همشهری انلاین-هلن صدیق بنای: سارها پرندگان سیاه خال‌داری هستند که در هر نوع زیست گاهی دیده می‌شوند. این پرندگان بسیار پر سرو صدا و خودنما هستند.

 

 

 

سار پرنده‌ای زیبا با مشخصاتی چون: 21سانتی‌متر قد، پرهای سبز برنزی و ارغوانی،  دم کوتاه، بال‌های نوک‌تیز، منقار نوک‌تیز و دراز است.
پروبال این پرنده در زمستان پر از خال است، بخصوص در پرنده ماده. پرنده نابالغ قهوه‌ای رنگ با گلوی تقریبا سفید است. منقار پرنده بالغ در زمستان تیره‌رنگ و در بهار زرد لیمویی است.

سار ماده تقریبا،  ۵ تا ۷ تخم آبی رنگ می‌گذارد. هر دو جفت به نوبت ۱۲ تا ۱۵ روز روی تخم‌ها می‌خوابند. جوجه‌های آنها می‌توانند پس از ۲۰ تا ۲۲ روز پرواز کنند. این پرنده از حشره‌ها، دانه‌ها و هر چیزی که پیدا می کند، تغذیه می کند.

سار از دسته پرندگانی است که زیستگاه ثابتی ندارند و در جنگل‌ها، روستاها، باغها، علفزارها، لابلای درختان و نیزارها حتی در شهر‌ها نیز زندگی می کنند. سارها پرندگانی کاملا اجتماعی هستند که به صورت گروهی زندگی می کنند و بسیار پر سروصدا و خودنما هستند. گاهی تعداد آنها آنقدر زیاد می شود که در حین پرواز آسمان را تیره و تار می‌کنند.

 

جشن سارها بر فراز علفزار‌های انگلیس- شکل یک پا

کودکی نوپا یا جشن و نمایش سارها

 این پرندگان در فصل‌های پائیز و زمستان، هنگام غروب به‌صورت گروه‌های بزرگ  دور هم جمع می شوند و با پرواز‌ موج دار، آکروباتیک و رتمیک خود آسمان را به اشغال در می‌آورند.

زندگی گروهی آنها سبب می‌شود که در مقابل دشمنان مصون باشند. اما کشاورزان با سارها رابطه ی خوبی ندارند. زیرا آنها غالبا در گروه‌های بزرگ، به باغ ها، درختان و مزرعه‌ها هجوم می‌برند. در نتیجه، روستاییان و کشاورزان زیان بسیاری از آنها می‌بینند.

این عکس‌ها توسط یک عکاس محلی به نام مایک آکریمن گرفته شده است. او می‌گوید؛ گویی آنها در یک جشن شرکت کرده‌اند. چنان با سرعت به پرواز خود تغییر شکل می‌دادند که گویی ماه‌هاست برای این کار تمرین دیده‌اند. چرخش‌های ناگهانی آنها مانند حرکت یک ابر سیاه و سفید در آسمان غروب با تند باد است.

​​سرعت پرواز این پرندگان حدود80  کیلومتر در ساعت است.

در پایان جشن، نشستن صدها پرنده بر روی شاخه‌های درختان و پشت بام ساختمان‌ها، منظره بدیع و از نگاهی دیگر هولناک بوجود می‌اورند که شما را یاد فیلم  "پرندگان" آلفرد هیچکاک می‌اندازد.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۰