گروه بورس: با وجود انحلال شرکت کارگزاری سهام عدالت هنوز مراحل انتقال 20 هزار میلیارد تومان معادل 20 میلیارد دلار سهام عدالت، به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی روشن نشده است.

به گزارش همشهری، قرار بود پس از انحلال شرکت کارگزاری سهام عدالت با تشکیل 30 شرکت سرمایه‌گذاری استانی، سهام عدالت استان‌ها به این شرکت‌ها منتقل و پس از آن سهام این شرکت‌ها در بازار فرابورس ایران عرضه شود و مورد دادو ستد قرار گیرد.

هرچند مراحل ثبت شرکت‌های سرمایه‌گذاری انجام شده اما تاکنون اقدام مؤثری برای انتقال سهام عدالت به این شرکت‌ها انجام نشده و از سوی دیگر ساختار مدیریتی این شرکت‌ها همچنان نامعلوم است.

برهمین اساس، در حال حاضر سرنوشت20 میلیارد دلار سهام عدالت مردم که در سبد کارگزاری سهام عدالت موجود است و قرار بود به دهک‌های مختلف جامعه در قالب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واگذار شود، نامعلوم است و قرار است این میزان سهام تا 42 میلیارد دلار افزایش یابد.

پیش‌بینی می‌شد شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی که جایگزین شرکت کارگزاری سهام عدالت شده‌اند تا پایان سال براساس سیاست‌های اصل 44 وارد بورس  یا فرابورس شوند.

اما تازه‌ترین خبرها حکایت از آن دارد که هنوز هیأت‌مدیره هیچ‌یک از این شرکت‌ها به غیر از شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران مشخص نشده و کار انتقال سهام به این شرکت‌ها نیز انجام نشده است.

این در حالی است که تنها اقدام اجرایی برای تشکیل این شرکت‌ها ثبت قانونی آنها با سرمایه‌های 100 هزار تا یک میلیون تومان در قالب شرکت‌های سهامی خاص بوده است.
سهام عدالت، سبد سهامی است متشکل از 50 شرکت بورسی که قرار است در آینده،  تعداد و میزان سهام آن افزایش پیدا کند.

در همین رابطه محمد جواد شیخ، مدیرعامل پیشین شرکت کارگزاری سهام عدالت درباره آخرین وضعیت انتقال سهام به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی با توجه به انحلال شرکت کارگزاری به همشهری گفت: شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باید قرارداد‌ها و وکالتنامه‌های خود را امضا کنند تا مراحل تشکیل و انتقال سهام عدالت از شرکت کارگزاری سهام عدالت به این شرکت‌ها انجام شود.

به گفته وی، این وکالتنامه مربوط به تضمین بازپرداخت سود شرکت‌هاست که باید توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تایید و امضا شود.  شیخ درپاسخ به این پرسش که مراحل تعیین هیأت‌مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی چه زمانی انجام خواهد شد، ادامه داد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی 3 سال است که تشکیل شده‌اند اما هیأت‌مدیره این شرکت‌ها باید توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تایید صلاحیت شوند.

وی افزود: تعدادی از این اشخاص مراحل تایید صلاحیت را در سازمان بورس انجام داده‌اند که برخی تایید شده‌اند و برخی دیگر مورد تایید قرار نگرفته‌اند.  وی ابراز امیدواری کرد که مراحل تایید صلاحیت و انتقال سهام عدالت به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به‌زودی به سرانجام برسد.

حل ایرادهای  انتقال سهام عدالت

مدیرعامل سرمایه‌گذاری استان تهران از حل ایرادات قرارداد انتقال سهام عدالت به شرکت‌های استانی تا فردا خبر داد. علی مصدر در گفت‌وگو با فارس درباره آخرین وضعیت ورود شرکت‌های استانی به بورس یا فرابورس اظهار داشت: در حال حاضر با بخش حقوقی سازمان خصوصی‌سازی‌ توافقات شفاهی انجام شده تا اشکالات وکالتنامه و قرارداد را رفع کنند.

در این صورت وقتی همه شرکت‌های استانی آن را امضا کنند سبد سهام منتقل می‌شود.  به گفته وی پس از اینکه سبد سهام منتقل شود شرکت‌ها سرمایه خود را افزایش خواهند داد و سپس اجازه ورود به بورس یا فرابورس را دریافت می‌کنند.

کد خبر 99208

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز