هشهری آنلاین- هلن صدیق بنای: نیمکت‌های دیوانه عنوان نیمکت‌هایی است که شما ر ا برای نشستن بر روی آنها به چالش و کنجکاوی دعوت می‌کنند. این نیمکت‌ها شما را برای مدتی از روزمرگی شهری دور می‌کنند.

تغییر چهره شهر و زیباسازی آن توسط هنرمندان و معماران شهری یکی از کارهای مهم مسئولان شهرداری‌ها در یک شهر است. شهرداران بنا به نیاز شهروندان، شهر را مکانی امن، زیبا و آرام برای آنها می‌سازند. جایی که شهروندان در آن احساس آرامش، شادی و راحتی کنند.

برای همین نیاز، یک هنرمند اهل دانمارک به نام "ژپ هین" دست به ابتکار جالبی در طراحی نیمکت‌های شهری  زده است که شهردار شهر، "هان وندوان" در بلژیک از آن استقبال فراوان کرده و آنها را در سراسر شهر نصب کرده است.

طرح‌های زیبا و عجیب غریبی که به نوعی موجب سرگرمی، توجه و شادی شهروندان شده است. این نیمکت‌ها با رنگ‌های مختلف کار‌شده است ولی رنگ قالب آنها سفید است.

نام این نیمکت‌ها به نیمکت‌های دیوانه (crazy benches) شهرت یافته است. عکس‌العمل عموم مردم بعد از نصب آنها دیدنی و جالب بود. آنها از ایجاد این تغییرات در شهرشان که باعث  تغییر در روزمرگی‌های شهری آنها شده است، استقبال کرده و خوشحال شده‌اند.

بعد از نصب این نیمکت‌ها مردم  شهر و رهگذران برای مدت طولانی از ساعت روز با آنها مشغول بودند. صدای خنده، شادی و توجه آنها نشان می‌داد که واقعا وجود اینگونه تغییرات در یک شهر چه کوچک و چه بزرگ ضروری و لازم است.

با استقبال مردم، شهرداران سایر شهر‌های بلژیک اقدام به سفارش انواع مختلف  نیمکت‌های دیوانه برای شهر خود کردند.

ژپ هین، طراح و هنرمند دانمارکی که طراحی این نیمکت‌های اصلاح شده اجتماعی  را به سبک هنر معاصر به عهده داشته است، می‌گوید؛ اصلا تصور نمی‌کردم که این طرح‌ها تا به این حد، مورد استقبال شهروندان و مسئولان شهر قرار بگیرد.

من در حال حاضر، مشغول کار بر روی طرح‌های جدید‌تری از این نوع نیمکت‌های دیوانه هستم. فکر می‌کنم برای تحویل این همه سفارش‌ وقت کم بیاورم.

شما چه فکر می‌کنید؟ آیا از نشستن بر روی نیمکت‌های قدیمی، کهنه و همیشگی خسته شده‌اید؟ آیا دوست دارید این نوع نیمکت‌های دیوانه را تست کنید؟ این نیمکت‌ها هنر برانگیختن توجه، کنجکاوی و لذت بردن رهگذران را به نام خود ثبت کرده است.

شاید این نیمکت‌ها به نظر احمقانه به نظر برسند. اما وجود آنها بعد از گذشت ماه‌ها هنوز هم برای مردم و رهگذران سرگرم کننده و چالش برانگیز است. اینکه چگونه باید بر روی آنها نشست، چگونه باید از آنها بالا رفت و... سوژه برای عکاسی، خنده و شادی مردم شده است. نظر شما چیست؟

www.radass.com

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۵