیزات کامل‌تری در اختیار دارد.

اصلی‌ترین ابزار و تکنولوژی پیشرفته بر روی این تلسکوپ دوربین نزدیک به فروسرخ آن است. این یکی از ابزار‌هایی است که وب از آن برای ثبت نشانه‌های سیاره‌های دورافتاده که از برابر ستاره‌ خود عبور می‌کنند استفاده خواهد کرد،‌سپس داده‌های جمع‌آوری شده را برای شناسایی نشانه‌هایی از عوامل پشتیبان حیات،‌از قبیل آب و متان مورد بررسی قرار خواهد داد.

آلبرتو کونتی دانشمند دیگر پروژه جیمز وب می‌گوید این ماموریت فراتر از جستجوی صرف برای کشف حیات است، در این ماموریت برای کشف شواهدی از اولین ستاره‌ جهان و اطلاعاتی درباره شکل‌گیری کهکشان‌ها و حیات نیز تلاش خواهد شد. به گفته وی این تلسکوپ یکی از اصلی‌ترین موانع برای بررسی فرایند شکل‌گیری سیاره‌ها، یعنی غبارهای فروسرخ را از سر راه اخترشناسان برخواهد داشت.

قرار است تلسکوپ جیمز وب در سال 2018، درحدود پنج سال دیگر،‌به فضا پرتاب شده و به مسافت چند میلیون مایلی از زمین سفر کند و پس از آن ارسال تصاویر ارزشمند خود را به زمین آغاز خواهد کرد.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز