همشهری آنلاین: شرکتی آلمانی موفق به تولید چاپگر سه بعدی شده‌است که علاوه بر سرعت بالا از وضوح و دقت بسیار زیادی نیز برخوردار است، به اندازه‌ای که می‌تواند مدل یک فضاپیمای پیچیده را در ابعادی برابر 125 میکرومتر، طولی برابر طوی یک کنه گرد و غبار، چاپ کند.

 

 

به گزارش وایرد، شرکت آلمانی Nanoscribe GmbH که در زمینه نانوفوتونیک و چاپ سه بعدی لیزری تخصص دارد، چاپگر جدید خود را در نمایشگاه فوتونیک وست رونمایی کرد. این چاپگر کوچک و سه‌بعدی برای نمایش توانایی خود مدلی پیچیده از یک فضا‌پیما را در کمتر از 50 ثانیه چاپ کرد.

چاپگر این فضاپیما را با استفاده از دو ابزار پلیمریزاسیون نوری که وظیفه فعال‌سازی مواد سازنده حساس به نور را با استفاده از پالس‌های لیزری به‌ عهده دارند، توانست این فضاپیمای کوچک را با تمامی جزئیاتش چاپ کند.

باوجود اینکه این فضاپیما توانایی پرواز کردن را ندارد و به همین دلیل کارایی این تکنولوژی را در اکتشافات فضایی محدود می‌کند، دیگر محصولات کوچک این چاپگر از قبیل قالب‌های زیستی، متاماده‌های فوق سبک و مجراهایی که در مطالعات بیولوژیکی،‌فوتونیک و میکروجریان‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند در زمینه‌های دیگر علمی کاربردی خواهند بود.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۰