همشهری آنلاین- هلن صدیق بنای: دنیای کودکان، دنیای ناشناخته‌ها است. انسان بالغ برای شناخت هر چه بیشتر و بهتر این دنیا دست به کارهای عجیب و غریبی می‌زند تا حقیقتی قابل ملموس از این دنیا ارائه دهد.

 

 

 

کارهای هنری که به تخیل و رویاپردازی کودکان علاقه  و روی آورده‌اند، همیشه مورد توجه کودکان بوده و هست. این تخیل است که دنیای ناشناخته‌ کودک را شکل می‌دهد و در این مسیر کودک نه تنها لذت می‌برد بلکه در نوع خود با دنیای پیرامون خود آشنا می‌شود.

برای عنیت بخشیدن به تخیل کودکان یک آلمان دست به ابتکار جالبی زده است. این شرکت از روی نقاشیهای کودکان عروسکی مشابه ساخته و تحویل می دهد. والدین نقاشی کودکان خود را به این شرکت فرستاده و آنها هم بعد از مدتی عروسک داخل نقاشی را ساخته و به همراه نقاشی در بسته بندی‌های زیبا  به نام هنرمند نقاش کوچولو به آدرس پستی آنها، ارسال می کنند.

شادی بچه‌ها بعد از دریافت این بسته‌های پستی وصف ناپذیر است.

هنرمند و صاحب این شرکت که یک فرد آلمانی است در باره این کار هنرمندانه می‌گویید: نام من وندی تسو است و من این استودیو کودک را در سال 2007 به راه انداختم. درباره انگیزه راه اندازی آن باید بگوییم همه چیز از دیدن یک نقاشی شروع شد.

نقاشی که  پسر 4 ساله‌ام کشیده بود. او چهره یک پسر ضعیف و لاغر را با سری بزرگ و انگشتان بلند، مو‌های کوتاه و چشمانی بسیار بزرگ کشیده بود. وقتی این نقاشی را به من نشان داد گفت که آن را از روی چهره خودش کشیده است... بسیار جالب بود.

من به این پرتره بارها و بارها نگاه کردم. چیز غریبی در آن بود. می‌دانستم کودکان در دنیای خود معمولا چیزهایی را می ببیند یا حس می‌کنند که بزرگترها از درک آنها، عاجز هستند.

من بعد از فکر کردن زیاد یک روز با استفاده از خرده پارچه‌های نرم و ظریف، شروع به ساختن عروسکی از روی نقاشی پسرم کردم. سعی کردم تا آنجا که امکان دارد، شبیه نقاشی بسازم و موفق شدم.

وقتی آن را به  پسرم نشان دادم او فریاد کشید و با هیجان گفت؛ وای پدر... اینکه نقاشی منه!! ... بله  پسرم نقاشی خود را که مدت‌ها پیش کشیده بود، شناخت. از آن روز به بعد، او شب‌ها آن را کنار خود می‌خواباند و بیشتر اوقات با آن سرگرم بود.

هیجان او در این باره  به حدی زیاد بود که من تصمیم  خودم را گرفتم. من باید این کار را به صورت گسترده، ادامه دهم. با گذاشتن زمان و انرژی بیشتر من شروع به ساختن عروسک‌های بیشتری از روی نقاشی سایر کودکان کردم که با استقبال بسیاری روبرو شد.

نقاشی کودکان

 

هر روز به تعداد سفارش‌ها اضافه می‌شد و افراد بسیاری سفارش‌های دیگری چون؛ عروسک‌های شرک، سیندرلا، بتمن، دراگون و...می‌دادند که من نمی‌پذیرفتم. از آنها برای پیشنهاداتشان سپاسگذارم، ولی من تنها می‌خواستم، دنیای نقاشی کودکان را به عروسک‌های قابل لمس و دوست داشتنی تبدیل کنم.

کار من تنها بر اساس نقاشی کودکانی بود که والدینشان برای من می‌فرستادند. هنری که باعث خوشحالی و رضایت کودک و والدین آنها می شد. بعضی از والدین با هیجان، اولین نقاشی که کودکشان کشیده بود را برداشته و به سراغ من می‌امدند. آنها بی‌صبرانه خواستار ساخت عروسک نقاشی شده کودکشان بودند.

اکثر آنها بر این باور بودند که کودک آنها با عروسک‌های ساخته شده از نقاشی‌هایشان، بیشتر انس گرفته و ارتباط برقرار می‌کنند. آنها بیشتر زمان خود را با آنها سرگرم هستند. همچنین این کار تشویق خوبی برای کودک آنها است تا وقت بیشتری را صرف کشیدن نقاشی کنند تا تماشای تلویزیون و...

 

نقاشی کودکان کاری از استودیوی کودک- المان

این عروسک‌ها در نوع خود منحصر به فرد هستند و تنها متعلق به کودکی است که آن را نقاشی کرده است. شما نمی‌توانند، شبیه‌ این عروسک را در دست یا در اتاق کودکی دیگر، یافته و ببینید. این همان چیزی است که انسان از دوران کودکی با آن آشنا است، منحصر به فرد بودن و انحصار طلبی...

 در حال حاضر، من برای هرچه بهتر کردن کفیت کار چند مشاور نقاشی کودکان، روانشناس کودک، روانشناس رنگ، بازاریاب و ...استخدام کرده ام. هر یک از آنها با ایده‌های خود مرا در کار خود موفق‌تر و نزد کودکان محبوب تر می‌سازند. البته استودیو  کودک در وهله اول برای من یک کار هنری محسوب می شود تا یک کارتجاری ...من هرگز بار عاطفی و بعد هنری این کار را فراموش نمی‌کنم.

من از هر گونه پیشنهاد و انتقاد استقبال می کنم. حتی اگر این پیشنهاد و انتقاد از طرف یک کودک 3 ساله باشد.

برای ساختن عروسک از روی نقاشی کودکان بیشتر اوقات من نیاز به دانستن جزییات نقاشی دارم. بعضی اوقات برای این کار من با خود، هنرمندان کوچولو در باره جزییات و ذهنیت آنها صحبت می‌کنم و یا اینکه والدین آنها بعد از پرسیدن نکات مورد نظر من، آن را در کنار نقاشی کودک خود نوشته و برای من ارسال می کنند. و من  بعد از ساختن نقاشی، آن را در بسته بندی های زیبا به آدرس کودکان و به نام خودشان پست می‌کنم.

کاری که انجام می‌دهم، بسیار دوست دارم و به آن افتخار می کنم. امیدوارم این کار، یک کانال ارتباطی خوب بین دنیای بیرون یعنی دنیای آدم بزرگ‌ها و دنیا زیبای کودکان یا این آدم کوچولو‌ها باشد.

http://www.childsown.com/

 

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۸