همشهری آنلاین: ناسا تصاویر چشمگیری از تغییر رنگ سیاره زحل منتشر کرده که نشان دهنده زیبایی این سیاره با تغییر فصل و بزرگ‌ترین ماه آن است

به گزارش خبرگزاری مهر، این تصاویر که از شفافیت کریستالی برخوردار است، توسط فضاپیمای کاسینی ناسا گرفته شده که طی هشت سال گذشته به دور سیاره زحل در حرکت بوده است.

تیتان بزرگ‌ترین ماه زحل از شبیه‌ترین جرم‌های کیهانی به زمین در منظومه شمسی است و حتی اگر تنها یک ماه باشد از سیاره عطارد بزرگ‌تر است.

این تصاویر همچنین تغییر رنگ‌های نیم کره شمالی و جنوبی زحل را درحالی که از یک فصل به فصل دیگر می‌روند نشان می‌دهد.

از جهت بسیاری تیتان، بزرگ‌ترین ماه زحل یکی از شبیه‌ترین اجرام آسمانی به زمین است که تاکنون شناسایی شده است این ماه دارای اتمسفر ضخیم است و نسخه یخ زده زمین در چندین میلیارد سال پیش و قبل از ورود اکسیژن به اتمسفر ما را نشان می‌دهد.

دانشمندان به تیتان علاقه بسیاری نشان داده است چرا که این ماه اتمسفری فعال، مهم و پیچیده داشته و فرآیندهایی شبیه زمین دارد که سطح آن را تشکیل می‌دهد.

تصاویر جدید کاوشگر کاسینی ناسا از وجود دریاچه‌ای حاوی هیدروکربن مایع مانند متان در ماه تیتان حکایت می‌کند، این تصاویر نشان می‌دهند که سرمای سطح این دریاچه به 180 درجه سانتی‌گراد زیر صفر می‌رسد.

در زیر سطح تیتان، ترکیباتی از آب و آمونیاک وجود دارد. این اقیانوس زیرسطحی در حقیقت یک لایه مایع است که محتوی ترکیباتی از آب و یا آب و آمونیاک است و در ژرفای بین 100 تا 200 کیلومتری از سطح تیتان قرار گرفته ‌است. ساختار درونی تیتان از یک لایه یخی تشکیل شده‌است که از هسته سنگی آن از طریق یک لایه مایع جدا شده ‌است. این ویژگی موجب می‌شود که سطح جامد تیتان از بادهای فصلی حاضر در اتمسفر آسیب نبیند.

از سال 2004، رصدهای این فضاپیما این دنیای منحصربه فرد را در یک بعد جدید مورد بررسی قرار داده است.

درحالی که مأموریت کاسینی توسعه می‌یابد، این فضاپیما اتمسفر تیتان و سطح آن را برای دریافت نشانه‌های تغییر فصل زیر نظر گرفته است. رادار و سیستم‌های دوربین این فضاپیما همچنان این ماه را تحت نظر داشته و تصاویری با کیفیت بالا از سطح آن تهیه می‌کند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۳ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۷