گروه بورس: تازه‌ترین خبر‌ها حکایت از آن دارد که به‌دلیل دریافت بخش اعظم سود سهام شرکت‌ها توسط دولت، امسال سودی بین مردم بابت سهام عدالت تقسیم نخواهد شد.

به گزارش همشهری، در شرایطی که تبلیغات فراوانی مبنی بر پرداخت سود سهام عدالت به مردم انجام شده بود، تازه‌ترین خبر‌ها حکایت از آن دارد که دولت قصد دارد برای سال‌جاری اقساط فروش سهام شرکت‌ها به مردم را دریافت کند و از این بابت سودی برای تقسیم بین سهامداران باقی نخواهد ماند.

تازه‌ترین خبر‌ها حکایت از آن دارد که سود سهام شرکت‌های حاضر در سبد عدالت معادل 1900 میلیارد تومان است که از این میزان دولت قصد دارد 1500 میلیارد تومان را بابت اقساط سهام فروخته شده دریافت کند و مابقی این مبلغ نیز بابت بدهی‌های قبلی سهام عدالت به دولت، کسر خواهد شد، بر این اساس در سال‌جاری سودی بین سهامداران تقسیم نخواهد شد.

هرچند تاکنون مصوبه‌ای در این زمینه صادر نشده است اما منابع خبری از تصمیم سازمان خصوصی‌سازی‌ برای تصویب این طرح در هیات دولت خبر می‌دهند. با وجود اینکه در روز‌های گذشته یک خبرگزاری از احتمال پرداخت نشدن سود سهام عدالت خبر داد اما خبرگزاری‌های رسمی تاکنون این موضوع را تایید نکرده‌اند.

این در حالی است که مسئولان وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی‌ نیز تا‌کنون پاسخی در این زمینه نداده‌اند و این موضوع بر میزان ابهامات موجود اضافه کرده است. در همین رابطه محمدجواد شیخ رئیس هیأت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران در پاسخ به این پرسش که آیا دولت قصد دارد مبلغ اقساط خود را به صورت کامل دریافت کند، گفت: هنوز در این باره تصمیمی گرفته نشده و این کار در حیطه اختیارات سازمان خصوصی‌سازی‌ است.

وی افزود:برای تصمیم‌گیری در این باره سازمان خصوصی‌سازی‌ مصوبه‌ای را به هیات دولت خواهد برد و پس از آن مبلغ کلی دریافت اقساط سهام دولت تعیین می‌شود. وی درباره اینکه چه میزان سود بین سهامداران سهام عدالت تقسیم خواهد شد، گفت: این موضوع بستگی به تصمیم دولت دارد که بخواهد چه میزان از اقساط سهام واگذارشده را از سود شرکت‌ها دریافت کند.

شیخ تاکید کرد: براساس قانون کسانی که سهام عدالت دریافت کرده‌اند باید از محل سود، اقساط سهامی را که دریافت کرده‌اند، بپردازند؛  به‌همین دلیل بخشی از میزان سود به حساب دولت واریز خواهد شد. وی خاطرنشان کرد:دولت باید مطالبات خود را در این زمینه وصول کند و تا این موضوع مشخص نشود، نمی‌توان گفت چه میزان سود برای تقسیم بین سهامداران باقی می‌ماند.

به گفته وی، دولت سال گذشته 200 میلیارد تومان وسال قبل از آن 100 میلیارد تومان از این مبلغ را دریافت کرده است. شیخ در پاسخ به این پرسش که آیا براوردی در مورد اینکه دولت چه میزان از اقساط خود را از سود سهام عدالت برداشت خواهد کرد، وجود دارد یا خیر گفت: کل سود سهام عدالت در سال‌جاری 1900میلیارد تومان است که به‌نظر می‌رسد دولت قصد دارد در سال‌جاری 1500 میلیارد تومان از اقساط خود را دریافت کند، بنابر این مبلغ باقیمانده را می‌توان بابت سود سهام عدالت بین سهامداران تقسیم کرد.

در همین رابطه، خبرگزاری ایلنا به نقل از علی مصدر مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری استانی اعلام کرده بود:امسال در مجامع، حدود 1900میلیارد تومان سود به سهام عدالت تخصیص داده شده که از این میان حدود 1500میلیارد تومان قسط دولت است و 400میلیارد تومان باقیمانده نیز مربوط به بدهی‌های سال گذشته به دولت است.

وی افزوده بود: اگر دولت در مورد مطالباتش همان‌طور که سال‌های قبل تخفیف قائل شده بود، این امر را لحاظ نکند، هیچ رقمی به سهامداران عدالت پرداخت نمی‌شود. برای پرداخت سود سهام عدالت به سهامداران، دولت باید مانند سال قبل در مطالبات خود تخفیف قائل شود.

کد خبر 99762

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز