همشهری آنلاین: ما خورشید را یک گوی روشن با ظاهری یکدست می‌بینیم که به آرامی سیاره ما را گرم می‌کند، اما تصاویر جدید از این دریای متلاطم و سوزان جزئیات دیگری را به نمایش گذاشته است

به گزارش خبرگزاری مهر، تصاویر خورشیدی که 5 میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد از چیز دیگری حکایت می‌کند و آن شعله‌های خشمگین یک دریای آتش است که با سوخت هیدروژنی زبانه می‌کشد.

عکاسان هنرمند تصاویر زیبایی از این دریای آتش ارائه کرده‌اند که درمیان آن می‌توان به تصاویر آلن فریدمند از رصدخانه مونت ویلسون نزدیک لس آنجلس کالیفرنیا اشاره کرد.

آلن فریدمند از عکاسان ماهر خورشید است که نخستین تصویر را یک روز پیش از گذر زهره گرفته است.

وی که تجهیزات خود را از پیش برای ثبت گذره زهره از مقابل خورشید آماده می‌کرد تصاویر خیره کننده‌ای از دریای متلاطم و آتشین خورشید گرفته است.

آنچه ما در این تصاویر مشاهده می‌کنیم لایه‌های بالایی خورشید است که از آن با عنوان فوتوسفر و کروموسفر یاد می‌کنند.

کروموسفر دارای 2 هزار کیلومتر عمق است اگرچه این لایه تنها بخشی از لایه‌های یک میلیون و 380 هزار کیلومتری خورشید است مقیاسی که بیش از 110 برابر زمین تخمین زده شده است.

این لایه نسبت به اتمسفر زمین از تراکم کمتری برخوردار است از این رو غیرقابل مشاهده است اما همین لایه‌ها عامل طرح‌های پیچ و تاب داری هستند که ما در این تصور مشاهده می‌کنیم.

زمان عبور زهره از مقابل زمین، آلن این تصویر زیبا را ثبت کرده است. به طوری که سایه سیاره زهره در مقابل فعالیت طوفانی خورشید مشاهده می‌شود.

این گذر تا 105 سال آینده تکرار نمی‌شود بنابراین عبور آن برای عکاسانی چون آلن، ناسا و سایر رصدگرها که تصاویر زیبایی از این لحظات گرفتند بسیار مهم بوده است.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۳ تیر ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۶