همشهری آنلاین: در تصاویر منتشر شده از سوی تلسکوپ رصدخانه جنوبی اروپا 100 هزار ستاره یک خوشه ستاره‌ای کروی چون یک دسته زنبور به چشم می‌خورد که در حدود 17 هزار سال نوری از زمین فاصله داشته و در صورت فلکی کمان قرار دارد

به گزارش مهر، خوشه ستاره‌ای کروی که تلسکوپ رصدخانه جنوبی اروپا مشاهده کرده یکی از 160 خوشه‌ای است که مرز کهکشان راه شیری ماه را طی می‌کنند.

دانشمندان فکر می‌کنند که ستاره‌های این خوشه از ابرهای گازی واحدی تشکیل شده‌اند که 10 میلیارد سال پیش متراکم شده و ستاره‌هایی را در یک زمان پدید آورده‌اند. این امر موجب شده که این ستاره‌ها قدیمی‌ترین ستاره‌های شناخته شده باشند. به این ترتیب این ستاره‌ها شواهد باستان شناسی ارزشمندی را درباره اینکه جهان مدت کوتاهی پس از انفجار بزرگ به چه شکل بوده، ارائه می‌کند.

دانشمندان رصدخانه جنوبی اروپا در بیانیه‌ای یادآور شده‌اند که درحالی که این دوره شکل گیری تنها چند میلیارد سال پس از انفجار بزرگ بوده است، تقریبا تمام گازهایی که در شکل گیری این ستاره‌ها نقش داشته‌اند ساده‌ترین، سبک‌ترین و متداول‌ترین گازهای کیهان بوده‌اند. هیدروژن، هلیوم و اکسیژن و نیتروژن از جمله این گازها می‌باشند.

دانشمندان تخمین زده‌اند که این جهان حدود 13.7 میلیارد سال سن داشته در حالی که از سن ستاره ما، یعنی خورشید تنها 4.6 سال می‌گذرد و از عناصر سنگین‌تری ساخته شده است.

این رصدخانه در ارتفاع 2635 متری از سطح دریا قرار دارد. از تلسکوپ‌های بزرگ این مرکز می‌توان چهار تلسکوپ وی ال تی را نام برد که همگی متعلق به سازمان رصدخانه جنوبی اروپا هستند.

مسیه 55 ان‌جی‌سی 6809 یک خوشه ستاره‌ای کروی در صورت فلکی کمان است که فاصله آن از زمین 17 هزار سال نوری است.

این مسیه از طریق یک تلسکوپ کوچک به سادگی قابل رویت است و گستردگی آن دو سوم عرض ماه کامل در آسمان است. اجرام مسیه برای اولین بار در سال 1752 توسط نیکولاس لوئیس ستاره شناس فرانسوی شناسایی شد و بعدها شارل مسیه این اجرام را به فهرست اجرام درخشان مشهور خود افزود.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۴