مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۶
۰ نفر

آیدا ابوترابی: اخترک 2020 یک ستاره‌کوچک معمولی نیست!

می‌­شود گفت که یکی از معدود جرم‌­های آسمانی اهل مطالعه و کنجکاو، در همسایگی کهکشان راه شیری است که بر حسب اتفاق یک روز وقتی با تلسکوپ نقره‌ای رنگش که به گفته خودش آدم­‌ها تا 1000 سال دیگر هم نمی‌­توانند یکی مثل آن را بسازند، به سیاره زمین نگاه می‌­کرد، متوجه نشریه دوچرخه شد و شروع به خواندن آن کرد. (البته این را هم بگویم که اخترک 2020 از وقتی که کره زمین را کشف کرده دیگر کار و زندگی‌­اش را ول کرده است و مدام در زندگی و کار ما زمینی‌­ها سرک می­‌کشد و گه گاه ایراداتی هم می­‌گیرد!) همین طور که با اشتیاق مشغول خواندن دوچرخه بود، از بین مطلب‌­ها، توجهش به خبرهای نجومی جلب شد و بعد از کمی تحقیق، فهمید که خوانندگان ما علاقه زیادی به نجوم و اتفاق‌­هایی که در جهان می‌افتد دارند. آنجا بود که فکری به نظرش رسید و تصمیم گرفت که کار تازه‌ای را شروع کند. از طریق ماهواره­ ارتباطی‌­اش با ما تماس گرفت و گفت که حاضر است با ما همکاری کند و خبرهای مربوط به فضا و ستاره‌­ها را برایمان بفرستد!

این شد که ما هم ستونی را مخصوص جناب اخترک 2020 اختصاص دادیم تا هر چند وقت یک بار ما را از اتفاق‌­هایی که در گوشه و کنار کیهان می­‌افتد با خبر کند و با توضیحات اخترکی خودش، به ما بگوید که آن دور دورها چه می گذرد.

فضاپیمای مسافربری اس-اس-2

کشور شیلی یکی از مکان‌هایی بود که برنامه جهان در شب با موفقیت و استقبال زیادی در آنجا برگزار شد؛ 30 منطقه در 20 شهر شیلی میزبان این برنامه بودند

سلام! در چند ماه گذشته سر من خیلی شلوغ بود و به همین دلیل نتوانستم خبرهای جدید را برای‌تان بفرستم. این‌طور که پیداست شما زمینی‌ها با سرعت زیادی در علم نجوم پیشرفت می‌کنید و هر روز به اطلاعات جدیدی دسترسی پیدا می‌کنید. من هم مجبور شدم کار و زندگی‌ام را ول کنم و یک‌سره از پشت تلسکوپم خبرها را دنبال کنم. در چند ماه گذشته به مناسبت تمام شدن سال جهانی نجوم در سراسر دنیا برنامه‌های مختلفی برپا بود. یکی از جالب‌ترین آنها که می‌دانم برای خوانندگان دوچرخه اهمیت دارد، برنامه «جهان در شب» بود. این پروژه با ابتکار بابک امین‌تفرشی- منجم آماتور، عکاس و روزنامه‌نگار علمی- و حمایت انجمن منجمان بدون مرز اجرا شده بود و گروه بزرگی از عکاس‌های آسمان شب را دور هم جمع می‌کرد تا با سفر به کشورهای مختلف جهان، زیبایی‌ها و جذابیت‌های آن را در کنار شکوه بناهای تاریخی به تصویر بکشند. نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی زیادی در سراسر دنیا برگزار شد و مردم استقبال خوبی از آن کردند. اما متأسفانه این برنامه هنوز در ایران که خانه مبتکر آن است برگزار نشده. البته بنا بر خبر سایت نجوم، تلاش می‌شود تا در 12 تا 14 اسفند، شهر زنجان میزبان این برنامه جهانی باشد.

خبر دیگر این که به کمک یکی از فضاپیماهای ناسا(سازمان فضایی امریکا)، مقداری آب بر روی کره ماه کشف شد. البته این خبر شاید آن قدر مهم به نظر نرسد، ولی اهمیتش از آن جهت است که در جاهایی از ماه که دانشمندان تصور نمی‌کردند، آب پیدا شده است. قطب جنوب ماه مکانی بسیار سرد و کم نور است که بعد از برخورد فضاپیما به یکی از گودال‌های آن، دوربین‌ها وجود آب را در آنجا ثبت کردند. جالب است بدانید که سازمان ناسا برای انجام این مأموریت دو سفینه را عمداً به سطح ماه کوبید تا با ایجاد حفره‌ای بزرگ و جمع‌آوری ذرات و غبار حاصل، ‌آزمایش‌هایی انجام دهد. صحنه این برخورد به کمک تلسکوپ از زمین به راحتی قابل دیدن بود.

این جست و جوگر وظیفه نقشه‌برداری از آسمان را بر عهده دارد

25 دی ماه حدود 25درصد قرص خورشید در آسمان اصفهان پوشیده شد/ عکس از محمد سلطان الکتابی

بر روی سطح قطب جنوب ماه مقداری آب وجود دارد که دانشمندان تا به حال از وجود آن بی خبر بوده‌اند

اما یک خبر خوب هم بدهم برای شما زمینی‌ها که خیلی علاقه دارید به فضا سفر کنید و برای رسیدن به این آرزو، روز و شب تلاش زیادی می‌کنید. به تازگی از یک فضاپیمای مسافربری در امریکا پرده‌برداری شد. این فضاپیما که نام آن اس- اس -2 است، 18 متر درازا دارد و شش مسافر و دو خدمه را حمل می کند. «ریچارد برنسون» که هدایت سفرها را به عهده دارد، در زمان رونمایی از اس –اس- 2 گفت: «تا به حال تنها 450 نفر در دنیا به فضا رفته‌اند که ما با آغاز کار این فضاپیما امیدواریم این تعداد به هزاران نفر افزایش یابد.» البته این را هم بگویم که تا به حال 300 نفر برای این سفر که دو ساعت و شش دقیقه طول خواهد کشید، ثبت‌نام کرده‌اند و حاضرند 200 هزار دلار بپردازند. متقاضی‌های سفر به فضا باید تا 18 ماه دیگر صبر کنند تا فعالیت آزمایشی فضاپیما با موفقیت تمام شود.

یک خبر هم از یکی از جست وجوگرهای فضا بدهم که دانشمندان با پرتاب آن در اواخر آذر ماه، امیدوارند تصویرهای جدیدی از کیهان و اجرام آسمانی دریافت کنند. وظیفه این جست‌وجوگر نقشه‌برداری از آسمان است و این کار را به کمک نور فرو سرخ انجام خواهد داد. این فضاپیما قادر است تا 755 عکس در روز بگیرد و به زمین بفرستد.

کد خبر 99914

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز